Добро спецпризначення: як на Кіровоградщині створили центр для допомоги дітям з особливими освітніми потребами
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
Пенсійна несправедливість має гендерний характер, бо стосується лише жінок.
На жаль, у лютому 2011 року під час парламентських слухань щодо так званої пенсійної реформи, запропонованої урядом Азарова, під стінами парламенту не було жодної людини, яка би протестувала проти пенсійної несправедливості, підвищення пенсійного віку та збільшення необхідного стажу для призначення пенсії.
Уже під час ухвалення в парламенті влітку 2011 року т.зв. пенсійної реформи на вулиці та майдани міст вийшли небайдужі українці. Але це не був той масовий протест, який мав би охопити всю країну, оскільки пенсійні нововведення стосувалися обмеження конституційних прав мільйонів українських громадян.
Невеличкою перемогою цих протестів можна назвати ті доповнення, які були ухвалені під час проходження в парламенті законопроекту щодо т. зв. пенсійної реформи. Просимо звернути особливу увагу на зацитовану зараз правову норму, оскільки вона є «наріжним каменем» тієї пенсійної несправедливості, яка «звалиться» незабаром на українських жінок. Отже, Прикінцеві положення Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі — Закон) були доповнені пунктом 7-2 такого змісту:
«До 1 січня 2015 року право дострокового виходу на пенсію за віком мають жінки, яким виповнилося 55 років, за наявності страхового стажу не менше 30 років та за умови звільнення з роботи. У цьому випадку розмір їх пенсії, обчислений відповідно до статті 27 та з урахуванням статті 28 цього Закону, зменшується на 0,5 відсотка за кожний повний чи неповний місяць дострокового виходу на пенсію».
Аби краще зрозуміти цю правову норму, проілюструємо її на прикладах.
Цей приклад стосується тих жінок, яким до 1 січня 2015 року виповниться 55 років, але ще не виповниться «новий» пенсійний вік (див. витяг зі ст. 26 Закону). Виникне парадоксальна ситуація, коли в двох жінок, які народилися в один день і мають понад 30 років страхового стажу, право виходу на пенсію у віці 55 років зможе реалізувати тільки та жінка, котра звільнилася з роботи до 31 грудня 2014 року. Якщо ж одна з цих жінок звільниться після цієї дати, то вона втрачає право на дострокову пенсію.
На практиці це виходить так. Дві жінки народилися в один день, скажімо — 30 грудня 1959 року, і мають понад 30 років страхового стажу. Одна з них продовжує працювати, а інша не працює вже тривалий час. Відповідно до ст. 26 Закону, «новий» пенсійний вік у них виповниться після досягнення 58 років 6 місяців, тобто 1 липня 2018 року. Та жінка, котра не працює, має право виходу на пенсію у віці 55 років, а саме 31 грудня 2014 року. А та жінка, яка продовжуватиме працювати і сплачувати страхвнески до ПФУ, у разі її звільнення з роботи після 1 січня 2015 року зможе вийти на пенсію тільки... 1 липня 2018 року, тобто на 3 роки 6 місяців пізніше від іншої жінки, яка народилася з нею в один день, але звільнилася з роботи до 31 грудня 2014 року.
Виникає запитання: «Чому право на пенсію повинно залежати від того, в який день особа звільнилася з роботи?».
Тим непрацюючим жінкам, котрим виповниться 55 років після 2015 року і які мають понад 30 років стажу, треба буде чекати від 3,5 до 5 років до сповнення «нового» пенсійного віку, аби мати змогу піти на пенсію. Водночас ті жінки, котрим 55 років виповниться до 2015 року, зможуть реалізувати своє право на призначення дострокової пенсії.
Двоє жінок мають понад 30 років страхового стажу і народилися з різницею в один день, скажімо одна — 30 грудня 1959 року, а інша — 31 грудня 1959 року. Та жінка, яка народилася 30 грудня 1959 року, зможе 31 грудня 2014 року — у віці 55 років — оформити дострокову пенсію. А друга жінка, яка народилася на один день пізніше від першої, зможе оформити пенсію лише 1 липня 2018 року — у віці 58 років 6 місяців. Цій бідолашній доведеться ще чекати аж 3 роки 6 місяців, щоб піти на пенсію. А тим мільйонам українських жінок, які народилися після 1 квітня 1961 року і які мають понад 30 років стажу, треба буде вже чекати сповнення 60-річного віку, аби їм призначили пенсію.
