Станом на 2 серпня ціна вересневих ф'ючерсних контрактів на нафту марки WTI в електронній системі нью-йоркської товарної біржі сягнула історичного максимуму з 1983 року, відколи там почалися торги, — 43,92 долара за барель. Ціна російської нафти Urals становила 38,06 долара за барель. З огляду на це український споживач мав би радіти, що керівники нафтових компаній не будуть піднімати ціни на нафтопродукти з 1 серпня. Принаймні так повідомила прес-служба першого віце-прем'єр-міністра Миколи Азарова, який минулої п'ятниці зустрівся з нафтовиками і домовився подовжити період меморандуму. Утім ця домовленість діятиме тільки до того часу, доки умови меморандуму корелюватимуть з рентабельністю бізнесу нафтовиків, зазначають експерти. Цілком імовірно, що цей час «ікс» настане вже незабаром — експерти прогнозують підвищення цін на нафтопродукти у третьому кварталі 2004 року через збільшення Росією експортного мита до 69,9 долара за тонну з серпня.
Як повідомив «УМ» керівник піар-відділу представництва компанії «Лукойл-Україна» Валерій Рясик, про те, що в серпні Росія підніме експортне мито, знали заздалегідь і багато з цього приводу говорили. Пан Рясик заявив, що «Лукойл-Україна» є учасником меморандуму і чітко дотримується його положень. За його словами, потреби аграрного сектору в дизельному пальному будуть задоволені, для збільшення цін на нафтопродукти, зокрема на бензин марки А-95, у серпні немає підстав.
Але дані Мінекономіки свідчать про те, що учасникам меморандуму все важче утримувати ситуацію під контролем. Насправді ринок уже реагує на нову ставку експортного мита. За оперативними даними моніторингу цін, що проводиться органами державного контролю за цінами, протягом третьої декади липня на ринку нафтопродуктів спостерігалося підвищення рівнів цін на: дизпаливо у 17 регіонах — від 0,5 до 7 відсотків; бензин марки А-76 у 25 регіонах — від 1 до 5,8 відсотка; на бензин марки А-95 у 3 регіонах — від 0,3 до 0,7 відсотка. В окремих регіонах відбулося також незначне зниження цін передусiм на дизпаливо, бензин марки А-76.
Свій прогноз на прохання «УМ» висловила начальник відділу техніко-економічних обгрунтувань ВАТ «Інститут транспорту нафти» Ірина Барабаш. На її думку, подорожчання товару неможливо стримати ніякими меморандумами, якщо це не узгоджується з ринковими стосунками. Ціни на нафтопродукти все одно зростуть. Інша справа, коли йдеться про вітчизняну продукцію, за яку не потрібно сплачувати мито. Експерт зазначає, що Україна видобуває щороку три мільйони тонн нафти, i це становить одну п'яту потреб внутрішнього ринку. Саме цим ресурсом і може розпоряджатися держава, якщо має намір захистити вітчизняного виробника.