В Україні співали 99% людей. Куди вони поділися?
У веселих компаніях не раз доводилося бачити дівчат і хлопців, які сидять, ніби води в рот набрали. Всі співають, заливаються, наче солов’ї, а інші — сіренькими мишками причаїлися в куточку. Чи правда, що спів — це талант, який Бог одному дав хоч відбавляй, а іншого обділив? У відповідь Валерій Гладунець висміює радянський шаблон: «тобі ведмідь на вухо наступив — не будеш співати». Каже, що співати, дійсно, можуть усі. Він багато їздить в експедиції по селах, збирає фольклор, записує пісні в бабусь і дідусів. В архівах має понад 20 тисяч пісень із різних регіонів України. Саме завдяки цим етномандрівкам зрозумів, що в селах в Україні співали 99% людей! І все життя відбувалося у співах, в обрядах, у звичаях». То куди ж поділися співочі українці? Та нікуди! Просто їм ніхто не сказав, що всі можуть співати, варто тільки почати.
Валерій Гладунець раз на тиждень збирає бажаючих поспівати у київському «Музеї Гончара» на майстер–класах із традиційного українського народного співу під назвою «Бурса фольклору». Заняття проходять нетипово, як для уроків музики. Тут ніхто нот не вчить, не придирається до фальшивого виконання. Першим ділом Валерій роздає тексти пісень. Студенти вибирають, які слова їм найбільше до вподоби. А потім рядок за рядком починають співати.
Також важливим під час співу є вправи з дихання. Фольклорист слідкує, щоб у всіх були випрямлені спинки, щоб легко дихалося животом і грудьми. Поміж піснями Гладунець роздає українські народні казки. Не для забавлянки. Студенти по черзі з придихом читають. Такі вправи заставляють сконцентруватися, як правильно робити вдих–видих. За кілька уроків із Валерієм Гладунцем студенти починають співати не гірше, ніж прості люди, які в житті все роблять із піснею.
Дворічні діти готові до співу
Народна мудрість говорить, що ніколи не буває запізно. Валерій додає, що і зарано теж не буває. Співу кожен вік покірний. Вчитися співати можна як у 60 років, так і в 2. Валерій Гладунець спеціально для діток організував дитячу «Бурсу фольклору». На заняття з українського традиційного народного співу, ігор та забавлянок приходять діти від двох років і старшенькі. Гладунець наголошує, щоб на заняття татусі й мамусі приносили зошит та ручку, бо ж не всі малята можуть запам’ятати слова пісень. А діткам слід мати змінне взуття. Якщо у дорослій «Бурсі» всі сидять на лавах і чемно співають, то малечі не так легко всидіти на місці. Без ігор, танців і розваг заняття аж ніяк не провести. Та й із руханками пісні краще та ефективніше запам’ятовуються, переконаний фольклорист.
Гладунець, як би цього не хотів, не може навчити всіх дітей співати. Якщо людина не співає, вона краде у себе розкіш, даровану природою. Це ніби мати здорові ноги, а лінуватися ходити. Перед співочими людьми відкриваються нові можливості, розвиваються інші таланти. Тому важливо, щоб до пісні привчали змалечку, особливо в родині і школі. «Діти мають співати. Потрібні педагогічні програми» — наголошує фольклорист. На даний момент Гладунець із командою розробляє такі програми для шкіл і хоче, щоб їх ухвалили у Верховній Раді. Каже, що опозиція підтримує його проект.
Коляда для в’язнів
Як відомо, кожна бурса в кінці курсу має за планом екзамени. Для музикантів — це концерти, а для фольклористів — ходіння з піснею в народ. У попередні роки студенти із «Бурси фольклору» вивчали автентичні колядки і щедрівки з Київщини, Житомирського Полісся, Волині, Хмельниччини та ходили з гуртом колядувати в Лук’янівське СІЗО. Минулого Різдва один концерт у клубі слідчого ізолятора давали для в’язнів, інший — для персоналу. Ув’язнені підспівували фольклористам та вигукували: «Спасибо, что пришли к нам!».
Цьогоріч студенти з «Бурси фольклору» теж вивчать програму колядок і щедрівок. Планують дарувати радість не тільки ув’язненим, а й просто мешканцям Києва, заходячи з колядою і різдвяною зіркою у кафе, ресторани і в домівки один до одного.
НЕ ПІСНЕЮ ЄДИНОЮ
Майдан із танцями
Щовечора о 20.00 мітингувальники на майдані Незалежності спускаються у підземний перехід біля входу в метро, щоб погрітися, а заодно і потанцювати. Валерій Гладунець із учасниками «Бурси фольклору» у музичному супроводі гурту «Буття» та інших музик влаштовують майстер–класи з народних танців для всіх бажаючих.
У перші дні протесту в колі танцювали здебільшого ті, хто в темі. Але з кожним днем коло розширюється. Тепер уже й ті, хто ніколи раніше не чув про «Голубку», «Баламута», «Гречаники», «Картоплю», «Краков’як» та інші види народних танців, приєднуються до фольклористів. «А казала, що вмієш», — підморгує у вус чоловік, який із гурту зацікавлених спостерігачів запросив до танцю з кумедною назвою «Печенеє порося» мітингувальницю зі Львова.