Починався Тиждень з порогу — навпроти входу в «Мистецький арсенал» куратор проекту Ukraine Inspired, дизайнер Федір Возіанов представив невелику колекцію casual–речей — футболки та світшоти з патріотичними принтами та написами. Стиліст Ольга Навроцька ще наприкінці минулого року зробила світшоти з написами Stop Putin та Stop regim, у таких, до речі, вже приходили у Верховну Раду народні депутатки від партії «УДАР» Марія Матіос та Ірина Геращенко; минулорічні світшоти X’U з тризубом актуалізувалися і в наступному, як і ідея Федора Возіанова з першим рядком українського Гімну у вигляді вертикального декору; автор принтів для футболок компанії «Нюкрейн» — дизайнер Ілля Стронговський, а головний редактор журналу JOY Христина Бикова сама намалювала пацифістські малюнки в стилі наїв.
Обличчям проекту стала «Міс Україна 2013» Ганна Заячківська, яка на Майдані в революційні дні починала волонтеркою на кухні, роздавала канапки і чай, а потім опинилася в медчастинах при монастирях і церквах і зараз продовжує допомагати активістам Майдану, родинам потерпілих тощо. При цьому вона як професійний художник–іконописець встигла написати велику картину на релігійну тематику. «Я задумувала цю картину в перші півтора місяці Євромайдану, але не було ні часу, ні бажання малювати, а після 20 лютого я буквально за 3 дні намалювала роботу — 1 м 20 см на 1 м 60 см — там зображені люди в шоломах, усі наші події і Богородиця з українським прапором, яка захищає всіх нас. Картина називається «Небесна захисниця». Я вважаю, що кожна «міс» має бути ближчою до людей, і ці три місяці я намагалася бути якнайближчою до людей. Я також керувала і керую проектом «Потреби Майдану».
Першу хвилину на показі Poustovit моделі дефілювали у повній тиші — така символічна хвилина мовчання на знак поваги до драматичних подій у країні і пошани героїв. В основі колекції Лілії Пустовіт — закриті вовняні сукні довжиною міді і нижче коліна, з контрастними вставками, рукавами, iз принтами, навіяними духом графіки європейських афіш 1950–х років. Світшоти в жовто–блакитній гамі і об’ємні «бронежилети» на сукні — дань актуальному політичному сезону. До речі, базою осінньо–зимового сезону 2014/15 стали сукні–футляри, закриті жіночні сукні з довгими рукавами у дусі 1950–х із костюмної вовни, архітектурні та oversize пальта та широкі спідниці.
Чудові сукні — лаконічні і цілком милі з першого погляду і «чуднi» через свої асиметричні деталі, гру в геометрію — слід шукати в колекції Олени Буреніної ( у моєму особистому рейтингу її колекція розділяє перше місце з колекцією Lake (дизайнери Наталя Каменська і Олеся Кононова); жіночні сукні з бантовими складками і елегантні сукні–смокінги — у колекції Podolyan; довгі трикотажні сукні для рокової та гранжевої стилістики — у нового бренду Whatever; лаконічні сукні–сорочки з відповідним коміром та планкою, під пояс — у Крістіни Бобкової, і зовсім концептуальні сукні–сорочки — чорні та ідеально білі — у Олени Буреніної.
Саундтреком до показу бренду Lake був трек із записаним шумом і гудінням, ніби працює електрогенератор на Майдані, і ці звуки створюють атмосферу напруги і тривоги, а один із принтів, використаних у колекції, — слід від шин. І тут уже, як у сучасному мистецтві, потрібне знання контексту — для українців, що стояли на Майдані, слово «шини» не потребує додаткових тлумачень. В основу саунд–треку до показу Bobkova дівчина–діджей з Амстердама поклала рядок з українського Гімну «душу й тіло ми положим за нашу свободу» і заміксувала чудову електронну композицію. Олексій Залевський вигадав найоригінальніший хід: він не пустив у залу глядачів узагалі — лише фотографів, по подіуму, забарикадованому з усіх боків, ходили моделі, які наприкінці падали від пострілів. Розповідаючи про UFW, мимоволі збиваєшся на політику і протест, оскільки розділити професійну діяльність і політичну реальність не виходить ні в журналістів, ні у дизайнерів.
