«Лікувати зуби хворому з цукровим діабетом, стенокардією або бронхіальною астмою потрібно по-різному»
Солідний підручник «Фармакологія» на 430 сторінок, що визнаний базовим при підготовці майбутніх лікарів-стоматологів, — це плід спільних зусиль десяти викладачів трьох вишів: Національного медичного університету імені О. О. Богомольця (Київ), Української медичної стоматологічної академії (Полтава) та Одеського національного медичного університету. Серед авторів — доктор медичних наук, лауреат Державної премії, професор Іван Чекман із Києва, професори Віктор Бобирєв із Полтави й Валентин Кресюн з Одеси.
«Дотепер майбутні стоматологи вивчали лише загальну фармакологію, у тому числі за підручниками, виданими ще в Радянському Союзі, — говорить один з авторів навчального посібника «Фармакологія», розрахованого на студентів ІІ—ІІІ курсів стоматологічних факультетів вищих медичних навчальних закладів, декан медичного факультету №1 Української медичної стоматологічної академії Микола Рябушко. — Але в клінічній практиці є безліч нюансів застосування препаратів, про що раніше на лекціях не розповідали. І стоматологи-практики найчастіше не мають чіткого механізму дії, а тим паче взаємодії ліків, із якими вони працюють, з тими, які змушений постійно вживати їхній пацієнт. Оскільки прийом у дантиста зазвичай разовий, короткий, то лікар не завжди при лікуванні може врахувати загальний стан здоров’я хворого, наявність у нього хронічних захворювань. Але ж підхід до людини зі стенокардією, скажімо, із цукровим діабетом або бронхіальною астмою повинен бути різним. Стоматологи знають про те, який вплив має введення того чи іншого препарату на слизову порожнину рота, але, на жаль, не знають, як уникнути його негативного впливу на весь організм. Поки що ніхто не враховує віддалених наслідків, здавалося б, звичного знеболювального на можливу деструктуризацію кісткової тканини, на рівень цукру в крові чи на розвиток у дитини постійних зубів у майбутньому. Віднині наші студенти почали одержувати ці знання системно».
Раніше лектори розповідали студентам одне, а в підручниках було написано інше
Ще одна важлива особливість нового навчального посібника в тому, що він не відрізняється від матеріалу, який професори викладають студентам на лекціях. Траплялося, конспекти йшли врозріз із надрукованим у книжці, оскільки лектори подавали тему по-сучасному, з урахуванням нових розробок і тенденцій на фармакологічному ринку, а підручники були аж занадто «класичними». Причому дотепер в Україні визнавалася ленінградська класична школа, і весь навчальний процес так чи інакше зводився до позиції відомого авторитета в галузі фармакології — автора підручника для студентів, що витримав більше десятка перевидань, професора із Санкт-Петербурга Дмитра Харкевича. Але навіть у кожному українському виші по-різному викладають матеріал, роблячи акценти на тому чи іншому підході до лікування. При підготовці підручника, до речі, деякі автори в ході наукових дискусій змушені були поступитися своїми переконаннями, які вироблялися роками, на користь загальної думки. Найбільше велося суперечок саме навколо поєднання класичної фармакології й індивідуального підходу до пацієнта. Останнє, до речі, колектив авторів визнав пріоритетом.
У новому підручнику зібрані воєдино кращі напрацювання наукових співробітників у галузі стоматології трьох провідних шкіл. Полтавці сильні в застосуванні спеціальних засобів при лікуванні зубних захворювань, одесити — у наданні невідкладної допомоги й використанні препаратів нейрогрупи, кияни — у загальній класичній фармакології. Вони й написали відповідні розділи. У цьому ще одна унікальність підручника — студентам запропоновано можливість освоїти методики лікування різних наукових колективів.
«Підручник досить вдало складений, матеріал доступно викладений, — відгукуються про нову «Фармакологію» студенти. — Дуже важливо, що кожна тема наочно проілюстрована, а для кращого її засвоєння наприкінці статті друкується добірка завдань і запитань для самоперевірки».
Хороші відгуки підручник одержав також від лікарів-інтернів та практикуючих стоматологів. Вони говорять, що він став їхньою настільною книгою. У ньому дуже легко шукати відповіді на запитання, що виникають у нестандартних ситуаціях. Для них він — як шпаргалка на іспиті.
Окремі розділи підручника вже перекладено російською й англійською мовами, і незабаром він буде повністю адаптований для навчання іноземних студентів.
«Фармакологія» для студентів-стоматологів — єдина навчальна книга з медицини, висунута цього року на здобуття Державної премії в галузі науки й техніки України.