Урок людяності

18.11.2015
Урок людяності

Під час перегляду відеосвідчень. (автора.)

Минулого тижня у Національному музеї «Меморіал жертв Голодомору» відбулось інтерактивне заняття для підлітків «Голодомор: залишатися людиною». На нього музей запросив членів Національної скаутської організації «Пласт». Інтерактивне заняття передбачає, що учні не слухають «лекцію», а знайомляться з історичними документами та відеосвідченнями очевидців, які в 1933-му були їхніми однолітками, активно обговорюють те, про що дізналися, і роблять власні висновки. Отож пластуни завдяки відеосвідченням, тогочасним фото, архівним документам і різноплановим питанням ведучої — співробітниці музею Наталії Ткачук — вчилися бачити цю важливу історичну подію ніби з багатьох точок зору. Разом шукали відповіді на запитання: «Яким було життя підлітків у той час?», «Чи можна було в школі відкрито ділитися хлібом із дитиною «ворога народу»?», «За яких обставин підліток може швидко подорослішати?». Більшість учнів упевнена, що це стається, «коли відчуваєш і береш на себе відповідальність за іншого».

Пластуни дізналися, якими були на той час методи пропаганди. Порівняли ці методи з нинішніми, які застосовує проти нашої країни керівництво країни-агресора, та з дегуманізуючими зображеннями проти інших народів і релігійних груп, — скажімо, євреїв, кримських татар. Поміркували, кому і навіщо потрібна пропаганда. «Пропаганда була спрямована на те, щоб створити в уяві людей образ ворога і розбурхати прагнення розправитися з таким уявним «ворогом». Потім цей образ, як ярлик, чіпляли на людей чи групи, які неугодні владі. Для чого? Відповіддю є стародавнє прислів’я «Розділяй і владарюй». Людям ця ворожнеча не потрібна», — каже Наталя Ткачук.

Школярі потримали в руках копії тодішніх пропагандистських плакатів та урядових постанов, телеграм, рішень — iз підписами злочинців-організаторів Голодомору. Фото розкуркулениних родин і чоловіків iз гарними вольовими обличчями, яких звинуватили в «тероризмі» й ув’язнили. Розбиралися, хто є організатором, а хто виконавцем акту геноциду, та що спонукало місцевих «активістів» виконувати злочинні вказівки Кремля. «У ході заняття діти з’ясували, що компартійних «активістів» було небагато, більше було людей чесних, працьовитих, — каже працівниця Музею. — Але саме «активісти» мали великий вплив на село. Бо тоталітарна держава підтримувала їх і заохочувала. Їм дозволялося брати собі значний відсоток із награбованого в односельців. На той час церкви руйнували, священиків та інших людей із моральним авторитетом відправляли в концтабори і заслання. І на питання «що добре і що погано?» стали відповідати «уповноважені» Москви».

Обговорили довготривалі наслідки Голодомору для нашого суспільства, зокрема, переконання, що українське — меншовартісне, а то й небезпечне. Слухали спогади очевидців про взаємодопомогу в ті страхітливі часи. Дійшли висновку, що саме завдяки людяності, що збереглася, нині ми маємо змогу жити у власній країні і приходити до Національного музею Голодомору, аби берегти пам’ять. Погодилися, що потрібно зберігати архівні документи, публікувати книги про Голодомор і поширювати інформацію про нього у світі. Адже, як зазначила одна з пластунок: «Якщо про геноцид змовчати, то він може повторитися в інший час, у якійсь іншій країні».

Заняття проводилося за мультимедійним посібником «Голодомор: Людський вимір трагедії» (автор — учитель-методист Олександр Войтенко, видання здійснене Фондом Шоа). Цим заняттям Національний музей «Меморіал жертв Голодомору» започатковує серію навчально-освітніх проектів для школярів та студентів. На такі нестандартні уроки вчителі можуть приводити свої класи.

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>