В Україні знову дорожчає бензин — разом із знеціненням національної валюти, а іноді й випереджаючи цей процес. Тож експерти ставляться до підвищення роздрібних цін на пальне двояко. З одного боку, маємо об’єктивний чинник «за» — знецінення національної валюти. І сам бензин, і сировину для його виготовлення ми купуємо за кордоном, за валюту, тож питання курсоутворення і справді стає наріжним каменем при визначенні ціни.
Утім не варто забувати і аргументи «проти». Перший із них — це хоч і невелике, але стабільне здешевлення нафти. За останні два місяці один із найпопулярніших сортів нафти «Брент» упав у ціні на 12%. Як ми пам’ятаємо, навіть незначне подорожчання нафти свого часу слугувало причиною для підняття вартості бензину. Принаймні за версією трейдерів та власників АЗС. Нині ж, коли процес пішов у зворотний бік, про цей складник чомусь забули.
Другий аргумент — сама динаміка подорожчання. Як відзначають експерти, А-95 дорожчає швидше, ніж падає гривня. І, за їхніми прогнозами, при стабілізації курсу гривні й навіть його підвищення ціна пального у кращому випадку залишиться такою. Або навіть продовжуватиме зростання.
«Ціни на пальне зростають із випередженням, нині на ринку переважають панічні настрої, — погоджується співзасновник Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич. — Якщо долар усе-таки впаде, то не всі заправки одразу ж знизять ціну. Зниження вартості пального залежить від совісті продавця». Втім, як показує західний досвід, ефективним є варіант, коли вартість пального залежить не стільки від совісті, скільки від дій Антимонопольного комітету. У нашій державі цей орган, на жаль, перетворився у дивний рудимент, який може хіба що видавати грізні, але смішні для змовників заяви.
Тим часом АМКУ міг би бути доволі ефективним у ситуації, яка може мати місце нині. На думку аналітиків, вчорашнє різке підвищення вартості дизелю та високооктанових сортів — на деяких АЗС одразу на 70 і більше копійок — своєрідна реакція на намір уряду до кінця цього тижня «присадити» курс американського долара до 12,50 гривнi. Оскільки головна об’єктивна причина для стрімкого подорожчання зникне, власники АЗС намагаються оперативно нажитися.
У країнах, де за подібні кроки махінатора очікують мільйонні штрафи, такі схеми в принципі неможливі. Але Україна, на наш превеликий жаль, ще не належить до переліку таких країн.