Фермери: конкуренти чи партнери?

16.06.2015
Фермери: конкуренти чи партнери?

Відсутність кооперації у дрібнотоварному сільгоспвиробництві України б’є в першу чергу по самих аграріях. До такого висновку прийшли координатори проекту міжнародної технічної допомоги UHBDP, спрямованого розширити перспективи розвитку плодоовочевого бізнесу України.

Недовіра — гальмо прогресу

Керівник проекту UHBDP, представник Асоціації МЕДА Стівен Райт, спостерігаючи за роботою українських фермерів — виробників плодоовочевої продукції, відзначив проблемну специфіку ментальності, яка заважає налагоджувати їм збут продукції.

«Проект UHBDP, який фінансує наш головний спонсор — канадська держава, почав другий етап, — розповідає Стівен Райт. — Ми працювали в Запорізькій області та Криму п’ять років, iз 2008-го по 2013-й. За цей час у проекті взяли участь сім тисяч фермерів. Виробники плодоовочевої продукції зазвичай зверталися до нас iз типовим проханням: допомогти організувати збут продукції. І ми шукали шляхи кооперації та способи формування великих партій товару. Однак в Україні великою проблемою є відсутність довіри між виробниками і небажання кооперуватися. Вирощуючи малі партії певної культури, на сусіднього фермера дивляться як на конкурента, а не як на партнера. І ця характерна особливість ментальності заважає бізнесу», — нарікає пан Райт.

Керівник проекту впевнений у необхідності кооперації дрібних фермерів і аргументує свою позицію статистикою, яку отримано в ході проекту UHBDP: «У результаті діяльності першого етапу проекту UHBDP ми вийшли на оборот у 12 млн. доларів — це продажі фермерів через наш проект. І ми отримали цікаві розрахунки в ході роботи: партії томатів по 500 кілограмів і партії по 5 тонн — це 20 відсотків різниці в ціні при продажу!».

Спроба номер два

Новий етап проекту, за словами Стівена Райта, буде запущений у чотирьох південних регіонах України: Миколаївській, Одеській, Запорізькій та Херсонській областях — і охопить близько 30 тисяч чоловік протягом шести років. На жаль, учасники проекту в Криму вже не зможуть узяти участь у новому етапі. Головний офіс проекту перебуватиме в місті Каховка. Також передбачені представники в кожній з областей-учасниць. Очікувана загальна сума інвестицій у проект — 30 мільйонів канадських доларів.

За час роботи в Україні проект знайшов вітчизняних комерційних партнерів, наприклад, «Чумак» та Green Team, що допомагають учасникам налагоджувати зв’язки з переробниками.

Проект UHBDP не тільки допомагає українським фермерам налагодити ринки збуту, а й надає можливості навчання, зокрема в Ізраїлі. «Наш хороший партнер у проекті — це програма МАШАВ. Ми відправляємо українських фермерів до Ізраїлю навчатися і запрошуємо ізраїльських фахівців в Україну, — говорить Стівен Райт.— Багато уваги приділяємо тепличним господарствам. Українські клієнти, які до нас зверталися, вирощують 15 кілограмів томатів iз квадратного метра, тодi як в Ізраїлі — 45—50 кілограмів. Уся суть — у технологіях вирощування».

Світлана Тяпіна, координатор програми МАШАВ Ізраїльського центру міжнародного співробітництва, навчанням українських фермерів в Ізраїлі задоволена. «Випускники нашого проекту мотивовані повернутися в Україну і використовувати отриманий в Ізраїлі досвід. Ізраїльські колеги були в захваті від українських фермерів, їх бажання навчатися. Курси МАШАВа щорічно відвідує тисяча учасників зі 140 країн. Короткострокові курси тривають 21 день, довгострокові — до року. Розвиток сільського господарства — одна з численних тематик курсів. Найбільш популярний курс в аграрному МАШАВі, який користується стабільним попитом українських фермерів, — це «Інноваційні технології в рослинництві та збереженні продукції».

Проект UHBDP отримав усебічну підтримку Мінагрополітики України. Перший заступник міністра аграрної політики і продовольства України Ярослав Краснопольський відзначив важливість розвитку зрошення на півдні України і необхідність упорядкувати неорганізований ринок плодоовочевої продукції. Мінагропрод анонсуватиме проведення конференцій та залучатиме керівництво областей до роботи проекту UHBDP. Фермери можуть подати заявку на участь у проекті UHBDP за допомогою контакт-центру за телефоном: 0800500184.

  • І хліб, і до хліба

    Станом на 23 травня, за інформацією прес-служби Мінагрополітики, ярі зернові та зернобобові культури з кукурудзою при прогнозі 7,3 млн. га посіяли на площі 7 млн. га, суттєво перевершивши минулорічні показники. >>

  • Японський трактор у лізинг

    Як свідчить моніторинг ринку останніх років, найбільшою популярністю в українських аграріїв сьогодні користується техніка виробництва США. І рiч не тільки в тому, що засновника всесвітньо відомої компанії «Джон Дір» наші фермери сприймають як свого рідного інженера-емігранта Івана Козу. Американська техніка справді добре зарекомендувала себе в полях України. >>

  • Аграрна арифметика

    Міністерство аграрної політики і продовольства України сформулювало ключові напрями, за якими найближчим часом відбуватиметься реформування галузі. Комплексний стратегічний план, в основу якого їх і покладено, отримав назву «3+5». >>

  • Наша риба впіймала шхуну

    Апеляційний суд Одеси минулого тижня виніс остаточне рішення про конфіскацію на користь нашої держави турецької рибопромислової шхуни ZOR та близько п’ятнадцяти кілометрів сіток — знаряддя лову. Шхуна назавжди залишається в Україні. >>

  • Росіяни хочуть солі?..

    Росспоживнагляд дозволив українському державному підприємству «Артемсіль» відновити постачання солі до Росії. Очікується, що підприємство постачатиме до Росії 170 тисяч тонн солі щороку. Росспоживнагляд повідомив Федеральну митну службу про допуск продукції з 10 травня. >>