Традиційно Наталя Каменська і Олеся Кононова роблять ідеальний верхній одяг, у новому сезоні однією з фішок колекції є шкіряні куртки–светри, піджаки і куртки із рельєфної шкіри і дутої плащівки, об’ємні пальта з широкими плечима зі зміщеним широким накладним поясом–планкою. Об’ємні сукні і пальта лише підкреслюють тендітність жінки всередині, цього разу скульптурність колекції навіяна пластичними роботами Іоанна Георга Пінзеля, а ідея «тендітності краси» — фільмом «Велика краса» Паоло Сорентіно. Думки про захист життя, очевидно, спонукали дизайнерiв звернутися до образу Жанни Д’Арк і костюмів для японського фехтування кендо — образ самураїв підкреслювався на подіумі залізними масками та шоломами з волосся. У Lake — вишукані аксесуари: довгі шкіряні рукавиці із бахромою, клатчі–конструктори з цупкої шкіри і об’ємні клатчі–подушки, великі кульчики із камінців Swarovsky. Колекція чітко артикулює бажання сучасної жінки бути жіночною і мати право на красу і слабкість в умовах, коли вона змушена бути сильною і оборонятися.
Кольоровий тренд наступного сезону — темні, похмурі кольори: чорний, сірий, коричневий, їх поєднання і відтінки. Чорний переважав і на українському подіумі. У Litkovskaya чорний був дуже «технологічний» — Лілія давно виривається на один–два кроки вперед від української моди, їй цікавіше працювати на території «завтра», а не сьогодні, розвідувати «нові землі». Тож звичний мінімалізм і архітектурність, асиметричність і вугласту елегантність вона переклала на мову люрексу і тисненої шкіри, парчі і пластикової рафії. Сукня з класичного червоного оксамиту розпадається на складові, і глядач бачить шви і підтримки. Зіткнувши лобами стару буржуазність і урбаністичну неусміхнену сучасність, Літковська бореться з блиском фактур суворістю ліній. Багато чорного в Олени Реви і Валерії Ковальської, Ольги Альонової і Володимира Подоляна.
Я б хотіла відзначити хорошу роботу зі складними кольорами дизайнерки Marta Vachholz і взагалі грамотну, дорослу і елегантну колекцію, які нечасто зустрінеш у програмі Fresh Fashion. Марта поєднувала синій і коричневий, сірий, коричневий і рожевий, відтінки смарагдового, винний простим конструюванням полотен різного кольору, за допомогою смуг у бічних складках та спеціального крою для утворення оп–арт–ілюзії. Чудова ідея з різнокольоровими бічними складками — на брюках, піджаках, сукнях, вони надавали легкості й жіночності суворим лініям костюмів і діловим піджакам. Спідниці з 3–D–ефектом — теж дуже добра ідея. В колекцію вкладено багато роботи — причому як фізичної, так і розумової. І, мабуть, найочікуваніший учасник програми Fresh Fashion — Іван Фролов. Тільки минулого сезону він дебютував на подіумі UFW у проекті «Нові імена», а його другої колекції уже чекали з інтересом. Мереживні маски на обличчях, металеві прикраси, що нагадують стилізовану кольчугу–оберіг, на кожному з квадратиків зображені якісь органи людини, делікатна вишивка на сукнях і прості грубі сандалі — ці додаткові елементи надали об’ємним вовняним пальтам, сукням і светрам із тонкого трикотажу, елегантним костюмам провокативної образності та інтриги. Можливо, позаподіумне знання про те, що Іван багато часу проводив на Майдані, в моїх очах робило фігури моделей у костюмах і пальтах iз пришитим ззаду плащем схожими на суперменів та людей–ікс, які обов’язково врятують нашу землю. Унісекс–образи, анатомічний крій, педалювання теми сексуальності — це особисті месиджі, на виході — цікаві дизайнерські речі, які виглядать модно і впізнавано.
Повертачись до кольору, слід відзначити яскраві сині, червоні, кольору лосося піджаки Ксенії Кіреєвої, які додають оптимізму її ідеальним шкіряним спідницям і сукням, та неймовірний бірюзовий Олени Буреніної. До геометричного бірюзового пальта від Буреніної оптимізм додається автоматично.
Шкіряний одяг і аксесуари в тренді вже третій сезон. Більш класичні, приталені сукні, в яких поєднані шкіра та вовна, можна знайти в колекції Олени Ворожбит і Тетяни Земськової; у Ксенії Кіреєвої — ідеальні шкіряні комбінезони і сарафани, топ із баскою сидить, як влитий, модні куртки–«косухи», в яких так люблять ходити моделі, і «косухи» без рукавів, якщо спідниці — то розширені донизу. Одеситка Олександра Бурзум для концептуальної нішевої марки Whatever зробила гармонійну колекцію, в основі якої — довгі трикотажні сукні–панчохи і довгі шкіряні сукні, подовжені шкіряні жилети і топи, об’ємні светри грубого плетіння: альтернативний образ і комфортний одяг — два в одному. Колекцію Валерії Ковальської надихнула атмосфера Нью–Йорка, і в її чорних строях — довгих широких спідницях, подовжених приталених шкіряних парках, вузьких шкіряних брюках і об’ємних пальтах oversize— можна літати над Манхеттеном чорною нічною птахою. Світлана Бевза вправно погралася з фактурами — шкіру з ефектом гофре і з ефектом твіду на подіумі не відрізнити від високотехнологічного текстилю. «Фішкою» колекції української мінімалістки №1 стали топи і сукні з перехрещеними на грудях елементами ліфа.
