КОЛОНКА ЕКСПЕРТА

22.09.2004

Чемпіонам — не тільки подяка

      Кабмін розпорядився виділити Держкомспорту 9 мільйонів гривень на виплату винагород спортсменам — чемпіонам і призерам XXVIII Олімпійських ігор, а також їхнiм тренерам. Ці видатки здійснять за рахунок резервного фонду державного бюджету.

      Держкомспорт зобов'язано подати до кінця 2004 року звіт про використання цих коштів.

Наш коментар

      Прийняття цього документа є показовим у ситуації, що склалася. Як відомо, рішення про підвищення премій спортсменам уряд прийняв у серпні під час проведення Олімпійських ігор. При цьому не було чіткості щодо джерел фінансування цих виплат. Після закінчення Олімпіади в уряду виникли зобов'язання перед спортсменами, але джерел фінансування все одно не було. Рішення, яке, у підсумку, прийняв уряд, суперечить частині першій статті 27 Бюджетного кодексу, відповідно до якої, резервний фонд бюджету формують для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені при складанні проекту бюджету. Зрозуміло, що розмір призового фонду могли передбачити заздалегідь і, відповідно, мали сформувати видаткову частину бюджету. Але рішення про підвищення розміру премій Прем'єр прийняв посеред бюджетного року, що стало передвиборчим ходом Віктора Януковича.

Суддів — до реєстру

      Мін'юст затвердив форму реєстру постійно діючих третейських судів. В цій формі зазначається назва третейського суду, його місцезнаходження, телефон, відомості про засновника, дата, коли затверджено положення та регламент третейського суду, дані про орган самоврядування тощо.

Наш коментар

      11 травня 2004 року було прийнято Закон України «Про третейські суди», стаття 9 якого передбачає, що постійно діючий третейський суд підлягає державній реєстрації.

      Затвердження форми реєстру є кроком до становлення цього інституту в Україні. Нагадаємо, що третейські суди є судами найпершої інстанції. Коли дві сторони, прагнучи розв'язати спір, шукають «нейтрального» арбітра, який би по-справедливості вирішив питання, вони звертаються до третейського суду. У багатьох країнах левова частка цивільних справ не доходить до розгляду в компетентному державному суді. До третейського суду за згодою сторін може бути передано будь-який спір, що виникає з цивільних та господарських правовідносин, крім випадків, передбачених законом. Третейські суди не мають права розглядати кримінальні справи. Справи, де однією із сторін є орган державної влади, місцевого самоврядування, казеннне підприємство, у третейському суді також не розглядаються. Не в компетенції цього суду і справи, коли одна зi сторін спору є нерезидентом України. Завдяки третейським судам позивачі та відповідачі недовго чекають вирішення свого спірного питання.

(За матеріалами Інституту реформ).