Скинути владну шкуру

25.04.2014
Скинути владну шкуру

Гендиректор НТКУ Зураб Аласанія: реорганізація державного мовлення у суспільне буде складною. (Юрія САПОЖНІКОВА.)

Якби пару місяців тому хтось рекомендував подивитися Перший Національний, щоб «почерпнути об’єктивну інформацію» чи «побачити щось нове» — ви б, напевно, подумали, що з вас кепкують. Сьогодні — не постійно і часто без попереднього анонсування — в ефірі цього каналу можна почути і не «заїжджених» експертів у студії «Громадського ТБ», і подивитися фільм Анжея Вайди «Валенса. Людина з надії», знятий 2013 року. (Нехай навіть ініціатором показу став Польський інститут у Києві, герої фільму говорили польською і треба було читати українські субтитри). Хоча більшість нових глядачів перейшли на «кнопку» Першого — про це свідчать рейтингові вимірювання — за програмами Савіка Шустера, якого експерти часто критикують. Втім більше людей почали дивитися і новини цього каналу.

Випускати з рук державний телеканал не хотіли 9 років

Перший канал почав трохи змінюватися. Але йому, разом з усіма обласними державними телерадіокомпаніями, за кілька найближчих років належить змінитися кардинально. Бо минулого тижня, 17 квітня, Верховна Рада врешті-решт ухвалила закон про суспільне телебачення і радіомовлення, днями він готувався на підпис. У парламенті відповідні законопроекти почергово «гуляли» з 2005 року. Змінилися 6 урядів, 4 парламенти, 3 президенти. І нарешті — не без тиску з боку громадськості — 243 народні депутати проголосували за створення на базі Національної телерадіокомпанії, каналу «Культура», УТР, всіх ОДТРК і трьох каналів національної радіокомпанії суспільного мовлення. «Виявилося, що повернути Межигір’я значно простіше, ніж випустити з рук державний телеканал», — так образно охарактеризував ситуацію з прийняттям закону про суспільне телебачення і радіомовлення нинішній керівник НТКУ Зураб Аласанія.

До речі, дуже яскраво ілюструє нинішніх депутатів голосування за перетворення на незалежний державного каналу, який іще недавно трубив про досягнення уряду Азарова й особисто Президента Януковича, бо керували ним можновладці через своїх ставлеників у ручному режимі. За виведення з-під диктаторської опіки влади мовника у класичному варіанті мали б голосувати представники опозиції. На засіданнях Верховної Ради керівник фракції Партії регіонів Олександр Єфремов б’є себе у груди і переконує, що це він і його однопартійці тепер опозиція. Ще такі, за формальними ознаками, у нинішньому парламенті — комуністи. І саме ці «опозиціонери» віддали 0 голосів за закон про суспільне телерадіомовлення. Напевно тому, що примарна надія через деякий час укріпитися у владі у них іще є. Але вони 100-відсотково впевнені, що громадянське суспільство, яке максимально намагатиметься впливати на наповнення ефірів уже суспільного мовника, після подій періоду Революції гідності не можна буде підкупити словоблуддям і пустопорожніми обіцянками.

Нинішній владі ухвалення закону про суспільне телебачення і радіомовлення варто зарахувати до перемог. (Навіть якщо першопричиною рішення перетворити державне ТБ і радіо на суспільне були прагматичні оцінки своїх шансів утриматися на владному олімпі). Втім прийняття закону — це лише передумова спроби отримати результат.

Складна реорганізація з масовими звільненнями

Щоб не порушувати процедурних моментів, депутатам довелося голосувати за проект закону про суспільне мовлення, який готував і подав наприкінці 2012 року ще Кабмін Азарова. Звичайно, у нього вносили правки і доповнення. Одне з головних положень ухваленого закону: Національна суспільна телерадіокомпанія України (НСТУ) не зобов’язана висвітлювати діяльність органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб. Ще упродовж 4 років суспільний мовник фінансуватиметься з держбюджету (0,2% від загального фонду держбюджету за попередній рік), а потім має перейти на самофінансування. Керівника призначатиме наглядова рада, до складу якої входитимуть представники від депутатських фракцій і громадських об’єднань. Саме вони мають стежити за тим, щоб інформаційна політика суспільного мовника була незалежною від влади.

