Український зліт інженера з Сизрані
1 січня 1895 року указом Миколи II збиткова Південно–Західна залізниця, що належала приватному капіталу, була націоналізована — перейшла до казни імперії. Дивно читати сьогодні цей старовинний пожовклий документ державної ваги — адже нині «грошові мішки» тягнуться до всього, що може принести багатомільярдні статки.
Першим начальником уже державної Південно–Західної залізниці призначили керівника служби шляхів Сизрансько–Вяземської дороги Клавдія Семеновича Немєшаєва. У Санкт–Петербурзькому музеї історії транспорту зберігається великий портрет Клавдія Семеновича: благородне обличчя, спокійний розумний погляд...
З приходом нового начальника Південно–Західна залізниця почала швидко і разюче змінюватись. Гортаючи архівні документи тієї вже далекої від нас доби, бачиш, як рішуче і професійно діяв молодий керівник. Він поставив за мету вивести щойно націоналізовану Південно–Західну залізницю на європейський рівень. Один із багатьох документів тієї епохи — «Листування з технічними відділами служби шляхів і служби руху про установку централізованої системи стрілок і сигналів на станціях Проскурів, Дубно, Одеса–порт, Бердичів, Фастів, Здолбунів». Підпис — «Клавдій Немєшаєв». Ця відповідальна робота була виконана найпередовішою на ті часи німецькою фірмою «Сименс і Гальске».
Що таке залізниця Російської імперії у ті часи? Бідні села, путівці, безлюддя на сотні й тисячі верст... Суцільна безграмотність. Щоправда, в Україні — тоді Малоросії — та Прибалтиці справи були дещо кращими. Новий начальник Південно–Західної залізниці створює десятки початкових шкіл для дітей залізничників — до нього таких майже не було. Він же організував залізничні технічні училища в Києві та Одесі: привілей тут мали ті, хто закінчив залізничну школу. Хто прагнув вчитися далі — поступав на дворічні курси, щось на кшалт нинішніх коледжів. Тут викладали такі дисципліни як комерційна географія, бухгалтерія, залізничне право, політична економія, елементарні знання з математики та фізики. Викладали на курсах начальники основних служб — фахівці вищого класу.
З листа одного зі слухачів 1–го курсу: «Тут зібралися незвичайні люди — музиканти і моряки, репортери і зубні лікарі, навіть монахи. Це не були шукачі пригод, але люди бунтівливі, неспокійні».
«Залізничник» — звучить почесно. І вигідно
Працювати в ті часи на залізниці було почесно та вигідно. Зарплатня інженера 7–го класу становила 3600 карбованців, інженера стола–канцелярії — 2400, техніка — 1500, стрілочника — 168. А царські карбованці на той час були підкріплені золотом —друкарський верстат просто так не включався. Корову, наприклад, можна було купити за 30–40 карбованців.
Переглядаючи старі архівні документи Південно–Західної залізниці кінця XIX — початку XX століть, можна знайти багато цікавого. Наприклад, службовий наказ №154 за 22 червня 1902 року — оголошення списку слухачів, які закінчили дворічні курси. Серед них і прізвище Михайла Єфімова. Вчився на курсах і його брат Володимир Єфімов. Минуть роки і вони вчитимуться у знаменитій школі повітроплавання Блеріо під Парижем. Мені розповідала про це талановита київська письменниця, історик авіації Євгенія Володимирівна Корольова — дочка авіатора Володимира Єфімова. Її дядько Михайло Єфімов став всесвітньо відомим авіатором і встановлював свої рекорди як в небі України, так і багатьох європейських країн. На жаль, Євгенії Володимирівни вже немає серед нас.
Та повернемося до архівів Південно–Західної залізниці часів Клавдія Немєшаєва. Звіт правління і списки членів товариства опікування сиротами службовців Південно–Західної залізниці, положення про посвідчення особи службовців і членів їх сімей для безкоштовного проїзду казенними залізницями, а ось документ про забезпечення службовців безкоштовним житлом... Коли ви проїжджаєте повз Вишневе у фастівському напрямі, зверніть увагу на одноповерхові будинки, що стоять обабіч залізничної колії. Такі ж можна побачити в Андрушівці, інших станційних містечках України — вони збудовані ще за Немєшаєва, адже Клавдій Семенович високо ставив соціальний захист своїх підлеглих... Його підписом завірені й такі документи, що стосуються долі простої людини, рядового працівника залізниці. Наприклад, наказ начальника Південно–Західної залізниці про призначення пенсії і одноразової допомоги у 30000 карбованців сім’ї загиблого внаслідок нещасного випадку обхідника.