Окремо слід сказати про колекцію Крістіни Бобкової «Зимова риболовля». На цю ідею працюють високі шкіряні чоботи, капелюхи–панами з застібкою під шиєю, шкіряні рукавиці на три пальці, величезні накладні кишені на пальтах, сорочках і сарафанах. Musthave від Крістіни — картаті сорочки. Втім і сукні–сорочки з коміром, планкою і під пояс, комфортні брюки–галіфе, спідниці сонце–кльош, стримані світ–шоти й утилітарні кардигани несуть у собі стільки обіцянок комфорту, затишку і спокою, а стримана кольорова гама — болотний, темно–синій, сірий, чорний — доповнює це відчуття. І тільки включення яскраво червоного — як спалахи пристрасті. Ще один вдалий хід — колаборація з художником Олександром Ройтбурдом: часто принти картин на одязі — формальність і PR–хід, але в колекції Крістіни Бобкової арт–робота виглядає абсолютно гармонійно і не сперечається з темою риболовлі.
Від Володимира Подоляна знову чекали шоу, а він зробив спокійне класичне дефіле з акцентом на новій жіночності. Зазвичай дизайнер балансує на межі урбаністичної універсальності, цього разу, заклавши в одяг можливість трансформації із денного у вечірній, Володимир пішов у бік елегантності. Віскозу і шовк доповнюють плащівка і сітка. Головні кольори — чорний і сірий, вкраплення червоного і коралового додавали контрасту й емоцій. Плавні лінії, струмливий силует, м’які бантові складки — Подолян успішно уникнув гострих кутів. Лаконічний «фасад» і вольності на спині (бантові складки, драпірування, глибокі вирізи) теж додають відчуття підтексту і багатошаровості алюзій.
Олена Даць вірна своїй романтичній лінії і любові до суконь. Вибравши для осінньо–зимового сезону тему бароко, Олена вирішила її через принти — багаті, пишні, кучеряві орнаменти одразу наповнили сукні урочистістю і парадністю, а вишивка гладдю та технікою Chenille — доповнила ефект. Андре Тан, вперто наполягаючи на вибраному напрямку smartcouture, обрав для нової колекції тему казок, казкових героїнь і дівчаток, що їх читають. Пишні спідниці я–ля Dior із принтом рукописів Пушкіна і його знаменитого автопортрета нагадали рядки з іншого російського класика: «достать чернил и плакать». Шовк, оксамит, замша, хутро, кашемір, мережива мали нагадати про спокійне життя дівчат із хороших сімей у заможній садибі. Бізнес Андре Тана, утiм, розвивається динамічно — магазинів другої лінії А. Таn уже 15, невдовзі дизайнер запускає дитячу лінію. Молодий дизайнер, ненависник мінімалізму Ян Грицфельдт показав колекцію в супермаркеті — між стійками з фруктами — і зразу ж отримав звинувачення у плагіаті: мовляв, повторяє за Лагерфельдом, який влаштував показ Chanel в антуражі паризького супермаркету. Грицфельдт минулого року переміг у конкурсі Bazaar Fashion Forward і пройшов курс навчання «Пошук нових концепцій у дизайні» в Saint Martins School. Його колекція наповнена агресивними принтами, серед яких виділяється лебединий, переважає лаконічний крій + кілька кіл агресивних рюшів і речі, які будуть впізнаваними, — «вампірські» светри і світшоти з зображенням Королеви Британії, Одрі Хепберн, Майкла Джексона, Лани дель Рей та ін.
На тлі активного «приросту» амбітних молодих дизайнерів сталі бренди зберігають репутацію завдяки майстерності і пошукам актуального креативу, при цьому їм треба не тільки завойовувати нові ринки, а й втримати своїх постійних клієнтів. UFW довів — українська мода вийшла на хороший рівень творчої конкуренції, а семінари «Креативні рішення топ–менеджменту дизайнерського бренду» і «Дизайнери та байєри: стандарти партнерства», що пройшли в рамках Тижня, мають стати ще одним імпульсом для розвитку індустрії. Сильної і впливової в міжнародному масштабі.