Гендиректор НТКУ Зураб Аласанія впевнений, що перетворення державного мовлення на суспільне буде дуже складним. Перехідний період має тривати півроку. Реорганізовуватимуть усю систему державного мовлення. Донині не визначено остаточно, яким чином будуть функціонувати обласні телекомпанії і де показуватимуть їхні сюжети та програми. Учасники нещодавно проведеного у Києві «круглого столу» «Шляхи реформування ОДТРК в суспільних мовників», організованого громадськими організаціями «Телекритика» й Інститут медіа-права, пропонували два основні шляхи.Перший — децентралізований — створити 25 окремих регіональних каналів, які мовили би 24 години на добу. Другий — створити один канал суспільного мовлення (другий після загальнонаціонального), який би об’єднував контент із регіонів. На думку шеф-редактора «Телекритики» Наталії Лігачової, у процесі реформування ОДТРК варто взяти до уваги досвід Німеччини та Польщі, де регіональне суспільне мовлення створено місцевими громадами та в результаті об’єднується в один канал зі спільною сіткою.

Одне з найболючіших питань — кадрове. У системі Національної телекомпанії працює близько 1,5 тисячі людей; в ОДТРК — більше 5 тисяч. У процесі реорганізації значна частина цих людей залишиться без роботи. Показовим є те, що в НТКУ число заступників уже скоротили з дев’яти до чотирьох.

Як телеглядачам бути незалежними від товстосумів Фірташа й Ахметова

Українські глядачі не відчувають дефіциту телеканалів у кількісному вираженні. На думку багатьох експертів, у нас аж занадто багато «кнопок». Проблема вітчизняного телепростору в тому, що немає телеканалу, якому можна було б довіряти незважаючи на те, хто займає владні крісла і в яких стосунках власники каналів із можновладцями. Велика перевага українського медіа-простору над російським, наприклад, — і це продемонстрували недавні криваві протистояння між протестувальниками і владою януковичів-азарових-пшонок-захарченків — у тому, що телебачення контролює не одна особа. Але інтереси власників українських медіа-груп частіше не збігаються з інтересами громадянського суспільства, аніж навпаки. Тому відверто владно-пропагандистськими ставали канал «Інтер» Дмитра Фірташа й «Україна» — Ріната Ахметова у дні розстрілу людей у Києві у лютому. Об’єктивним був і майже лишається «5 канал» Петра Порошенка. «Майже» — бо з початку старту виборчої президентської кампанії в його ефірі дуже часто почав з’являтися власник-кандидат. Функціонування не залежного ні від держбюджету, ні від товстосумів повноцінного суспільного мовника, на наповнення ефіру якого постійно могла б впливати громадськість, — це одна зі складових контролю суспільства і над чиновниками, і над багатіями.

Сьогодні не всі задоволені післялютневими змінами, які відбуваються ще на державному Першому Національному. На рекламний майданчик кандидатів у президенти часто перетворюються ефіри Савіка Шустера. Ведуча «Громадського ТБ», спілкуючись із гостем, може не знати, що уже стартувала «Французька весна». У новиннєвому сюжеті про сепаратистів із різних регіонів текст про Харків може «закрити» відеоряд із Донецька. Депутат-медійник Микола Княжицький (якому десь рік тому підмочила репутацію зміна власника тоді опозиційного каналу ТВі) узагалі вважає проявом корупції присутність в ефірі Першого Національного за статутом неприбуткового «Громадського ТБ», яке називає приватним, і наполягає на конкурсному відборі програм від різних виробників. У багатьох залишилися питання про правильність призначення першим заступником гендиректора Національної телекомпанії колишнього спочатку міністра водного господарства Криму, а пізніше міністра курортів і туризму півострова Олександра Лієва.

Втім, варто враховувати, що будувати, як правило, простіше будь-що нове, аніж намагатися його створити на старій основі, яка місцями геть протрухла чи проіржавіла. А ще треба пам’ятати, що будівельники-ремонтники без контролю часто халтурять. Тож, щоб мати суспільний канал, який буде не владі прислуговувати, а об’єктивно інформувати і показувати не нудні суспільно важливі програми, — треба уважно пильнувати і відразу намагатися спільно, громадськими організаціями і рухами, впливати на незрозумілі або відверто неправильні рішення.

