— Якщо говорити про сучасне оперне мистецтво, ніхто так не вплинув на його розвиток, як Дмитро Михайлович. Пригадую, як під плівку з його піснями ми виховувалися і росли. Це співак, якого люблять діди, батьки, діти і любитимуть внуки. Надзвичайно світла людина.
Він високо стоїть у темі національного визначення, завжди відстоював українську мову в опері як режисер та на сцені як співак. Це його вирізняє з-поміж інших.
Дмитро Михайлович — блискучий українець, який завжди демонстрував свою позицію. Він пішов у парламент, щоб донести свою українську налаштованість. Та коли його політичні думки не збiгалися з позицією партії, яку представляв, мав дуже великий клопіт. Про це не раз мені казав. Тоді він попрощався з політикою. Його порядність не витримала. У цьому він велика, не дріб’язкова, чиста людина.
Я йому дуже вдячний, що він завжди був зі мною, підтримував мене, особливо коли почалися буремні нульові і в 2002-му, під час виборчої кампанії у парламент. Ми тоді з групою українських виконавців, серед яких були два стовпи пісенного слова — Дмитро Михайлович Гнатюк та Анатолій Несторович Паламаренко — об’їздили всю Україну разом. Приїхали в одне містечко на Черкащину. Падав сильний дощ. Кілька тисяч людей стояли під парасольками. Оскільки тема виборів — моя, я розпочав розмову. У фіналі Дмитро Михайлович виконав кілька номерів. Я стояв збоку, дивився на цих людей, які старші за мене на два, три десятки років, і отримував велику насолоду. Гнатюк і Паламаренко виступали під дощем не заради грошей, а заради того, щоб нести у народ українську ідею, щоб якомога більше людей відчули себе українцями. Я б не знайшов багато естрадних виконавців, які б поїхали зі мною по тих містечках і селах, щоб підтримати діалог. Мене ці епізоди заворожують досі.
Було й таке, що дев’ятого березня приїхали у Моринці і мали виступати у клубі, який 12 років не працював. Холод панував скажений, я сидів у кожусі, люди лише шапки познімали. А мої два герої вийшли на сцену в театральних костюмах із метеликами і півтори години говорили про Шевченка, декламували «Кобзар». Це говорить про них, наскільки високо сприймають місію і мають високий дух.
Славетний земляк
Зірка Мензатюк, письменниця:
— Велике й славне село Мамаївці, що на Буковині. Вийшло з нього чимало вчених і митців, та найславетніший земляк — то, звичайно, співак Дмитро Гнатюк. З дитинства пам’ятаю, як лився з благенького радіоприймача його неповторний потужний голос: «Пісня про рушник», «Два кольори», «Черемшина», арія Фігаро... Він мовби відкривав інакший світ — світ краси, мистецтва, а ще додавав надії, що все хороше в цьому житті можливе, треба тільки його досягти.
Родина Гнатюків належала до тих, кого в селі особливо поважали, з кого брали приклад. Батько співака Михайло був дуже побожний і дуже роботящий, давав зразковий лад своєму господарству. Старанності і дбайливості навчив і своїх дітей. Прихід радянської влади обернувся для родини великою бідою. Старший син Михайла Гнатюка вирішив закінчити навчання в Румунії (до якої перед тим належала Буковина). Йому лишилося довчитися останній рік, батькам нелегко було платити за попередні роки навчання. Спроби перейти кордон — перейти офіційно! — виявилося достатнім, щоб розумного, освіченого юнака запроторили в тюрму і знищили. Проте трагедія брата не спинила Дмитра, не відбила в нього ні охоти до навчання, ні любові до України, до рідної пісні, яку співакові судилося нести по всіх світах.
Односельчани любили його, пишалися ним і, як то буває, потрошку використовували — чи то треба збудувати Будинок культури, чи нову церкву, чи то переночувати в столиці. Гнатюк завжди допомагав як міг. Часом доходило до курйозів, бо далекі від мистецтва земляки не дуже розуміли, в чому полягала його праця.
— Мой, Митре, а шо ти робиш у тому Києві? — питав його один iз таких землячків. — Я співаю. — Та я чув, шо ти співаєш, але шо ти робиш?
А він же працював — працював каторжно, так, як навчили захланні до роботи батьки. Сотні, тисячі відспіваних вистав і концертів, гастролі по всій земній кулі...
Його життя стало легендою. Про нього знімали фільми, написали сотні статей і мистецьких досліджень. Народний артист України й СРСР, Герой Соціалістичної Праці і Герой України, відзначений численними преміями й орденами, навіть простий перелік яких займе надто багато місця. Та головне — він став улюбленим співаком українського народу. Нема українця, який не знав би, хто такий Дмитро Гнатюк. Цілі покоління наших співгромадян виростали на піснях у його прекрасному виконанні. Понад півстоліття Дмитро Гнатюк був солістом Київського театру опери та балету імені Шевченка — теперішньої Національної опери України, тривалий час працював як головний режисер театру. Він створив цілу низку прекрасних оперних образів, серед них Остап у «Тарасі Бульбі» Лисенка, Микола в «Наталці Полтавці» Лисенка, Фігаро в «Севільському цирульнику» Россіні, Мазепа в «Мазепі» Чайковського, Князь Ігор в однойменній опері Бородіна, Еней в «Енеїді» Лисенка, Султан у «Запорожці за Дунаєм» Гулака-Артемовського.
Оскільки мій чоловік Степан Фіцич теж співав на столичній сцені, мені випало щастя не раз зустрічатися з Дмитром Гнатюком, бути знайомою і з його дружиною Галиною Макарівною. Це на рідкість щирі, доброзичливі, приязні люди, привітні гостинні господарі. Є в репертуарі Дмитра Гнатюка одна особлива пісня, яку він співав усе життя, співав на найпрестижніших сценах світу, — «Чом, чом, земле моя». Слова її написала Віра Лебедова, яка вчителювала в сусідніх з Мамаївцями Лужанах. Завдяки Гнатюкові пісня стала загальнознаною. Як на мене, саме в ній найкраще втілилося кредо співака: понад усе любити рідну землю і віддати їй весь свій талант, усе життя. Здоров’я й довголіття Вам, славетний земляче!
Пристрасний садівник
Андрій Демиденко, народний артист України:
— Дмитро Гнатюк — мій великий друг. Приїхавши до мене в гості, кожному деревцю заспівав «Многая літа». Садівництво — його друга пристрасть після вокалу. Якось Дмитро Михайлович привіз мені в подарунок два шведські секатори для підрізання дерев і розкрив багато секретів садівництва. Наприклад, на яку глибину потрібно копати ямки для саджанців, як розмовляти з деревцем, щоб плодоносило...
«Якщо садівник — раб, тільки в цьому випадку все буде рости і цвісти, — вчив мене Дмитро Гнатюк. — Сад уміє бути вдячним: потримайся хвилину-дві за гілку або стовбур — отримаєш такий заряд бадьорості, що і життя хороше буде, і легко йтимуть справи».