Перший повнометражний фільм південноафриканського режисера і 3D-аніматора Ніла Бломкампа був «Дев’ятий округ» — псевдодокументальне кіно про еміграцію та сумнівні цінності білої людини за участю інопланетян. Пізніше приблизно на ту ж тему режисер зробив масштабний екшн-трилер «Елізіум». У третьому фільмі «Робот Чаппі» він не зрадив своїм уподобанням і зняв ще одну притчу в стилі наукової фантастики, та на цей раз про роботів.
Події розгортаються у рідному Бломкампові Йоганнесбурзі. Компанія з виробництва зброї запускає механізованих безжальних 110 поліцейських роботів-скаутів, після появи яких рівень злочинності значно знижується. Найвдалішу модель розробляє юний комп’ютерний геній Деон Вілсон (Дев Патель, який грав головну роль у «Мільйонері з нетрів»), який скромно працює у кутку офісу. Його конкурент (Х’ю Джекман) заздрить людиноподібним дроїдам Деона і хоче замінити їх злим літаючим танком. Однак Деон, нічого не помічаючи, працює над створенням робота, який матиме свідомість, інтелект, думатиме як людина, розумітиме живопис, музику та буде повноцінним співрозмовником. Бездушна начальниця (Сігурні Уївер) не бачить у цьому проекті нічого корисного.
Деон потайки бере зі складу списаного робота, інсталює йому пробну програму і машина оживає. Спочатку Чаппі — справжнє немовля у тілі металевого поліцейського, яке дісталося місцевим гангстерам-фрікам Ніндзі та Йо-Ланді. Вже через пару днів Чаппі перевершує інтелектом свого творця і працює у команді з «татусем» і «мамусею», які використовують його для швидких і красивих пограбувань. Ніндзя вчить малого, що вбивати, загалом, нормально. Та робот із поганих звичок засвоює лише одну: постійно витирає неіснуючий ніс від уявного кокаїну.
До слова, роль бандитів віддали учасникам південноафриканського хіп-хопового гурту Die Antwoord, які грають самих себе, зі справжніми прикрасами та притаманною їм вульгарністю. Правда, Йо-Ланда зізналася, що на сцені вона більш жорсткий панк: «Для фільму Ніл просив мене бути трохи ніжнішою та жіночнішою. Це для мене було незвично. Це інший бік Йо-Ланди, досі мені невідомий, тому було круто про нього дізнатися». Саме музиканти, а не роботи з головою на плечах — найвеселіші «родзинки» фільму. Останні роки популярність Die Antwoord зашкалює, їхня музика лунає з кожної машини у Південній Африці.
Єдиний недолік фільму — це мелодраматичні епізоди, які вийшли переграними, банальними і місцями дурнуватими. Наприклад, фразу на кшталт «Чому ви, люди, завжди так погано поводитеся?!» треба було вирізати ще на етапі написання чорнового варіанта сценарію.
Усе інше у фільмі жахливо добре. Для того щоб зрозуміти, чого чекати від «Робота Чаппі», варто подивитися кліпи Die Antwoord. Фактично, це двогодинний кліп Ніндзя, Йо-Ланди і запрошеної зірки у вигляді робота з душею.
ПРЯМА МОВА
«Ідея полягає в тому, щоб взяти нелюдське створіння, робота, і наділити його всіма людськими якостями і здібностями, довести його емоційність до точки, вищої за емоційність людських персонажів, — говорить режисер Ніл Бломкамп. — У цьому кістяк стрічки: дроїд-поліцейський стає розумним створінням, і в результаті проявляє більше моральних та етичних якостей, а також свідомих вчинків, аніж це зазвичай роблять люди».