Хіба це справедливо? Чому право на пенсію повинно залежати від того, що хтось «устиг» народитися до певної дати?
Зрозуміло, що (як у першому, так і у другому прикладі) за те, що одна з цих жінок вийшла на пенсію у 55 років (на 3 роки 6 місяців раніше «нового» пенсійного віку), розмір її пенсії зменшується на 0,5 відсотка за кожний місяць дострокового виходу на пенсію. За 42 місяці більш раннього виходу розмір пенсії зменшується на 21% (42:0,5). Але друга жінка, яка також погоджується на зменшення розміру пенсії через достроковий вихід на пенсію, не має такого права і повинна чекати ще 3 роки 6 місяців, аби мати змогу піти на пенсію.
Усі ми добре знаємо, що у віці 55 років і більше надзвичайно важко влаштуватися жінці на якусь роботу. Багатьох українських жінок звільняють із роботи ще до сповнення 55 років, не кажучи вже про «новий» пенсійний вік — 60 років, оскільки вони за віком та станом здоров’я не можуть виконувати певні роботи (приміром, будівельні, монтажні, дорожні тощо).
Очевидно, що найкращим виходом у цій ситуації було би скасувати т. зв. пенсійну реформу, яка насправді й близько не була реформою, а була тільки підвищенням пенсійного віку та збільшенням необхідного стажу для призначення пенсії.
Однак, зважаючи на ту обставину, що МВФ навряд чи погодиться надати новому уряду України чергові кредити у разі повного скасування т. зв. пенсійної реформи, на прийнятті якої якраз МВФ постійно наполягав, тому необхідно примусити законодавців внести лише незначні зміни до пункту 7-2 Розділу XV Прикінцевих положень Закону і вилучити з тексту цього пункту лише такі слова: «До 1 січня 2015 року».
Усі звернення до Президента та уряду України з проханням зареєструвати у парламенті відповідний законопроект пересилаються до Мінсоцполітики. А звідти надходить одна і та ж відповідь: «Міністерство цілком поділяє Вашу стурбованість стосовно пенсійного забезпечення українських жінок... Ваша пропозиція стосовно подовження терміну надання жінкам права на достроковий вихід на пенсію заслуговує на увагу і буде опрацьована при подальшому вдосконаленні пенсійного законодавства».
Кожен, хто має досвід листування з українськими чиновниками, розуміє, що таке формулювання означає, що пропозиція «ретельно» опрацьована і... «похована».
Причому міністерські клерки примудряються написати у своїх письмових відповідях такі «умовиводи», після прочитання яких укотре пересвідчуєшся у тому, що пенсійна несправедливість в Україні виникла насамперед через правове невігластво та елементарну безграмотність чиновників.
Ось один із цих «умовиводів», який містився в листі Мінсоцполітики: «Підвищення пенсійного віку для жінок супроводжується компенсаторами щодо підвищення пенсії жінок на 2,5% за кожні півроку. За десять років розмір пенсії може зрости максимально на 25 відсотків».
Справді, в ст. 29 Закону міститься таке положення: «Жінкам, які народилися у період по 31 грудня 1961 року, після виходу на пенсію встановлюється підвищення розміру пенсії, обчисленого відповідно до статті 27 цього Закону, в розмірі 2,5 відсотка за кожні шість місяців більш пізнього виходу на пенсію, починаючи з 55 років до досягнення ними 60-річного віку».
Проте будь-який школяр, котрий вивчив математичну дію множення, не зможе зрозуміти «арифметики» чиновника і скаже, що в разі зростання пенсії на 2,5 % за кожні півроку розмір пенсії може зрости максимально на 25 відсотків не за 10 років, а за 5 років.
Аргумент про те, що, крім 0,5% за кожний місяць дострокового виходу на пенсію, жінки втрачають ще й по 2,5% за кожні півроку більш раннього виходу на пенсію, будуть завжди використовувати «захисники» чинної зараз правової норми.
