У Конотопі презентували книгу «Василь Різниченко. Нариси з історії Чернігово-Сіверщини»
Немов потаємні струни, що тягнуться крізь віки, історія рідного краю відлунює в серці кожного з нас. >>
Село Хижинці — давнє. Спершу було козацьким, а потім державним. Розташоване всього за 10 кілометрів від Вінниці, отож чимало селян їздили туди торгувати. До колгоспів у селі був свій оркестр — труба, бубон і цимбали. У неділю та свята на великій галявині збиралися хлопці й дівчата, танцювали. Приходили жінки з малими дітьми. «А як організувався колгосп, то не стало музик, не стало розваг, — розповідала авторці книги Василина Ільченко, 1913 року народження. — Батько одним з перших пішов до колгоспу, здав коні, корову, реманент. Він казав, що як таке вже закрутилося, то назад не вернеться». Батько Василини Іванівни вважався багатим. У нього був великий сад. Він сушив сливи і груші у величезній сушарні. «Це така погребиця, викопана у землі, ніби погрібець, — пояснювала бабуся Василина. — Там внизу були зроблені печі, туди клали для підтримки «каблучок» із ліщини і обмазували глиною... Батько спав, певно, годину на добу. А то вічно коло сушарні. І ночував там, бо треба було дрова підсовувати, перевертати груші». Після колективізації йому закинули, що він куркуль — бо грушами торгував. Утім не розкуркулили. А в нього, як згадувала Василина Іванівна, «була хата, у ній піл з дощок, там спали батьки і малі діти, а більші — на лавах. А на печі баба Юхтима. Це була її територія. Там у неї на гвіздочках багато цибулі, сплетеної у вінки, висіло, насіння гарбузове у торбинці».
Побут селян у часи Другої світової війни досліджений мало. Відомо, що вони працювали в колгоспі. Керував військовий на назвисько Грель і бив батогом тих, хто з якихось причин не виходив на роботу. Коли німці відступили, селяни з залишених ними касок ще довго годували курей і собак. Після війни у селах було мало чоловіків, то жінки виконували і їхню роботу. Багато хто хотів би позбутися колгоспного рабства, та селянам (на відміну від городян) не видавали паспортів. А без цього документа нікуди було податися. Хіба що завербуватися на Донбас, Далекий Схід, Урал. У 1950-ті вже майже всі були в колгоспі.
У Хижинецькому колгоспі «Червоний борець» були корівники, свинарники й курники. Селянки все робили там вручну. До того ж, на кожну були записані значні «норми» польових робіт — переважно з вирощування цукрових буряків. За працю грошей зазвичай не платили, а записували «трудодні». Восени видавали по мішку зерна і цукру. Платили незначні суми лише тим, хто був на «постійній роботі» на фермі. То була надміру важка праця, без вихідних і свят, з ненормованим графіком. Жінки власноруч вичищали гній від худоби, носили корм, доїли, самі тягали бідони з молоком. Траплялося, їм видавали в колгоспі гумові чи кирзові чоботи і виписували солому та гичку для домашнього господарства. На полі робітниць, звісно ж, ніхто не годував. «Пам’ятаю, як мама, не в силі вправитися зі своєю нормою, брала нас із братом на копання буряків, — згадує Валентина Кирилівна. — Лопата загрузала у мокрій землі, руки мерзли. А в мами вони були порепані й чорні і дуже боліли. Пізньої осені мама отримувала на «трудодні» неповний мішок цукру, який стояв на печі й можна було тихенько лизнути його з вершечка. Це була така насолода!».
Колгоспникам неможливо було хоч на день залишитися вдома, щоб обробити свій город. У 1961 році кілька жінок таки не вийшли день на роботу — підгортали картоплю на своїх присадибних ділянках, і голова колгоспу розпорядився переорати ту картоплю, що вже починала цвісти... Це сколихнуло село.
Це був час, коли СРСР активно фінансував космічні програми і виробництво ядерної та водневої зброї. Де там було думати про мобільні тракторці й апарати для машинного доїння, тим паче — про гарячі обіди й зручний та естетичний робочий одяг. Проте городи таки обробляли, підриваючи здоров’я, — треба ж було щось їсти і дітей годувати. «Село не збиралися повністю знищувати, воно було потрібне, бо годувало місто, — пояснює Валентина Борисенко. — Але це було продовження політики, започаткованої ще за Голодомору. Село було набагато свідоміше за місто в національному плані. Воно протистояло комунізації. І в повоєнні роки намагалися утримувати селян у ледь живому стані, щоб не було ні часу, ні сил на «зайві» думки. Було і постійне психологічне приниження, і перевантаження важкою фізичною працею».
У садах дозрівав урожай. Самих тільки сортів яблук у Хижинцях вирощували понад двадцять: папіровка, денешта, ренета золота, пепенка, шафран, кальвін, семеренка, книш... І груші — бабка, дуля, хунтівка, бера, панна. Фрукти сушили і возили до Вінниці на базар. «Ця праця була важка, і коли батьки були на роботі в колгоспі, за сушарками доглядали діти, — зазначає Валентина Борисенко. — Вночі по кілька разів треба було прокидатися і підходити до печі, щоб підкласти дров у вогонь або розворушити жар». Сухофрукти збували на приймальних пунктах у Вінниці або перекупникам. Грошей на дрібниці не витрачали — їх мало вистачити до наступного врожаю. А бували роки, коли листя на плодових деревах з’їдала гусінь...