Прийшли нові сучасні кадри — швидко розросталася і сама Південно–Західна залізниця. Приміром, напрямок Київ—Ковель та багато інших напрямків заклав Клавдій Семенович. У Миколаєві, Херсоні, Катеринославі (нині Дніпропетровськ), Полтаві, інших великих і малих залізничних вузлах були побудовані красиві вокзали, облаштовані місцями відпочинку й буфетами. В архівах зберігаються звіти про здачу в оренду буфетів на станціях Південно–Західної залізниці. Є і фото таких закладів харчування: на вітрині — широкий асортимент продуктів, за вітриною — буфетник у чистенькому фартусі...
За наказом Немєшаєва, при управлінні Південно–Західної залізниці відкрили спеціальну технічну бібліотеку. Там можна було ознайомитися з останніми світовими новинками у залізничній справі. Усе це — лише невеличка частина тих добрих справ, які свого часу вершив молодий талановитий керівник.
Енергії, блискучим організаторським здібностям керівника залізниці, здавалось, не було меж: стрімко розростається колійне господарство, з’являється нова рухома техніка, будують мости через Дніпро. Збереглось фото — на урочистих закладинах нового моста в околицях Києва присутня імператриця Марія Федорівна. Завдяки умілому господарнику Південно–Західна залізниця незабаром увійшла до числа кращих у Європі.
Зустріч із хлібом–сіллю
Клавдія Немєшаєва не обходили подяками Міністерство шляхів сполучення і сам імператор: «За ретельне виконання будівництва Біловезької гілки Південно–Західної залізниці», «За термінове перевезення зерна у голодуючі губернії Поволжя», «Височайша подяка за труди при спорудженні Київського політехнічного інституту» (багато студентів навчалось там на державні кошти), подяка «За відмінний стан Південно–Західної залізниці». І ще десятки подяк... Його нагородили орденами Святого Володимира, Святого Станіслава першого ступеня, Білого Орла, Бухарської Золотої Зірки, Болгарської Зірки за громадянські заслуги...
У Києві, на вулиці Фундуклеївській, 21, тепер Богдана Хмельницького, Клавдій Семенович мешкав до 1905 року. Він зустрічався тут не лише зі своїми колегами — технічною інтелігенцією. За свідченням сучасників, тут неодноразово бував і Михайло Коцюбинський, інші представники української творчої інтелігенції.
У середині 1905 року голова Ради міністрів Російської імперії граф Вітте призначив Клавдія Немєшаєва міністром шляхів сполучення. Однак у нового міністра стосунки з прем’єром не склалися, і Клавдій Семенович знову повернувся керувати Південно–Західною залізницею. Вітаючи прибуття Клавдія Семеновича на терени вже рідних йому українських земель, залізничники зустрічали свого начальника хлібом–сіллю.
Смерть у Петрограді
У 1912 році він знову покидає Україну — Немєшаєва призначено членом Державної ради. У раді Немєшаєв був до жовтневого перевороту, коли криваве червоне колесо безжально проїхало по долях десятків мільйонів людей... Не оминуло лихо і талановитого керівника Клавдія Немєшаєва. Він був із дворян, до того ж колишній начальник залізниці, міністр... Підлеглі Дзержинського частенько навідувались до нього — обшуки, допити. Клавдія Семеновича, разом із сім’єю, виселили в тісну комунальну квартиру. На руках — дві доньки, хвора дружина. Незгоди та злидні... Залишившись без утримання, він ледве влаштувався білетером до занепалого кінотеатрика.
Уже згадувана вище письменниця Євгенія Корольова знайшла у сховищах одеських архівів білогвардійську газету «Современное слово». У ній — маленька замітка: «У Петрограді від виснаження і голоду помер міністр шляхів сполучення К.С.Немєшаєв». Йому було 77 років.
Незадовго до своєї кончини Євгенія Володимирівна розповіла мені, що Клавдій Семенович звертався до Леніна з проханням про пенсію. Йому було відмовлено, але видали... одноразову академічну пайку. Надовго її не вистачило.
На жаль, пам’ять Клавдія Немєшаєва, який приїхав до України з російської глибинки і вершив тут діла свої славні, до сьогодні в нашій країні належним чином не вшанована. Хоча саме на українській землі розквітнув його технічний і організаторський геній. Лише дві пам’ятні меморіальні дошки на станціях Клавдієво і Немєшаєво та пожовклі архівні аркуші нагадують нам про велич цієї людини.