Тому кожному, хто наводитиме цей аргумент, необхідно відповісти контраргументом про те, що українські жінки готові й надалі втрачати по 0,5 % за кожний місяць дострокового виходу на пенсію та ще по 2,5 % за кожні півроку більш раннього виходу на пенсію, аби тільки їх не позбавляли такого права.
Як запобігти цій катастрофі?
Вихід тут тільки один — внести зміни до Закону, і це можуть зробити лише народні депутати України. Небайдужі українці могли би звернутися із письмовими заявами до «улюблених» народних обранців, аби спершу хтось із них зареєстрував відповідний законопроект, а потім, щоб не менше 226 парламентаріїв проголосували за ухвалення цього законопроекту в першому читанні і в цілому.
Коли 7 травня ц.р. в «УМ» була опублікована стаття «Зупини пенсійну катастрофу сам!», у якій разом з адресами уряду та парламенту був розміщений текст законопроекту «Про скасування привілеїв у пенсійному забезпеченні», до редакції звернулися наші читачі з проханням надати їм ще й зразок заяви для надсилання її своїм «улюбленцям». Зважаючи на це прохання, ми подаємо зараз зразок заяви щодо реєстрації законопроекту про вилучення з тексту Закону слів: «До 1 січня 2015 року», який можна використовувати для написання подібних заяв.
Тож якщо хтось із народних депутатів висловить бажання зареєструвати цей законопроект, проте затягуватиме з його поданням до парламенту, бо треба ще написати пояснювальну записку, порівняльну таблицю тощо, тоді надішліть на адресу редакції листа, в якому вкажіть прізвище парламентарiя, котрий погодився стати на захист українських жінок, і ми відразу надішлемо йому увесь пакет необхідних документів. Як тільки законопроект буде зареєстрований у парламенті, треба буде спрямувати потоки листів у профільний комітет, котрий на своєму засіданні має якнайхутчіше розглянути цю законодавчу пропозицію.
Зрозуміло, що найголовніше — це голосування в сесійній залі парламенту. Після включення законопроекту в порядок денний ми відразу повідомимо про це наших читачів, щоб вони могли активно вплинути на рішення парламенту.
Способи впливу на народних депутатів можуть бути різними. Якщо українці зможуть об’єднатися через соціальні мережі чи в якийсь інший спосіб для організації роботи щодо ухвалення законопроекту, то це було би суттєвим фактором для досягнення цілі. Ми обов’язково опублікуємо прізвища тих народних депутатів, до яких зверталися небайдужі українці з проханням зареєструвати законопроект і які відмовилися це зробити.
Витяг зі ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»:
1. Особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.
До досягнення віку, встановленого абзацом першим цієї статті, право на пенсію за віком мають жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними такого віку:...
56 років 6 місяців — які народилися з 1 жовтня 1957 року по 31 березня 1958 року;
57 років — які народилися з 1 квітня 1958 року по 30 вересня 1958 року;
57 років 6 місяців — які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року;
58 років — які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року;
58 років 6 місяців — які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року;
59 років — які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року;
59 років 6 місяців — які народилися з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року;
60 років — які народилися з 1 квітня 1961 року по 31 грудня 1961 року.
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
Проєкт системи оповіщення Полтавської територіальної громади обійдеться місцевому бюджету в 1 копійку. >>
Снайпер підрозділу активних дій ГУР МО України з позивним “Лектор” знищив російського окупанта кулею калібру .338LM на відстані 2069 метрів. >>
Одразу після оприлюднення скандального розслідування "Української правди" щодо вимагання грошей і знущання над військовими у 211-ій понтонно-мостовій бригаді Сил підтримки ЗСУ головнокомандувач Олександр Сирський призначив перевірку. >>
Ледь не щомісяця сироварка Лідія Корсун із Лазірок Лубенського району на Полтавщині дивує своїх покупців новими смаками й кольорами домашніх сирів. >>
Виконуючи бойове завдання в суботу, 14 грудня, загинув льотчик 299-ї бригади тактичної авіації Повітряних сил Збройних сил України. >>