Нервові стрибки курсу національної валюти останнім часом змусили понервувати і українських водіїв. Через нестабільність курсу трейдери почали різко піднімати вартість бензину. На київських заправках літр якісного пального вже перетнув чергову психологічну межу — «14 гривень». І найгірше, що аналітики не вбачають будь–якого хорошого виходу із патової ситуації: бензин, найімовірніше, і надалі зростатиме у ціні. А автовласники опиняться перед вибором: або платити, або стояти.
Структура ціни і марні сподівання
Головною бідою для автопального аналітики називають проблеми з курсом. «Йдеться про ослаблення курсу гривні на тлі складностей із придбанням валюти. Трейдери нині змушені чимось заміщувати кошти упродовж 5–6 днів, поки розглядають їхню заявку», — каже «УМ» директор науково–технічного центру «Психея» Сергій Сапегін, маючи на увазі останні, «революційні» постанови ще старого керівництва Національного банку, підготовлені за Арбузова–Соркіна. Відповідно до цих вимог, заявку на придбання валюти розглядали через 5 днів після її надходження.
«Валютна складова» у собівартості літра пального А–95 становить близько 80 копійок, — порахували у Фонді енергетичної стратегії. «Шістдесят копійок — це вартість нафти, — пояснює «УМ» співголова фонду Дмитро Марунич. — Нафта, як відомо, у нас переважно імпортна. Втім навіть видобуте в Україні «чорне золото» — якісних, преміальних сортів — продають на аукціонах, і ціна його прив’язана до світової».
Третина вартості літра бензину — це податки: акцизний збір і ПДВ. «Як відомо, акцизний збір за кожну тонну нафти платять у євро, — продовжує експерт. — Відтак, падіння курсу національної валюти додатково здорожчує літр пального і таким непрямим чином».
Важко сподіватися наразі і на якусь «допомогу» ззовні. Скажімо, на падіння вартості сирої нафти на світових біржах. «Для здешевлення цього енергоносія ми поки що не вбачаємо підстав, — каже Марунич. — Вихід на світовий ринок іранської нафти, яку так давно очікують і яка буцімто може обвалити її ціну на біржах, нині малоймовірний. Вихід на ринок цього енергоносія нині успішно блокує США, які ведуть свою «гру» із Іраном. До того ж Америка перебуває у хороших стосунках із країнами ОПЕК, які не зацікавлені у скороченні власних прибутків через обвал нафтових цін». Як наслідок, на світових ринках пануватиме принаймні статус–кво. І буде він не на нашу користь.
Формула для розгону. Ціни
«Варто розуміти, що ринок нафтопродуктів нині вкрай гостро реагує не просто на ситуацію в економіці, а намагається знизити власні ризики. Навіть більше — чиста економіка відходить, по суті, на другий план, — каже Сергій Сапегін. — Натомість гору у формуванні ціни бере ажіотажна складова. У ціну закладають ризики». Іншими словами, бізнес намагається перестрахуватися і передбачити всі негаразди, у які він може потрапити через валютну нестабільність. І тому піднімає вартість пального, як кажуть, про запас — із побоювання, що завтра може бути гірше, ніж сьогодні.
Чи відіграють трейдери назад уже після можливої стабілізації, — питання не просте. З одного боку, це виглядало би цілком логічно: немає ризиків, нема сенсу підвищувати ціни. «Але, з іншого боку, ми чудово бачимо, як швидко власники роздрібних мереж реагують на будь–яку кон’юнктуру, що спрямована на зростання ціни. І оперативно піднімають вартість свого продукту. При цьому вони напрочуд стримано ставляться до зворотних процесів: коли на ринку виникають тенденції, які дозволяють знизити ціну», — зауважує «УМ» голова правління альянсу «Нова енергія України» Валерій Боровик. Це вже питання недостатньої еластичності вітчизняної економіки, що має значно глибші корені, ніж формула ціни літра А–95.
Утім, якщо вартість гривні нова влада зуміє стабілізувати на рівні 10,50 гривнi за долар, то ціна бензину зросте на 1,50–2 гривні, — порахували експерти. «Непреміальний бензин А–95, який до подорожчання коштував 10,50, продаватимуть 12–12,50 грн., — каже Марунич. — Ідеться про середню вартість пального в Україні».
Втрутитися у цю формулу ціноутворення доволі важко. «Якщо уряд спробує діяти адміністративними важелями, то це викличе хіба що дефіцит бензину на автозаправних станціях», — вважає Дмитро Марунич. Влада, втім, має певне поле для діяльності. Вона може, наприклад, знизити — хоча би тимчасово — ставку акцизу. Але чи піде уряд на такий крок, та ще й за умов, коли падають обсяги реалізації, а отже й надходження до бюджету, — питання цікаве.
Інший обмежувач — ринкові механізми, які мали би стримувати надмірне подорожчання. Адже, як відомо, при піднятті вартості пального, обсяги його реалізації суттєво знижуються. А це означає зменшення прибутку власників АЗС. Іншими словами, надмірно завищені ціни для заправників не вигідні так само, як і для водіїв. «Справедливість цієї формули справджується лише за однієї умови — якщо цей бензин буде у наявності. Тобто ринок не відчуватиме дефіциту», — зауважує Валерій Боровик.
