До старту найстарішого кінофестивалю України залишився рівно місяць. У цей період організатори 43–ї «Молодостi» планують поступово розкрити таємниці майбутньої програми. Черговою порцією новин директор кінофестивалю Андрій Халпахчі у компанії фестивальної команди поділився вчора. Розпочали з хорошої новини — фільм–відкриття цьогорічної «Молодостi», остання стрічка поляка Анджея Вайди «Валенса. Людина надії», представлятиме свою країну у змаганні за «Оскар» як найкращий іноземний фільм. Андрій Халпахчі запевнив, що у виборі поляків не сумнівався, і щиро сподівається якщо не на перемогу, то на потрапляння фільму до п’ятірки основних номінантів. «Вайда, як відомо, улюбленець не лише вдома, а й у світовій кіноспільноті, — нагадав пан Халпахчі, — адже свого часу неодноразово отримував відзнаки не лише від Американської кіноакадемії, а й у Канні, Венеції, Берліні тощо». На українську прем’єру свого останнього фільму 87–рiчний режисер пообіцяв завітати особисто.
Основна конкурсна програма, як зізнався програмний директор кінофестивалю Денис Нікітенко, досі формується. Однак уже зараз у п’ятірці повного метру можна відшукати стрічки, що встигли побувати на рингу світових кінофестивалів класу А. Фільм мексиканця Дієго Кемеда–Діаса завоював нагороду останнього Канну в секції «Особливий погляд». Сінгапурська історія «Іло Іло» про дружбу між протилежними за характером чоловіком та жінкою отримала «Золоту Камеру» за найкращий кінодебют. З останнього Берлінського кінофестивалю в Україну приїде дитяча драма «Вага Слонів» (копродукція Нової Зеландії, Данії та Швеції).
Особливим гостем мусить стати югославський режисер Лордан Зафранович. У 1978 році його військову драму «Окупація у 26 епізодах» світові критики назвали однією з найкращих ілюстрацій Другої світової війни. «В радянському прокаті він був, однак настільки кастрований цензурою, що взагалі було неможливо зрозуміти, про що цей фільм, — пригадує Андрій Халпахчі, — зате у нас фільм буде показаний у повному обсязі». Також Зафранович презентуватиме документальний фільм, знятий чеською академією мистецтв FAMU, яку він свого часу закінчив.
Закриватиме фестиваль стрічка ізраїльського режисера Арі Фольмана (творця оскарівського «Вальсу з Баширом») під назвою «Конгрес». Це історія у жанрі антиутопії про акторку, що продала свою ідентичність. Сам фільм організатори називають новим словом у сучасній мові кіно.
Особливу увагу цього року приділили секції, що проходитиме вперше, однак за важливістю займає чи не найвищий щабель — програмі дитячого кіно. «Найбільша проблема у сьогоднішній нашій кіноіндустрії не з виробництвом і не з грошима, а з відсутністю нового глядача. Та невеличка частка глядачів, які приходять на «Молодість» — це, скажімо, той глядач, якого ми зберегли, але цього недостатньо, аби існував повноцінний кінопрокат. Не власники кінотеатрів винні у тому, що у нас такий обмежений репертуар, це, на жаль, залежить від попиту», — констатує пан Халпахчі. Як приклад, директор кінофестивалю наводить Францію та Польщу, де кіновиховання — на найвищому рівні: «Останній національний кінофестиваль у Гдині, де Польський інститут — аналог нашого Держкіно — роздавав нагороди не кінорежисерам, а саме тим людям, які займаються пропагуванням кіно: кращий кіноклуб, кращий артхаусний кінотеатр, краща кінопередача на телебаченні, краще видання книжки з історії кіно і таке інше». За приклад організатори взяли Берлінський кінофестиваль, де не перший рік існує програма дитячого кіно, розрахована на вік від 10 до 14 років. Українську програму судитимуть діти, а точніше учні творчих закладів. Програма міжнародна, однак серед списку вже є фільм українського виробництва — «Іван Сила» Віктора Андрієнка. До слова, за зізнанням організаторів, цього року українське кіно буде не лише у вітчизняній програмі, а й у кожній iз трьох категорій міжнародного конкурсу (студентська програма, повний та короткий метр). Які саме фільми — стане відомо вже на наступній зустрічі з журналістами, що відбудеться на початку жовтня.