КОМПЕТЕНТНО

«Дозвіл реклами на суспільних каналах провокуватиме появу розважальних програм»

 

Ольга БОЛЬШАКОВА,
юрист, керівник Центру законодавчих ініціатив
«Незалежна асоціація телерадіомовників»:

— Наразі ще не опублікована остаточна версія ухваленого закону про суспільне телебачення і радіомовлення. Тому можемо аналізувати лише варіант із правками з голосу в залі Верховної Ради і зі стенограми. Я дотримуюся позиції, як і раніше: закон треба було ухвалювати, допоки у країні політична ситуація, яка дозволяє його прийняти під тиском громадськості. Втім, закон доведеться доопрацьовувати. Мені дуже не подобаються останні правки, що були внесені з голосу, щодо реклами. Якщо подивитися на програмну концепцію суспільного мовлення — вона є некомерційною. Якщо законодавець дозволив мати 5 відсотків реклами, цим він провокує робити більш комерціалізовану програмну концепцію, тобто показувати більше розважальних програм. Тому мені здається, що дозвіл мати рекламу — хибний крок.

Якщо говорити про джерела фінансування, вони є суперечливими. У першій частині відповідної статті передбачається, що державне фінансування суспільного мовника буде протягом лише перших чотирьох років. А надалі теж передбачається можливе фінансування з державного і місцевих бюджетів. Ухвалений закон також має визначати відсоток державного фінансування. Саме ці моменти є суперечливими.

Поступки, які були зроблені стосовно формування наглядової ради суспільного мовника, на мою думку, також неправильні. Частина представників наглядової ради буде від представників депутатських фракцій. Представникам політичних партій, вважаю, немає чого робити у наглядовій раді суспільного мовника. А тим більше нічого там робити представникам дрібних політичних груп, які не є постійними формуваннями, вони будуть змінюватися — і постійно потрібно буде вносити зміни до складу наглядової ради.

Програмна концепція суспільного мовлення у законі виписана коротко: має бути два канали, суспільно-політичний і культурологічний. На мою думку, це відповідає потребам суспільства. У законі не сказано нічого про правонаступників ОДТРК. Якщо програми обласних телекомпаній будуть транслювати на одному загальнонаціональному каналі — це несерйозний підхід. Бо переважна більшість регіональних компаній — потужні, які здійснюють повноцінне 24-годинне мовлення. Навіть якщо показувати лише їхній інформаційний продукт, незрозуміло, яким чином вибудовуватимуть сітку мовлення загальнонаціонального каналу.

 

  • Сашко Лірник: Казку пропускаю через себе...

    Хто не знає Сашка Лірника? Виявляється, є такі. Та з кожним новим днем незнайків стає все менше: то книга з Лірниковими казками до рук потрапить, то диск хтось перепише й дасть послухати, то на телебаченні Лірникову вечірню казочку тато з мамою увімкнуть. Казкар постійно спілкується з читачами, слухачами й глядачами, їздить з волонтерською місією на Донбас, а також за кордон, до українців діаспори. >>

  • Розкадровані мандри

    Професійна мандрівниця Ольга Котлицька цього тижня у Києві збирає друзів, щоб нагадати: телепроекту про подорожі, автором і ведучою якого вона є, уже 20. Спочатку був «На перший погляд», потім він трансформувався у «Не перший погляд». >>

  • Сміятися з леді-боса

    Навіть якщо комедії не ваш улюблений кіножанр, варто подивитися на неперевершений талант однієї з найсмішніших сучасних коміків — американської акторки Меліси Маккарті у новій стрічці «Леді бос», що цього тижня виходить у прокат в Україні. >>

  • «За мною там Непал, Гімалаї сумують»

    Телеведучий Дмитро Комаров на каналі «1+1» показав Камбоджу, Індію, Кубу, Болівію та інші країни такими, як ніхто не здогадувався. Він «вивертає» світ і показує його з вражаючих сторін. У кабінеті Дмитра в офісі «Плюсів», де ми ведемо розмову, ніби зібрані шматочки екзотичних країн, у деталях. >>

  • У новинах немає змоги «погратися»

    Упродовж останніх років вибагливі телеглядачі, які цінують свій час, усе частіше відмовляються від перегляду ефірів так званих великих каналів, де навіть у новиннєвих блоках орієнтуються на «інформацію розваг» — інфотеймент. >>

  • Провокатори з мікрофонами

    У Донецьк прибула група з 20 представників російських ЗМІ, перед якими поставлено завдання «фіксації обстрілів мирного населення українськими військовими», а також «консультацій» з організації провокацій, — повідомили в групі «Інформаційний спротив». >>