Харчувалися дуже просто, стравами з борошна та молочними кашами. З кислим молоком споживали деруни, млинці й коржі. На вечерю часто варили картоплю в лушпайках, її обчищали, вмочали в олію і їли з квашеною капустою чи солоними огірками. Чай запарювали з гілок вишні, малини й смородини. Раз на тиждень пекли пиріжки з горохом. Рибу і м’ясо вживали на свята. Яєчню також, бо величезну кількість яєць потрібно було здавати державі. На них можна було дещо придбати в «кооперації». Скажімо, за кофтину слід було, окрім плати грошима, здати понад 100 яєць. За ковдру чи пальто слід було приплатити їх понад 300. На них можна було купити й «дефіцити» — борошно, олію, оселедці. У кооперації можна було придбати також горілку «Московську», консерви «бички» та «кілька», цукерки «подушечки», «морські камінці», «барбарис», «м’ятні», пряники та печиво. Утім у селян на такі продукти бракувало грошей. А «кілька в томаті» вважалася святковою стравою. Наприкінці 1960-х почали входити в ужиток консервація, нові салати (скажімо, вінегрет), прянощі.
Одягалися теж просто. Восени і взимку і чоловіки, й жінки вбиралися однаково — у ватяні куфайки. У 1960-ті жінки стали носити святкові плюшеві півшубки на ватяній основі. Дівчатам шили бастонове пальто з широким каракулевим коміром. Хлопці восени та навесні ходили в вельветових куртках — «бобках». За відрізом тканин у Вінниці треба було простояти ніч у черзі. Для дівчат на виданні і жінок намагалися пошити хоча б одну святкову сукню.
«У дранті тоді ходили. Влітку ходили босі на поле, а восени й зимою у валянках. Самі шили валянки», — згадує одна з найстаріших мешканок села, Ганна Трохимівна Бойко. Людей, як тоді говорили, «гонили на роботу»: взимку на розкидання гною, влітку — на жнива, на тік до машини, де провіювали зерно, — він працював цілодобово. Бувало, що туди посилали й старшокласників.
У 1960-х по селах активно пропагували і створювали «учнівські виробничі бригади». Їм виділяли ділянку поля в декілька гектарів. Школярів також залучали до вивезення та розкидання гною на полі, прополювання буряків і кукурудзи. Це тоді, коли СРСР на весь світ волав, що використовувати дитячу працю — то великий злочин.
Купованих іграшок у селянських дітей не було. Часом на літо до бабусь приїздили онуки з міста. Вони мали фабричні ляльки і гумові синьо-червоні м’ячі. Сільські діти заглядали за ворота, щоб хоч побачити таке диво. Адже в них були саморобні м’ячі, які дітям робили з наскубаної з корів вовни (коли вони линяли навесні). Такий м’яч зовсім не стрибав.
Наприкінці 1960-х у Хижинцях проживали 1881 особа. Батьки щоденно повторювали дітям: «Вчися, бо будеш волам хвости у колгоспі крутити». Хлопці й дівчата «виривалися» в інститути, і там уже отримували паспорти і проходили курс «радянської освіти», з ретельним зубрінням «праць марксизму-ленінізму». Тим часом жителів села, тобто носіїв традиційної української культури, помітно меншало.
У матеріалах Етнографічної комісії ВУАН (1921 —1934), що в архіві Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАНУ, Валентина Борисенко відшукала записи учнів Хижинецької трудової школи за 1927—28 роки: описи календарних свят, колядок і щедрівок, приказки, пісні, казки. Авторка порівнює записані тоді колядки з тими, які знали діти у 1960-х. Багатоманіття втратилося. До того ж, вчителі не дозволяли школярам колядувати, «брали на олівець». У великодній час учителька у школі перевіряла, чи руки в дітей не у фарбі. Утім мало хто міг відмовитися від щастя пофарбувати яєчко... При цьому у школі розповідали, що СРСР — це найкраща у світі держава, що дітям тут ведеться найліпше. «Чи не було несприйняття?» — питаю. «Дитина дуже довірлива, — пояснює Валентина Кирилівна. — Коли в школі розповідали про досягнення Радянського Союзу, про подвиги партизанiв, діти, як правило, цьому вірили. І не багатьом спадало на думку замислитися і порівняти ті труднощі, що були вдома, з казковими текстами в підручниках — і зробити свої висновки».
У Хижинцях жив і працював обдарований учитель, музикант, художник — Андрій Павлусенко. Він грав на бандурі і співав авторські пісні. Сам написав мелодії до понад 50 поезій Івана Франка, Максима Рильського, Платона Воронька та інших поетів. Тепер у селі одна з вулиць названа його іменем. Його син Микола Павлусенко (1945—1999) — відомий український художник. Екслібриси Павлусенка увійшли до унікального видання «Книжковий знак шістдесятників», виданого в 1972 році в США. Дві його роботи — «Дарчина хата» і «Сажавка» — написані в Хижинцях з етнографічною точністю. Його картини на тему Голодомору виставлялися в Україні і за кордоном на міжнародних виставках із колекції Моргана Вільямса.
Немов потаємні струни, що тягнуться крізь віки, історія рідного краю відлунює в серці кожного з нас. >>
6 листопада 1994 року в родинному селі гетьмана України Івана Мазепи — Мазепинцях Білоцерківського району на Київщині з моєї ініціативи і під моїм керівництвом >>
Москва дуже боялася розголосу про свій страхітливий злочин у 1932—1933 роках — убивство українців голодом. >>
На острові Тайвань люди почали навмисно видаляти собі здорові зуби 4800 років тому. Звичай міг походити з півдня Китаю. Ймовірно, ця практика припинилася лише у XX столітті. >>
На Волині в пункті пропуску «Устилуг» прикордонники вилучили срібні монети вартістю в понад мільйон гривень. >>
На продаж у Парижі виставлять листи та інші речі, які належали президенту Франції 1959–1969 років Шарлю де Голлю.. >>