Страх перед змінами

20.02.2014
Страх перед змінами

Композитор Щербаков замінив режисера Троїцького, щоб підтримати у спокої творчий процес у дитячій опері.

На Подолі у Київському муніципальному музичному театрі опери і балету для дітей відбулася чергова кадрова ротація. Управління культури столиці представило на зборах колективу нового виконуючого обов’язки художнього керівника. Ним став відомий український композитор Ігор Щербаков, який замінив режисера Влада Троїцького, засновника «Гогольфесту», «ДахиБрахи», театру «Дах», якого в жовтні дирекція Департаменту культури КМДА призначила худкерівником. Відтоді життя Дитячого музичного театру супроводжували скандали у зв’язку з несприйняттям частиною трупи відомого своїми креативними проектами та улюбленого молоддю Троїцького.

Минулого року на одній із творчих зустрічей у Музеї театрального мистецтва режисер неофіційно озвучив свої ідеї щодо можливого майбутнього цього театру: експериментальний пошук, Центр мистецтв імені Сковороди, запрошення європейських хореографів і режисерів, цілодобова робота (вдень — для діток, вночі — для молоді, хоча б тiєї, яка поруч навчається в Могилянській академії). Частина колективу прийняла ідеї щодо змін режисера дуже критично, вимагала його відставки, мовляв, Троїцький дуже далекий від дитячої музики і музики взагалі. Притому в адміністрації театру розуміли, що без змін театр покриється пліснявою, втрачатиме глядача, що йому потрібна свіжа кров у прийнятті творчих рішень. Але свою позицію працівники адміністрації не висловлювали публічно, побоювалися критичної реакції творчої трупи.

Натомість у Дитячому музичному театрі ні словом не обмовилися про страх перед переформатуванням, пояснили кадрову зміну тим, що найближчим часом Влад Троїцький повинен пройти серйозний курс лікування та його вимушена відсутність може розтягнутися на чотири місяці. Тому як альтернативу Троїцькому колективу і було представлено композитора Ігоря Щербакова. Поки що з приставкою «в. о. художнього керівника».

Призначення Щербакова трупа сприйняла більш ніж схвально. Для Дитячого музичного театру пан Ігор давно відома і шанована постать, а якщо точніше — ідеальний художній керівник. Він — відомий сучасний композитор, голова Національної спілки композиторів України, Шевченківський лауреат (1999), професор кафедри композиції Національної музичної академії України ім. П. Чайковського, є організатором і  музичним директором фестивалів «Міжнародний форум музики молодих»  і «Музичні прем’єри сезону» та інші.

Щербаков каже, що зайняти керівне крісло його попросила керівник управління культури КМДА Світлана Зоріна. Він погодився на цю посаду, бо добре знає цей театр і колектив. Із Дитячим музичним театром пов’язаний його злет у 1999–му. Тоді він поставив у театрі виставу «Пастка для Відьми», яка здобула Шевченківську премію. На роботу Щербаков налаштований серйозно. «У цьому колективі маю багато друзів, яких поважаю як високих професіоналів. Я знаю  про конфлікт трупи з Владом Троїцьким і згодився на посаду в.о. художнього керівника театру, бо впевнений, що не можна розвалювати театр — один із флагманів дитячих театрів і єдиний в Україні Театр опери та балету для дітей і юнацтва!».

Поки що йдеться про його керування театром на чотири місяці, на період, коли Троїцький буде лікуватися. Найближчим часом Щербаков планує передивитися репертуар, поспілкуватися з колективом, а потім буде вирішувати, як іти разом далі, стабільно і без конфліктів, бо вони, за його словами, шкодять творчому процесу.

Помічник Троїцького Максим Демський підтвердив, що режисер перебуває на лікарняному і регулярно їздить на процедури в Німеччину. «Я був на зборах, коли призначили Щербакова. Це відбулося, коли Влада не було в Києві. На зборах прозвучала нотка, що, можливо, він не повернеться з лікарняного і не буде більше займатися театром. У театрі творчий колектив iз самого початку і до останнього був налаштований агресивно проти нас і наших ідей, не хотів ні слухати, ні розуміти. Там нічого не вдасться змінити на краще без переформатування колективу. А цього не станеться, якщо не буде соціального замовлення, люди не виступлять за те, щоб реформувати театр, оновити вистави. Творчий колектив каже, що ставить класику, а як вона виконується — для них це вже другорядне», — пояснив ситуацію Демський.

На його думку, в Троїцького з дитячим театром було три варіанти розвитку подій. Перший — вдатися до більш радикальних дій, майже як на Майдані, і таким чином оновити репертуар. Другий — грати вистави з дядями і тьотями, які не розуміють, що потрібно змінюватися, розвиватися і осучаснюватися. Третій — перечекати, бо не той час, можливо.

Який шлях вибере в. о. художнього керівника Ігор Щербаков, невідомо, але поки що з його слів можна здогадатися, що композитор підлаштується під творчий колектив і продовжить життя театру в руслі консервативних традицій.