Загрози і альтернатива
Дефіцит і, як наслідок, транспортний колапс — це страшилки, якими люблять лякати суспільство нафтотрейдери за появи перших ознак нестабільності. «Ми чули такі розмови і нещодавно, проте наразі жодного дефіциту на ринку не існує. І вести мову про якусь реальну загрозу передчасно», — стверджує Дмитро Марунич. Єдиний нюанс — чи зуміють трейдери швидко переорієнтуватися з російських джерел надходження сировини та готової продукції у випадку загострення двосторонніх стосунків. І, наприклад, один день активізації протистояння в Криму може нівелювати всі виграшні для нас економічні моделі. А це питання, на жаль, залишатиметься відкритим до останнього.
Коли на ринку зростає вартість бензину, споживачі зазвичай активно придивляються до альтернативного пального — скрапленого газу. Сьогодні літр газу в Україні коштує від 6,60 до майже 7 гривень. Як відзначають експерти, вести мову про його справедливу ціну в наших умовах, на жаль, важко: корупційна складова у вітчизняній схемі ціноутворення саме цього енергоносія надто висока. І вартість літра газу зазвичай просто підганяють під 50—60% від ціни літра бензину.
«Ринок уже знову зацікавився газом, — каже Сапегін. — Втім існує ще й інша, суто ринкова перепона. Як відомо, під час кризи знижуються обсяги перевезень. І цей факт призводить до збільшення терміну окупності газового обладнання». Яке знову ж таки є переважно імпортним і через валютні коливання його вартість де–факто зросла.
КОМПЕТЕНТНО
Що подорожчає через бензин
Подорожчання пального зазвичай спричиняє розмови про підняття цін на цілий спектр товарів і послуг, причому на товари першої необхідності. Аналітики заперечують такий взаємозв’язок. «У структурі цін на продукти харчування транспортна складова, на яку впливає ціна бензину, становить близько 10%, — каже Дмитро Марунич. — Якщо ж взяти до уваги, що бензин в Україні подорожчав на 10—15%, то, очевидно, що вести мову про якесь суттєве підняття цін на продукти нелогічно».
Утім експерт припускає: продукти й справді можуть піднятися в ціні. Але не з огляду на дорогий бензин, а на інфляцію, яка прискориться у нашій державі. Натомість у державі можуть подорожчати транспортні послуги. «Вести мову про якісь об’єктивні показники тут також важко: підвищення ціни призведе до падіння обсягу продаж», — каже експерт. Відтак власники транспортних компаній будуть змушені задуматися, що краще: піднімати ціни і втрачати клієнта чи возити по–старому, зменшивши рентабельність бізнесу.
А ТИМ ЧАСОМ...
Назад до Росії!
Одеський нафтопереробний завод може знову відійти до російського власника. Проблемне виробництво, як відомо, донедавна належало російському «Лукойлу», але іноземний власник, який зазнавав збиткiв, торік iз радістю продав свої активи легендарному українському бізнесмену Сергію Курченку. Компанія «ВЕТЕК», яку пов’язували з Сім’єю екс–Президента України Віктора Януковича, обіцяла вкласти кошти у НПЗ та якимось чином зробити підприємство прибутковим.
Утім не склалося. «ВЕТЕК» закрив свій офіс після кривавих зіткнень на Майдані, Одеський НПЗ зупинили 25 лютого, а весь топ–менеджмент розпустили. Більше того, на підприємстві стартувала перевірка за підозрою у контрабанді нафтопродуктів. Самого Сергія Курченка нині буцімто немає в Україні, а ряд його активів нібито перебуває у переліку тих, які готові заморозити в Європі. Група «ВЕТЕК», за різними даними, контролювала від 20 до 30% ринку нафтопродуктів і скрапленого газу, а також намагалася стати одним із найбільших трейдерів природного газу із часткою ринку до 30%.
До останніх подій продавати Одеський нафтопереробний Курченко не планував. Втім, за даними джерел, нині він намагається «перекинути» до Росії свій бізнес — у тому числі й нафтопереробне підприємство. Схема з Одеським НПЗ виглядає цілком прозорою: зупинений завод продає його кредитор — банк ВТБ — російській «Роснєфті», яку вважають близькою до оточення Володимира Путіна. Цікаво, що раніше «Роснєфть» не виявляла жодного інтересу до Одеського нафтопереробного заводу, навіть більше — намагалася позбутися інших своїх українських нафтових активів. Зокрема, у Лисичанському НПЗ. Цей факт змушує експертів називати угоду купівлі–продажу політичною. Аналітики, втім, сумніваються, що українська влада намагатиметься завадити оборудці: Сергій Курченко обставив усе дуже грамотно. Сумніви, втім, поширюються і на головне питання у цій історії: чи вагатиметься «Роснєфть» розвивати свій український актив, вкладати гроші у його модернізацію і чи Одеський НПЗ працюватиме над наповненням вітчизняного ринку якісного пального...