Усі закликали «до кращого»
На виставці є кількасот фото: до і після руйнації міста, десятки радянських і німецьких пропагандистських плакатів, випущених спеціально для України; зброя, однострої; бойові ордени та відзнаки мирного часу, радянські та окупацiйні гроші, особисті документи та газети.
Ось пропагандистський плакат «Це лишив нам Сталін» — поруйновані київські собори, заводи, будинки. Далі інший плакат: «Адольф Гітлер — визволитель». Поряд заклик: «Ми ставимо цілий континент у ряди нашої боротьби проти большевизму. Українці, ваше місце по боці Німеччини в боротьбі за кращу Європу!». Афіші, оголошення про вистави, дитячі ялинки, концерти. Під стіною — фрагмент інтер’єру наспіх покинутої квартири: круглий стіл iз газетами, що славлять Сталіна, перекинутий стілець, порожня валіза... Тут жили євреї. Далі — фото Бабиного Яру, зокрема кадри німецької аерофотозйомки, яка чітко засвідчує межі місць масового розстрілу.
А ось у мультимедійному кіоску — рекламний відеоролик, що закликає потенційних остарбайтерів їхати до Німеччини. Виявляється, там земний рай: хлопці грають у шахи, вивчають різні науки, малюють, дівчата — вишивають і гомонять із подружками. Ніби кадри з радянського кіножурналу! «Методи пропаганди і радянської, і німецької дуже схожі, — пояснює автор концепції виставки, дослідник Другої світової війни, провiдний науковий співробітник музею Києва Віталій Нахманович. — Тому в нас представлена з одного боку німецька, з другого — радянська пропаганда. Була офіційна брехня з різних боків, і багато хто в неї вірив... Свідчення людей спростовують пропаганду, показують, яким було реальне життя. Ми подали цитати зі спогадів представників різних сторін — остарбайтерів, оунівців, радянських працівників, нацистів. У війни не було одного якогось виміру».
Виставку розміщено у двох залах. У першому — представлена атмосфера життя міста, що ніби розривається змаганням двох ідеологій, у другому — воєнні експонати: радянські навпроти німецьких. «Другий зал присвячений людям, які воювали з двох боків, — розповідає пан Нахманович. — У першому залі бачимо, за що вони воювали, а в другому — як, якими засобами. Над ними нависає пропаганда, Сталін і... Гітлер. Щоправда, Гітлера довелося поки прибрати...».
Повалення Гітлера
Портрет фюрера зняли «на вимогу ветеранів». Причому не тих, які воювали, або хоча б походили з Києва, а представників Союзу радянських офіцерів. Один iз цих колишніх чекістів, пишаючись, розповідав, як брав участь у страті німців. «Ми їх вішали, а один зірвався. То ми наново повісили», — хвалився дід. А від портрета Гітлера його аж заколотило: як це — Гітлер в одному залі зі Сталіним!
Вчена рада музею, втiм, постановила відновити вилучений експонат. Однак у департаменті культури КМДА музейникам пояснили: якщо не піти на поступки «радянським офіцерам», музей може не отримати статусу національного. А від цього залежить фінансове забезпечення закладу. Чиновники від культури бояться, що пильні ветерани почнуть писати скарги й доноси, як на Музей Великої Вітчизняної війни. Але то — заклад зі статусом, а Музей історії Києва хитко животіє «на два приміщення». Директор Лариса Булавіна пробує переконати чиновників КМДА залишити експонати на виставці. Та якщо не вдасться — цієї п’ятниці вимагатиме від науковців пожертвувати Гітлером заради перспектив музею.
«Виставка серйозна, вона спонукає до роздумів, — каже «УМ» заступник директора з науково–просвітницької роботи Музею історії Києва Людмила Мороз. — Ми проводимо екскурсії, причому інтерактивні. Ось щойно приходив сьомий клас, діти багато запитували. Скажімо, навіщо євреїв змушували брати iз собою в Бабин Яр цінні речі. Ми разом міркували вголос, і діти самі дійшли правильного висновку».
То невже молодь не має побачити тирана «на своєму місці» — серед фактів його злочинів? Кілька років тому соціологи здійснили масштабні опитування школярів. З’ясувалося, що більшість британських і німецьких підлітків не знають, хто такий Гітлер. Вони вважають, що то тренер футбольної команди чи навіть правозахисник. Вірогідно, не краща ситуація і в Україні. Можливо, через це незнання квітневі молодіжні «святкування дня народження Гітлера» щороку стають усе велелюднішими.
«Справа навіть не в Гітлері, — вважає Віталій Нахманович. — А в тому, що ми все ще абсолютно несамостiйна структура. Чи може музей сам вирішувати, як йому будувати експозицію, що там ставити, а що ні? Чи наші науково–просвітницькі осередки і надалі залишатимуться залежними від впливу «професійних ветеранів» та чиновникiв».
Виставка триватиме до 24 листопада.