Нарешті скандал навколо українського літака АН-124, заарештованого більше року тому в канадському аеропорту «Гузбей» за борги нашої держави, вщухне. У середу Федеральний суд Канади прийняв дві ухвали — скасувати рішення протонотарі Федерального Суду Канади Мірей Табіб, на підставі якого в липні 2003 року в Канаді було заарештовано «Руслана», та звільнити український літак. Про це повідомили «УМ» у прес-службі Міністерства юстиції України.
У Державному підприємстві «Авіаційний науково-технічний комплекс імені О.К. Антонова» на таку ухвалу сподівалися від самого початку. «Це було єдине справедливе рішення із усіх можливих, — прокоментував «УМ» приємну новину керівник прес-служби підприємства Андрій Совенко. — Ми нікому нічого не заборгували, тому не сумнівалися у фіналі цієї справи на нашу користь». За словами пана Андрія, достеменно наразі не відомо, коли «Руслан» повернеться додому — надто довго йому довелося стояти законсервованим.
«Ви ж розумієте, що означає для техніки цілий рік простою, — каже Андрій Совенко, — але весь цей час за літаком наглядали наші фахівці, їх спеціально відряджали у Канаду, аби регулярно оглядати літак. Тому машина наразі у задовільному стані». Про свої подальші дії підприємство поки що мовчить. Безпідставні, як кажуть українські фахівці, обвинувачення принесли чималих збитків АНТК імені Антонова — це сотні тисяч доларів.
Нагадаємо, літак Ан-124-100 «Руслан» був арештований у червні 2003 року. Він прилетів у Гузбей із вантажем для частин італійських військово-повітряних сил, які проводять тут свої щорічні тренування. Арешт здійснено на виконання рішення Арбітражного інституту Торговельної палати Стокгольма від 30 травня 2002 року за позовом компанії TMR Energy Ltd. до Фонду державного майна України. За рішенням суду, стягненню підлягало більш як 42,3 мільйона доларів США. Потім були десятки звернень, судових позовів та нот протесту від підприємства, Міністерства закордонних справ України тощо. Безпідставним затриманням літака називав і Фонд держмайна України. Літак канадська сторона збиралася продати, аби відшкодувати тим самим борг. Минулої зими держава Україна подала апеляцію на рішення щодо продажу «Руслана». Інтереси в судовому процесі представляло Міністерство юстиції та залучені міністерством юридичні радники.
Тоді, після арешту «Руслана», фахівці називали різні приховані причини такого «ходу». Так, на думку низки аналітиків, арешт «Руслана» у Канаді є проявом нечесної конкурентної боротьби на ринку великогабаритних авіаперевезень. І передусім — за так званий натовський контракт на стратегічні перекидання військових контингентів, озброєнь і військової техніки країн Альянсу. Фахівці Центру досліджень в армії, конверсії та роззброєння називали арешт «антоновської» машини «спланованою акцією задля дискредитації українських літаків «Антонов». Цей крок, мовляв, спрямовано на виштовхування нашого літака з ринку великовантажних перевезень.
До речі, транспортний підрозділ АНТК імені Антонова («Авіалінії Антонова») є одним з найбільших світових операторів Ан-124-100 «Руслан» — найбільшого у світі літака, що успішно експлуатується при перевезеннях великогабаритних вантажів та виконанні миротворчих місій. В парку «Авіаліній Антонова» — сiм «Русланів». Вартість однієї такої машини, залежно від рівня зносу, оцінюють на ринку в суму від 50 до 150 мільйонів доларів.
ДО РЕЧІ
Щоб звільнити український «Руслан», заарештований у Бельгії, українська сторона буде пред'являти такі ж аргументи, що знайшли підтримку в канадському суді. Про це на засіданні прес-клубу МЗС України вчора розповiв начальник договірно-правового управління МЗС Володимир Крохмаль. За його словами, згідно з рішенням канадського суду, український літак Ан-124 вважається звільненим негайно. Щоправда, пан Володимир зазначив, що судове провадження щодо українського літака «Руслан», заарештованого у Бельгії, не залежить від канадського провадження. Підставою для ухвалення канадським судом рішення про звільнення «Руслана» стало, зокрема, визнання відсутності належних повноважень канадського судді, який приймав ухвалу про визнання та виконання рішення Арбітражного iнституту Торгової палати Стокгольма, винесеного у справі за позовом кіпрської компанії, недотримання компанією TMR Energy Ltd. процедури вручення судових документів, як це передбачено канадським законом про імунітет іноземних держав, підміна цією компанією справжнього відповідача у справі, яким не може визнаватися держава Україна, пише УНІАН.
Нагадаємо, другий «Руслан» було заарештовано в серпні цього року в Бельгії за позовом цієї ж кіпрської компанії TMR Energy Ltd. до Фонду державного майна України, який нібито заборгував компанії більш як 40 мільйонів доларів. Після цього НАТО і США вирішили не використовувати українську авіатехніку до врегулювання ситуації навколо арешту літаків Ан-124-100 «Руслан».