Унаслідок блокади залізничних шляхів у Придністров'ї українські потяги, що йдуть у тому напрямку, змушені були змінити маршрут. Таке розпорядження Міністерству транспорту дав перший віце-прем'єр Микола Азаров. Проте продаж квитків у молдавському напрямку не припинявся, передає «Форум». Київ уже прогнозує економічні збитки від протистояння Кишинева і Тирасполя. Як повідомили «УМ» у прес-службі Укрзалізниці, потяги курсують обхідним шляхом. Точнішої інформації дізнатися не вдалося, оскільки все начальство на той момент знаходилося «в тому районі».
Блокування тираспольською владою залізниці у Бендерах і Рибниці стало наслідком «економічних санкцій» Молдови щодо невизнаної Придністровської Молдавської Республіки. Як стверджує молдовська влада, потреба впорядкувати заплутані економічні зв'язки з Придністров’ям назріла вже давно, але каталізатором стала історія із закриттям шкіл (про це «УМ» докладно писала вчора).
Відтак, згідно із постановою молдавського уряду, з 1 серпня Митний департамент припинив прийом експортних декларацій у придністровських суб'єктів господарювання, які не є платниками податків до молдавського бюджету, а Торгово-промислова палата тимчасово не видає придністровським підприємствам сертифікатів про походження товарів (до цього, як пише урядова газета «Незалежна Молодова», палата сертифікувала придністровські товари клеймом «Мейд ін Молдова» фактично всліпу, тобто не вивчаючи їх). Міністерство транспорту та Молдавська залізниця, у свою чергу, припинили надавати придністровським виробникам вагони для вивозу їхньої продукції.
Тирасполь та Москва назвали дії Кишинева «повномасштабною економічною блокадою Придністров'я» і вже наступного дня ввечері, тобто 2 серпня, придністровська міліція заблокувала бетонними загородженнями залізницю в Бендерах, чим порушила сполучення Кишинева із півднем республіки. Згодом так само було перекрито рух поїздів у російському та українському напрямках. Непорушність бетону стали охороняти автоматники, а жінки, прихильниці тираспольського режиму, розмicтилися на рейках. У той же час у придністровському місті Рибніца було заблоковано рух потягів, що прямували в Молдову. Як передає молдовська агенція «БАСА-прес», окремі потяги, що їхали з Молдови в країни СНД та навпаки, змушені були рухатися в об'їзд Придністров'я.
На ситуацію в регіоні вже зреагував Київ. Учора Леонід Кучма під час телефонної розмови з молдавським прем'єром Василє Тарлєву та главою Придністров'я Ігорем Смирновим домовився про розблокування транспорту між Молдовою та її бунтівним Лівобережжям, а також на українсько-придністровській ділянці молдовського кордону, інформує прес-служба Президента.
Тоді як Придністров'я підтримує Росія, Кишинів заручився підтримкою Бухареста. Посол Румунії в республіці Філіп Теодореску заявив, що уряд його країни відмовився від торговельних зв'язків із придністровськими підприємствами, які не зареєстровані в Молдові. Він також пообіцяв про готовність Румунії постачати в Молдову газ та енергоносії, якщо виникне така потреба у разі загострення ситуації в придністровському регіоні. Учора така потреба виникла— Приднiстров'я припинило постачання електро-енергiї у Молдову.
Але Тирасполь, здається, не збирається йти на поступки — учора адміністрація Бендер висунула ультиматум румунському ліцею ім. Олександру чел Бун: якщо до 15 серпня школа не пройде офіційну реєстрацію, то її очікує участь рибницького ліцею, який придністровська міліція взяла штурмом. За словами директора закладу Марії Ройбу, дана реєстрація означає перехід на навчальну програму, розроблену ще 40 років тому, яка здійснюється за радянськими підручниками і за якою не передбачено викладання іноземних мов та інформатики. І що найголовніше — необхідно перейти з латинки на кирилицю.
Р.S. Коли верстався цей номер «УМ», стало вiдомо, що уряд ПМР оголосив про початок мобiлiзацiї у зв'язку з можливою вiйськовою операцiєю Молдови.