27 листопада відбудеться перше засідання новообраної Верховної Ради України VIII скликання. На порядку денному, окрім пунктів про інтеграцію України в Європейський Союз і НАТО та створення нової виборчої системи, можновладці розглядатимуть і питання про скасування депутатської недоторканності.
За всі роки Незалежності тему про позбавлення депутатів фактичного «мандату на безкарність» порушували не раз. Багато було сказано й обіцяно, але жодних зрушень у цій сфері досі не відбулося. Чи то були більш нагальні проблеми, чи то чиновники навмисно притрушували це питання пилом. Адже ухвалити відповідне рішення повинна сама Верховна Рада, а кількість тих, кому недоторканність бажана й навіть конче необхідна, у ній завжди перевищувала чисельність «сміливців», готових бути перед законом на рівних зі звичайними громадянами.
Окрім того, у знятті депутатської недоторканності завжди залишався ще один небезпечний момент: представники опозиції завжди побоювалися, що влада через корумповані суди почне розправлятися з ними, фабрикуючи кримінальні справи й засаджуючи за ґрати «неугодних». Єдиним запобіжником у такому випадку виступала саме недоторканність...
Утім не можна сказати, що не було спроб її скасувати. У 1994 році тодішні депутати-офіцери з Комісії з питань боротьби з корупцією й організованою злочинністю закликали парламент відмовитися від недоторканності. «Щоб зробити перший крок для встановлення в суспільстві справедливості, законності, правопорядку та рівності громадян перед законом і судом, ми, депутати-офіцери, знімаємо з себе передбачену чинним законодавством депутатську недоторканність і закликаємо це зробити всіх депутатів», — зазначено у зверненні депутатів до співвітчизників і колег, датованому 6 липня 1994 року.
Парламентарії-офіцери, серед яких були підполковники Анатолій Єрмак і Володимир Головко, полковники Іван Білас та В’ячеслав Білоус на чолі з головою комісії, полковником Григорієм Омельченком, наголошували, що принцип недоторканності депутатів, якого, до речі, не притримується більшість розвинених країн, є гарантом нерівності. Фактично — дискримінації українських громадян. У той час, коли звичайних людей за скоєння навіть незначних правопорушень притягують до відповідальності, посадовці, прикриваючись мандатами, розбазарюють національні багатства і вчиняють різного роду свавілля.
Тоді офіцерів не почули. Чи дослухаються зараз можновладці VIII скликання до своїх попередників і наважаться стати людьми без привілеїв — побачимо вже найближчим часом.