«Мрію і дію!»
«Ми побоювалися, що «Мрійники» не зацікавлять старшокласників. Але бачимо, як хлопці з ними ходять, переглядають. Для них це — як у бізнесмена планувальник–органайзер», — розповідає «УМ» керівник проекту «Я люблю рідний край», у рамках якого упорядковане і подароване дітям це видання, Ірина Соляр. Цей довгостроковий проект за сприяння одного з найуспішніших сільськогосподарських підприємств — «Мрія агрохолдинг» — має на меті розвиток місцевих громад Тернопільської, Хмельницької, Житомирської, Рівненської, Івано–Франківської, Чернівецької та Львівської областей. У «Мрійнику» велику увагу приділено фізичній і громадській активності, духовності та практичним порадам, як досягнути успіху. Дитина може записати тут свої мрії, проаналізувати їх і структурувати, поділити шлях до них на кроки і реалізувати заплановане.
«Усі відомі люди починали свій шлях із мрії. Усі ми маємо мрії, але не завжди знаємо, як їх досягати», — каже «УМ» автор–упорядник книги Ольга Жук. Щоденник поділено на три блоки: осінь — це пізнавальна активність; зима — вивчення традицій та історії рідного краю, весна — практичні поради щодо реалізації мрій. Герої «Мрійника» Петрик і Марічка потрапляють у різні ситуації і вчаться успішно їх долати. «Діти мають зрозуміти, що найкращий друг може бути протилежної статі — це не обов’язково «любов», але взаємодопомога, підтримка, обмін ідеями й порадами, що підштовхує до розвитку», — розповідає Ольга. На завершення кожної з історій про Петрика та Марічку є завдання для власника «Мрійника». Біля пропозиції учень має наклеїти позначки «Мрію!» або «Дію!».
Коріння для мрій
Петрик і Марічка сучасні — вони користуються новітньою технікою, вивчають іноземні мови, знімають відео, користуються інтернетом і вміють доносити мешканцям інших регіонів інформацію про свій рідний край. Діти записують розповіді старожилів, роблять гарні фото і виставляють презентації в Youtube. «Яким би не було селище — з розбитими дорогами, пошарпаними будівлями, занедбаними садами, — воно має родзинки, про які варто розповісти іншим», — говорить автор–упорядник книги.
Школярі можуть уже зараз до своїх «Мрійників» записати, завдяки яким добрим справам вони зможуть стати відомими у своєму селі чи містечку — чи дорогу прокладуть, чи школу відремонтують, чи книгу напишуть. Важливо, щоб вони захотіли стати в пригоді рідному краєві.
Із цим пов’язане і Древо роду, яке пропонується скласти дітям. «Діти мають відчувати свою «вписаність» у «структуру поколінь», — розповідає Ольга. — Мене глибоко вразила одна історія про Голодомор. У 1933 році одна бабуся вже вмирала з голоду і просила Бога дожити до весни, щоб вигуляти внука по зеленій травичці. Навесні вона, вже опухла, винесла дитя на траву зі словами: «Безсмертячко ти моє!». Її не стало, але вона жива, поки її діти і внуки передаватимуть пам’ять про неї своїм дітям». Отож порадник–мрійник пропонує школярам записати, хто були їхні бабусі й дідусі, рідні чи прийомні.
Скриня із заповідями
В основі практичних порад про те, як досягнути реалізації мрій і стати успішним, використано теорію життєвого успіху співробітниці Інституту психології ім. Г. Костюка Національної академії педагогічних наук України, кандидата психологічних наук Юнони Лотоцької. В ході її проекту в Лабораторії нових інформаційних технологій навчання проаналізовано праці дослідників успішності з усього світу та понад 700 життєписів успішних людей різних історичних періодів, опитано понад 50 тисяч сучасників із різних країн світу.
