У газеті «Україна молода» від 22.04.2015 було опубліковано статтю «Податок на... сепаратистів». У матеріалах журналістського розслідування йшлося про започатковану у минулі часи високопосадовими особами з колишнього президентського оточення реформу із запровадження так званої «електронної звітності касових апаратів», яка обійшлася (і досі обходиться) підприємцям в мільярдні витрати, а фігуранти побудованої корупційної схеми з транспортування касових звітів отримали (і продовжують отримувати) десятки мільйонів гривень на рік iз кишені платників податків. До багатоланцюгової схеми передачі електронної звітності було залучено комерційних посередникiв (інформаційні еквайери), які взагалі не мали права отримувати і обробляти конфіденційної податкової інформації з обмеженим доступом про валові доходи рітейлерів (торговців), а також процесінговий центр Національного банку, щедрі ресурси якого щоденно наповнювалися мільйонами копій касових чеків. І це притому, що, за визнанням колишнього очільника Державної фіскальної служби (ДФСУ), отриману таким кружним шляхом інформацію з касових апаратів не використовували навіть його підлеглі. Виявлені факти наочно свідчили, що касова реформа «із запровадження електронної звітності» мала на меті обкласти вітчизняний рітейл ще одним «електронним» податком і справляти його через посередників до кишені кмітливих «засновників» проекту, які нині мешкають за межами країни.
Публікуючи матеріали розслідування, редакція сподівалася отримати від ДФСУ грунтовну відповідь про результати проведеної реформи в частині збільшення (або зменшення) податкових надходжень від торгівлі та сфери послуг, скорочення (або зростання) тіньового обігу товарів (послуг) — тобто всі ті економічні показники, на які мала вплинути тотальна модернізація касового ринку вартістю в 1 млрд. грн. Чекали змістовної відповіді і на ряд інших, порушених у статті питань, пов’язаних із фактичним самоусуненням фіскальних органів від контролю, зокрема обмінних пунктів, операторів лотерей, ринку пасажирських перевезень, терміналів самообслуговування та інших, обороти яких вимірюються навіть не десятками, а сотнями мільярдів гривень.
Отриманий редакцією за підписом новопризначеного очільника ДФСУ Насірова Р.М. лист (від 18.06.15 № 12794/6/99-89-22-07-03-15) містив детальний (на семи сторінках !) опис системи зберігання і збору даних реєстраторів розрахункових операцій (СЗЗД РРО), яку започаткував... Національний банк під назвою «НСМЕП. Супутні проекти. Технологія зберігання і збору даних РРО для ДПС. Протокол передачі інформації». Підготовлений банківськими винахідниками цей проект нетрадиційного (вибачте за слово!) використання платіжної системи для передачі податкової звітності, який не мав (і не має) аналогів у світі, розглядався минулим керівництвом Національного банку як варіант виживання НСМЕП у конкурентній боротьбі з міжнародними платіжними системами (MasterCard Worldwide, Visa International).
Вибір незвичного (і витратного для платників податків) шляху подання касових звітів у вигляді «інформації контрольних стрічок», які не є електронними документами, у листі не коментувався. Магічне поєднання слів «технологія Національного банку» і «автоматизована інформаційна телекомунікаційна система державного (!) значення» не залишало ніяких сумнівів у правильності вибору НСМЕП для транспортування «недокументованих» звітів. Ну а те, що, згідно з Податковим кодексом, усі інші обов’язкові «електронні» звіти (на відміну від касових) мають подаватися платниками податків у так зване «єдине вікно податкової звітності» у вигляді повноцінних електронних документів iз накладеними цифровими підписами, у листі навіть не згадували.
Стаття 74 Податкового кодексу обмежує зберігання та опрацювання податкової інформації винятково «інформаційними базами контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів». Підключення будь-яких інших інформаційних ресурсів для зберігання та опрацювання податкової інформації кодексом не передбачено. Автори листа у своїй відповіді делікатно обминули правомірність обробки і використання податкової інформації комерційними посередниками і банківською установою.
У підвалі статті була наведена схема злочинної діяльності організованого угруповання, діяльність якого направлена на ухилення від сплати податків, яке діяло на базі ТОВ «Інтерплат». Здається, кому як не податковій міліції дослідити факти відмивання коштів так званим інформаційним еквайером і повідомити громадськість про вжиті заходи та притягнення до відповідальності винних у скоєному злочині осіб? Адже йдеться про кошти, які винахідлива структура «витягувала» з кишені підприємців за послуги з передавання податкової (!) звітності. Про це в розлогій багатосторінковій відповіді ДФСУ — ані слова.
Зате спритні ділки ТОВ «Інтерплат», які відмивали гроші, фактично виконуючи функції податкових (!) агентів, відреагували миттєво: добровільно склали обов’язки інформаційного еквайера. А куди ж поділися грошові потоки, невже залишили конкурентам? Ні в якому разі: всі ті підприємці, хто сплачував данину ТОВ «Інтерплат», перейшли на обслуговування до іншої створеної структури ТОВ «ФІСКАЛЬНІ СИСТЕМИ» (вул. Зоологічна, б. 4-А, офіс 139, м. Київ, 04119). Може, ДФСУ, яка бореться з податковими ямами, зацікавить діяльність новоспеченого інформаційного еквайера в плані розподілу грошових потоків і сплати податків?
Публікуючи статтю «Податок на... сепаратистів», ми сподівалися на відповідальне реагування податкового відомства на порушені питання, адже йшлося про «капітальну» перебудову касового ринку, проведену за чималі кошти платників податків. Є всі підстави вважати, що автори «реформи» у запалі її проведення не встигали ознайомитись з новинками чинного законодавства і, перш за все, Податкового кодексу, норми якого, м’яко кажучи «неузгоджені» з базовим Законом «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій». Ніхто не заважає новому керівництву ДФСУ дати виважену і неупереджену оцінку ситуації зі станом готівкових розрахунків у державі, ретельно розібравшись iз «касовими новаціями» попередників. 15 червня (за три дні до відправлення листа ДФСУ на адресу редакції) у засобах масової інформації (http://www.epravda.com.ua/rus/news/2015/05/15/542712/) були опубліковані дані дослідження Мінекономрозвитку, згідно з яким розрахований за методом «витрати населення — роздрібний товарообіг» рівень тіньової економіки у 2014 році зріс на 7 пунктів і становить 57%. Враховуючи, що минулого року всю касову техніку було «кардинально оновлено», рівень безпрецедентної тінізації торгівлі є яскравим показником ефективності касової реформи, започаткованої «попередниками» і підтримуваної (лист ДФСУ на адресу редакції тому свідчення) нинішнім керівництвом ДФСУ.