Українські дороги мають стати безпечнішими. Під таким гаслом розпочався національний тиждень безпеки дорожнього руху. Хоча прірва між «є» і «має бути» наразі дуже велика. Хоч за останні чотири роки спостерігається тенденція до зменшення кількості дорожньо–транспортних пригод, та все ж Україна досі лідирує в Європі за рівнем смертності від ДТП.
За офіційними даними, щороку в ДТП гине 3,5 тисячі українців. Неофіційні цифри ще більш шокуючі — 6–7 тисяч загиблих. А ще 100—120 тисяч людей зазнають травм і отримують інвалідність. За словами Михайла Берліна, президента «Асоціації безпеки дорожнього руху», 80% місць у вітчизняних травматологіях займають саме постраждалі у ДТП.
Нещасні випадки на дорогах виникають традиційно через порушення елементарних правил дорожнього руху, перевищення швидкості, водіння у нетверезому стані, безвідповідальну поведінку пішоходів та незадовільний стан підготовки водіїв. Проблеми нібито не нові, але чомусь досі невирішені. «Для суттєвого поліпшення атмосфери на дорогах, по–перше, варто запровадити фотофіксацію порушень, — вважає Олександр Скибінецький, голова координаційної ради «Асоціації безпеки дорожнього руху». — Це дозволить зменшити контакт водія з працівниками ДАІ і зробить покарання невідворотним для всіх порушників. По–друге, треба привести дороги у відповідність до європейських стандартів».
Про якість наших доріг лише лінивий ще не вигадав анекдота. Вони є суттєвим фактором, що впливає на кількість ДТП. Найбільш поширеним видом дорожніх пригод залишається наїзд на пішохода. Одна з причин — неякісна розмітка. Для того щоб перетворити українські «автобани» на американські хайвеї, звісно, потрібно мати багато коштів і часу, але важливіше — мати бажання. «Питання не у вартості. Тут потрібна воля, — вважає Софія Оліфант, генеральний директор компанії, що займається світловідбивними технологіями. — Не варто одразу робити з доріг новорічні ялинки. Треба звернути увагу на найбільш вразливі місця. Зараз це — наземні пішоходні переходи на трасах. Їх не видно у темряві. Тому там гине так багато людей. Їх легко можна обладнати сучасними світловідбиваючими знаками».
У березні цього року український уряд затвердив «Державну цільову програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху» до 2016 року. Значні надії спеціалісти покладають на Угоду про Асоціацію з ЄС. На їхню думку, вона дозволить Україні швидше «підтягнути» свої дорожньо–транспортні стандарти до прогресивних світових.
А ТИМ ЧАСОМ...
Швидкість у населених пунктах обмежать до 50 км/год.
Міністерство внутрішніх справ України розробляє зміни у Правила дорожнього руху. Зокрема, пропонують обмежити дозволену швидкість авто в населених пунктах до 50 км/год. Як інформує агенція «Інтерфакс», директор Центру безпеки дорожнього руху і автоматизованих систем при МВС Сергій Будник запевняє, що цьогоріч такі зміни запроваджені не будуть, але «за потреби наступного року будемо їх вносити».
Крім суттєвого обмеження швидкості в населених пунктах, МВС розглядає можливість внесення й інших змін до Правил дорожнього руху зокрема щодо обов’язкової сезонної зміни шин. Також водіям можуть поставити в обов’язок виходити на дорогу ввечері чи вночі у спеціальних світловідбиваючих жилетах. А поки ці зміни обговорюють, МВС готує законопроект щодо змін до ПДР, який планує 1 грудня передати в парламент. Він стосуватиметься використання системи «Гарпун» для автоматичної фіксації перевищення швидкості руху автівки.