Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Ерік Буве (посередині) розповiдає киянам, як усе було у зоні конфлікту в Києві та інших 128 країнах світу. (з сайта uart.eu.)
— 80—90-ті роки були успішними для фотографа. Тоді я знімав для міжнародних видавництв. Я перескакував з одного літака на інший. Коли прилітав у Москву знімати річницю Жовтневої революції, там було мінус 10, але мій агент відразу з аеропорту відправляв мене фотографувати заколот на Гойї, де плюс 35. Я ніколи не знав, що зі мною буде до кінця дня. Коли був молодим, я думав, що життя — це коли сідаєш в один літак, потім в інший. Пізніше я трішки заспокоївся. Сьогодні преса хвора, у неї немає грошей. Тож тепер я витрачаю власні кошти на поїздки і вибираю теми, які мені подобаються. Я не можу витрачати багато грошей iз бюджету, оскiльки маю дітей-студентів.
— Здебільшого ви працюєте як військовий репортер, але й маєте досить мирні проекти, про гармонію людини і красу природи. Як їх чергуєте?
— У 2011-му я був у Лівії і знімав взяття казарми Каддафі у Тріполі. Я втратив двох друзів. Був дуже втомлений. Тоді я собі сказав, що 2012-й для мене має бути роком миру. Я їздив з широкоформатною камерою, міг спокійно робити знімки. Тоді побував на арт-фестивалі Burning Man у пустелі США, також фотографував поселення людей, які відмовилися від грошей і живуть у гармонії з природою. Коли я почув про революцію в Києві, приїхав сюди, бо це Європа. Українці — такі ж, як французи. Це теж мене стосується.
— Ви побували майже у всіх гарячих точках планети. Не боїтеся?
— Я завжди дуже боюся. Коли в Києві я опинився біля готелю «Україна» і переді мною впало мертвими 20 людей, безумовно, мав страх. Ці люди не кричали. Вмирали з гідністю. Такого я ніде більше не бачив. Це мене дуже вразило.
— Як боретеся зі страхом?
— Я чотири рази був поранений. Понад 10 разів мене відкидало вибуховою хвилею. Моїх друзів, які отримали поранення, уже немає серед живих. Я маю таку рису, що можу керувати своїм страхом. Він залишається десь на дні мого шлунка і не піднімається до голови. Як тільки страх у голові, починається паніка. Але я знаю, чому в мене весь час болить шлунок.
— Ваш об’єктив багато чого бачив. Чи все показуєте на публіку?
— Я сам себе цензурую. 50 відсотків iз того, що бачив, можу публікувати. Якщо б я показав, що бачив насправді, це важко було б перенести. Я вважаю, що треба показувати зображення, які ставлять запитання, спонукають задуматися. У моїх проектах немає фото, які шокують.
Конфлікти відрізняються один від одного. Люди відрізняються. Події ні на що не схожі. Коли мене запитують, що було в Києві, з чим це можна порівняти, я кажу: «Те, що відбувалося в Києві, було тільки тут. І воно ні на що не схоже».
— Ви — досить відомий фотограф, маєте численні нагороди. А зараз берете участь у конкурсах, наприклад у World Press Photo?
— Нагороди — це не кінцева мета. Коли я був молодим, брав участь у конкурсах і перемагав. Тепер я намагаюся відсторонитися від цього. Ці всі нагороди зберігаються у картонній коробці від взуття. Я їх поклав десь у комірку.
Найважливіше у професії фотографа — це стосунки з людьми по всій планеті. Я ніколи не відмовлюся від цього багатства. Мені доводилося бути присутнім під час історичних процесів. Мої знімки — про людей, яких я зустрічаю. Я хочу бути серед них. Лише так я зможу їх зрозуміти, лише так я стану для них своїм, попри те, що роль журналіста — залишатись неупередженим. Тому фотографія для мене — це перш за все дефіс між мною та іншою людиною, між нашими взаємовідносинами.
— Сьогодні на сході і півдні України ми чуємо, що журналістам б’ють камери, кладуть обличчям в асфальт. Ви з таким стикалися?
— Навіть гірше. Я не хочу говорити про небезпеку, не хочу цьому приділяти увагу. Люди, які не переживали конфлікти, не знають, що це таке. Журналісти, які їдуть у зону конфлікту, це, як шахтарі, які спускаються у копальні, чи пілоти з «Формули 1». Тільки вони знають, що це таке. Багато людей думають, що вони можуть робити репортажні фотографії. Вони не уявляють, яка робота проводиться до початку зйомки, яку мужність і стійкість треба мати на місці. Доводиться кілька діб не їсти, лежати на землі й бути об’єктом насилля. Є багато аматорів, які кажуть, що в мене гарне хобі. Це не моє захоплення. Фотографія — моє життя. Я ні за що на світі не зміню свою професію.
— Еріку, ви — свідок безумства на планеті. Чи любите ще після всього побаченого людей?
— Людина готова все, що створила, в одну мить зруйнувати. Тому треба переживати теперішній момент, не дивитися в минуле, тільки в майбутнє. Бо інакше можна «застрягнути». Маю сказати, що я вірю в людину і залишаюся оптимістом. Вірю, що одного дня настане мир на землі.
У списку «гарячих» точок Еріка Буве — Афганістан, Ірак, Чечня, Сомалі, Югославія, Ізраїль. Він був свідком падіння Берлінської стіни, Оксамитової революції у Празі, звільнення Нельсона Мандели. Репортажі друкували у Time, Life, Newsweek, Paris Match, New York Times, Der Spiegel, Figaro Magazine. Роботи Еріка Буве відзначені п’ятьма нагородами конкурсу World Press Photo, двома Visa d’Or, премією журналу Paris Match, публічною премією Bayeux-Calvados для воєнних кореспондентів.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>
Один з найвідоміших українських театральних режисерів — Давид Петросян — представив прем’єру на сцені Національного театру імені Марії Заньковецької у Львові. >>
Благодійний фонд «МХП-Громаді» та Український культурний фонд оголосили про запуск нового грантового конкурсу «Культура у фокусі громад» із фінансуванням від 500 тис. до 1 млн грн на культурні проєкти. >>