«На авторському курсі Юнони Лотоцької я отримала багато інформації і захотіла донести цей скарб до дітей, — каже Ольга Жук. — Адже мені свого часу бракувало інформації: як користуватися часом, грошима, знаннями, як планувати свій шлях до мети. Важливо донести знання до дітей у селах і маленьких містечках, у яких немає доступу до великих бібліотек, а інтернет, як відомо, не завжди подає перевірену інформацію, до того ж діти ще не вміють користуватися ним грамотно».
Отож Петрик поліз на горище і знайшов стару скриню із залишеними бабусею «заповідями» — що потрібно, аби досягти успіху. «Живи, будь собою, пам’ятай, що Бог тебе любить, яким би ти не був, і так само батьки тебе люблять». Даються короткі поради — що слід робити, щоб бути здоровим чи щоб уміти розпоряджатися коштами.
У «Мрійнику» є інформація про сайти, де можна здобути безкоштовну онлайн–освіту, адже є чимало сайтів, де можна підучити математику, англійську, куховарство чи різновиди мистецтва. Є перелік фільмів, які варто подивитися дітям. І є розділ із порадами, як вибрати професію.
Про все це батьки в українських селах далеко не завжди розповідають дітям. Тим паче, коли матері чи татусі постійно на заробітках у Росії, Італії чи Іспанії. Батькам, до речі, і самим «Мрійник» видається корисним. Адже часом вони нав’язують дитині своє бачення її майбутнього, незважаючи на її власні мрії і таланти. «Читаючи своїй донечці історії з «Мрійника», я зрозуміла, як важливо допомагати дітям розвивати здібності за будь–якої моди. Тож тепер відкладемо скрипку, яка так мені подобається, і візьмемося за футбол. Я навіть вирішила здійснити й свою мрію — навчитися плавати», — розповідає мати третьокласниці Оленки Надія Стельмашевська з Чернівецької області.
Доступ до можливостей
«Працюючи над книгою, ми зібрали інформацію про всі школи регіону, — розповідає керівник проекту «Я люблю рідний край» Ірина Соляр. — У проекті взяли участь майже 800 шкіл. Ми проаналізували, скільки дітей навчаються, якого віку, які є можливості для розвитку в їхніх селах чи містечках. З’ясувалося, що бракує пропозицій iз вивчення іноземних мов (ми запропонували вивчати їх через інтернет на безкоштовних курсах) і орієнтування в професійній сфері — адже всі намагаються опанувати професії юриста й економіста. Отож ми потихеньку спрямовуємо підлітків до професій агронома, тракториста, комбайнера — сьогодні це достойна високооплачувана робота на сучасній техніці з кондиціонерами».
«Я теж із села і розумію, що не до всього «міського» є доступ, — розповідає Ольга Жук. — Але немає такого села, де не було б людини, яка фотографує. Також зазвичай є в селі людина, яка гарно пече пироги чи шиє–вишиває. От Марічка хоче вишити своєму новонародженому братику сорочечку, бо не хоче, аби його хрестили в купленій на дешевому базарі одежині. І тітонька в селі, яка добре вишиває і знає символіку народної вишивки, охоче навчає цього дівчинку». Це й активізація місцевої громади — адже дає змогу взаємодіяти і забезпечити передання традицій наступним поколінням».
«У сучасному перевантаженому інфопросторі дітям важко вибрати інструменти для саморозвитку. «Мрійник» — це порадник кожного школяра серед безлічі можливостей. І в списку «Мої 50 мрій» поруч із новим телефоном чи модним платтям діти запишуть відвідування різноманітних гуртків, вивчення дерева роду і мрію стати гордістю рідного краю», — ділиться враженням директор Васильківецької школи з поглибленим вивченням інформаційних технологій і технологічних дисциплін, що на Тернопільщині, Світлана Байталюк.
Це школа нового типу для сільської місцевості, зорієнтована на аграрне виробництво. Тут найсучасніші комп’ютерні кабінети, на 200 учнів припадає 64 комп’ютери. До того ж усі п’ятикласники і десятикласники отримують щороку від агрохолдингу «Мрія» нетбуки. Загалом проекти, спрямовані на розвиток школярів, компанія організовує п’ять років поспіль, свідомо вкладаючи ресурси у майбутнє.