«Молодість»: жюрі кінофестивалю оголосило переможців
Переможців.оголосив 53-й Київський міжнародний кінофестиваль "Молодість", нагородження відбувалося 2 листопада. >>
Діти з бідного спального району в Лодзі заробляють мистецтвом на омріяні джинси під час семінару «Джинсова галерея».
Коли люди приходять у музей сучасного мистецтва, вони часто заявляють, що теж так можуть малювати, або що це лайно не варте стін культурного закладу. Також домінує думка, що твори мистецтва здатні розуміти лише вибрані і талановиті. Керівник освітнього відділу в Музеї мистецтв у Лодзі Лешек Карчевський вважає, що мистецтво можна міряти глибше, аніж «подобається — не подобається». Для цього він регулярно запрошує дітей, підлітків і дорослих на різні семінари в музей.
Лешек переконаний, що музей — це слон. Він згадує давньоіндійську притчу «Слон і сліпі» і переконує, що відвідувачі в музеї схожі на героїв цієї історії. Коли шестеро сліпців прийшли у палац раджі, вони там уперше в житті зустріли слона. Кожен із них обмацав тварину руками і розповів про свої враження. Перший сліпий торкнувся живота слона: «Який гладкий! Слон схожий на бочку». Другий сліпий торкнувся хобота слона: «Який довгий! Слон схожий на змію». Третій сліпий торкнувся бивня слона: «Який гострий! Слон схожий на спис». Четвертий сліпий простягнув руку і торкнувся ноги слона: «Який високий! Слон схожий на колону». П’ятий сліпий простягнув руку і торкнувся вуха слона: «Який широкий! Слон схожий на віяло». Шостий сліпий торкнувся хвоста слона: «Який тонкий! Слон схожий на мотузку».
Зав’язалася суперечка, оскільки кожен сліпий вважав свій опис слона правильним. Раджа, розбуджений шумом, вийшов на балкон. «Слон — це велика тварина, — сказав він. — Кожен із вас доторкнувся лише до однієї його частини. Вам доведеться скласти всі частини разом, щоб дізнатися, на що схожий слон».
Щоб помирити відвідувачів, скласти всі їхні знання про музей-слона докупи, Лешек вдається до максимальної креативності. Ось, наприклад, щоб відвідувачі запам’ятали назавжди картину польського абстракціоніста Владислава Стшемінського «Уністична композиція» 1934 року, Лешек зробив у музеї басейн розміром шість на шість метрів і залив його киселем. У великій площі десерт нагадував роботу Стшемінського, послідовність його фігур. Наприкінці дня діти випили весь кисіль і відтоді назавжди запам’ятали абстракцію художника. Або виставковий зал заповнюють гречаною кашею, з якої відвідувачам пропонують викласти картини, які вони бачать на виставці.
Після таких експериментів сучасне мистецтво стає для відвідувачів грою, вселяє відчуття, що всі люди — художники, талановиті, креативні й здатні до винаходу новаторського рішення.
Нещодавно Лешек працював із дітьми з вулиці. В Лодзі є вулиця Східна. Там був магазин вегетаріанської їжі. Але він закрився, бо в цьому районі не потрібна здорова їжа, там потрібна дешева їжа. Лешек із колегами орендував магазин і запросив дітей iз вулиці творити сучасне мистецтво. Перед тим він домовився з фірмою, яка шиє джинси, щоб ті дали кілька десятків дитячих штанів. На початку семінару діти бронювали собі вподобані джинси. Тоді вони мали зробити твір сучасного мистецтва, який згодом обміняли б на джинси.
Проводячи заняття, Лешек побачив, що діти працюють по шість годин, а їх ніхто не кличе поїсти. Тож керівник освіти привіз у цей магазин величезну каструлю і щодня готував 40 літрів супу. Діти їли по 10 порцій. Вони б з’їли і більше, якби тільки хтось їх годував. На завершення акції-семінару «Джинсова галерея» Лешек запросив мера та інших чиновників, щоб вони побачили креативність вуличних дітей. Тепер у Лодзі йдеться про те, щоб на вулиці Східній на постійній основі працювала «Джинсова галерея». Адже діти з неблагополучних бідних сімей теж талановиті й люблять мистецтво.
Інший проект пов’язаний iз дівчатами з інтернату закритого режиму. Там навчаються ті, хто ступив на кримінальну стежку або має непідконтрольний характер. Дівчата не знімають спортивних костюмiв. Від чого відразу мають клеймо — представниць дна суспільства.
Одного дня хтось із дівчат написав лист у Музей мистецтв. Вони просили, щоб їм розказали про да Вінчі і Коко Шанель. Мая Павліковська простежила, що в цих великих людей є одна спільність. Да Вінчі перший у світі винайшов жіночу сумочку. А від сумочки недалеко вже й до Коко Шанель. Тож співробітники відділу освіти при музеї поділили дівчат на дві групи — «Вінчі» і «Коко». Ті, що «Вінчі», ліпили маски. Це означало, що художник за життя не закінчив жодної роботи. Інші, які в інтернаті навчалися на кравчинь, шили маленькі чорні сукні й робили крила. Тоді освітяни запросили візажистів і професійних фотографів. Влаштували всім дівчатам фотосесію та організували показ мод зі справжнім подіумом у шкільному спортзалі. На показ запросили журналістів, чиновників. І дівчата вперше побачили, що вони — красиві. Для цього достатньо було зняти спортивний костюм і одягти плаття, власноруч пошите. Сьогодні неблагополучні дівчата з інтернату дружать із Музеєм мистецтв, беруть участь в арт-проектах на волонтерських засадах. Музейники у відповідь шукають їм роботу і допомагають влаштуватися у дорослому житті.
Після того як Лешек і Мая поділилися досвідом роботи, виникла четверта думка, що сучасне мистецтво — не тільки неосяжний слон, а й хліб насущний на щодень. Особливо для вирішення проблем у суспільстві.
Переможців.оголосив 53-й Київський міжнародний кінофестиваль "Молодість", нагородження відбувалося 2 листопада. >>
Під час виконання бойового завдання на Торецькому напрямку загинув військовослужбовець, письменник, історик і теолог Юрій Канюк. >>
Міжнародний фестиваль «Київський тиждень критики» — восьмий — традиційно у столиці відбувся в кінотеатрі «Жовтень». >>
У Києві до 3 листопада проходить 9-денний легендарний Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість», історія якого почалася в 1970 році. >>
Фентезійних творів нині з’являється стільки, що встежити за всіма майже нереально. >>
У Києві є (був) кінотеатр, якому в цьому році виповнилося 113 років. >>