Перевірка на дорогах

14.08.2013
Перевірка на дорогах

Андрій Дзиндзя на дорожній варті.

У засобах масової інформації дедалі частіше зустрічаються повідомлення про побиття громадських активістів — людей, які зазвичай найоперативніше інформують суспільство про свавілля міліції чи інших представників влади. Показовим прикладом діяльності активістів, що організувалися, є «Дорожній контроль», який існує на доброчинні пожертви. Як зазначається на сайті Roadcontrol.org.ua, основною задачею проекту є пояснення громадянам того, як вони можуть захищатися від незаконних дій влади у сфері дорожнього руху.
Андрій Дзиндзя, один із найактивніших діячів «Дорожнього контролю», неодноразово страждав від побиття. Матеріали цього журналіста отримують широкий резонанс в інтернеті. Він затято обстоює права водіїв у суперечках з інспекторами ДАІ, а також висвітлює інші випадки порушення прав людини. Наприклад, це саме на його відео можна побачити обличчя людей, які руйнували будинок київської вчительки Ніни Москаленко.

Шрами від «тітушок»

Коли під час розмови запитую Андрія, як змінюється поведінка людини, після того як він у ході суперечки вимикає свою відеок­амеру, Дзиндзя прибирає рукою волосся – на лобі чітко видно чималі свіжі шрами. «Отримав від одного з «тітушок», коли намагався зняти, як вирубують дерева на Тверській», — каже Андрій.

Щоб поспілкуватися із Дзиндзею, я домовлявся про зустріч чотири дні. «Давай завтра, сьогодні надто багато роботи», — зазвичай так відповідав він у телефонну трубку.

Коли врешті узгодили час і місце, я забіг на пошту, щоб видрукувати список запитань. Оператор, глянувши на текстовий файл, сказав: «О, йдете брати інтерв’ю в Дзиндзі? Відомий чоловік. Я стежу за його сторінкою в Youtube».

Зустрічаємося ввечері на майдані. Перед нами монумент Незалежності, ліворуч на сходах дають інтерв’ю телевізійникам активісти Врадіївської ходи.

Чому громадянин Дзиндзя почав займатися контролем Дорожньої автоінспекції та влади взагалі? «Бо мені давно обридла ситуація з ДАІ. Останньою краплею став випадок, коли з мене намагалися зробити п’яного і хотіли забрати водійське посвідчення. Саме тоді я познайомився з хлопцями із «Дорожнього контролю», а згодом уже був одним із керівників організації», — розповідає Андрій.

Взаємостосунки між активістами «ДК» є неформальними, проте існує ієрархія: найвища ланка — керівник, потім — заступники керівника, далі — журналісти й активісти. Керівник «Дорожнього контрою» має право самостійно ухвалювати будь–які рішення, пов’язані з організацією роботи.

Совкові методи ДАІ

У відеоматеріалах, які знімає «ДК», часто можна побачити, як їхній активіст, сидячи в салоні автомобіля затриманого ДАІшниками водія, допомагає йому спілкуватися з інспекторами. За словами Дзиндзі, люди часто дзвонять на телефон довіри «ДК» й повідомляють про проблемну ситуацію, в якій перебувають. «Якщо становище критичне й людина не може відбитися від ДАІшників, то ми направляємо когось з активістів, хто ближче до потрібного місця. Проте консультуємо й по телефону», — розповідає пан Андрій.

За словами активіста «Дорожнього контролю», коли працівники ДАІ зупиняють водія й говорять про порушення ним правил дорожнього руху, то ці порушення потрібно довести. Інспектори ж зазвичай через неграмотність зробити цього не можуть. «Натомість, — каже Дзиндзя, — використовують совкові методи — мовляв, ми на тебе складемо протокол, а ти потім доводь свою невинуватість».

«Ось дивіться, — Андрій показує на Passat ДАІ, який стоїть на Хрещатику, через дорогу від нас. — Поруч двоє інспекторів. Авто обгороджене фішками. Ті фішки незаконні. Згідно з останніми поправками, вони стоять із порушенням правил дорожнього руху. А щоб притягнути ДАІшника до відповідальності, — каже Дзиндзя, — доводиться два місяці переписуватися скаргами з автоінспекцією. Два місяці для того, щоб його насварили пальцем...»

«На штрафмайданчиках свавілля повне»

— «ДК» було засновано 2008 року. Чи є різниця між поведінкою ДАІ, коли ви тільки починали наглядати за ними, і теперішньою?

— Так, — киває журналіст, — за Коломійця (екс–начальник Департаменту ДАІ), а потім — Могильова (екс–міністр МВС) хоча б щось робилося. Якби в той час «Дорожній контроль» зловив ДАІшника на хабарі, його б відразу звільнили з роботи. А нещодавно інспектора, якого наші активісти, власне, на цьому й впіймали, не просто виправдали, а ще й поновили на посаді! Розумієте, там на відео чітко знято хабар! Знімали з двох камер! – говорить розчарованим голосом Дзиндзя й відсторонено дивиться вбік.

Запитую про штрафмайданчики. Півтора місяця тому відома журналістка Тетяна Чорновол у своєму блозі на сайті «Українська правда» описала випадок, коли її авто незаконно забрали на приватний штрафмайданчик. «Це взагалі окрема тема, там свавілля повне. Проти мене навіть відкрили кримінальну справу через те, що я борюся зі штрафмайданчиками», — каже активіст «ДК».

Андрій Дзиндзя був заарештований 15 березня як обвинувачений у кримінальній справі, порушеній з приводу бійки на одному з приватних штрафмайданчиків Києва. «Там мільйонні заробітки, які, звичайно ж, не йдуть в казну держави. Лише в Києві відкрито вісім незаконних майданчиків», — каже Дзиндзя.

Механізм, за яким прибутки від діяльності штрафмайданчиків отримують чиновники МВС, журналісти описують у матеріалі на сайті «ДК».

«Хочеться щось змінити в цій державі»

Саме під час однієї із сутичок активістів «Дорожнього контролю» та охоронців такого майданчику Дзиндзя опинився в лікарні з розбитою головою. А кілька днів тому в Донецьку й Маріуполі побили тамтешніх представників «ДК». Моє запитання до Андрія, можливо, банальне, але логічне: чи не страшно за своє здоров’я й життя? «Колись було страшно, зараз ні, — каже Дзиндзя. Й додає після паузи: — Хочеться хоч щось змінити в цій державі».

На думку громадського активіста, кожен громадянин зобов’язаний брати участь у вирішенні суспільних проблем. І в тому, що він займається також іншими проявами протиправної діяльності, а не лише корупцією ДАІ, Андрій не бачить нічого надзвичайного. Журналісти «ДК», за словами Дзиндзі, не мають конкретних рамок у роботі. А сигнали про неподобство вони отримують із різних джерел, зокрема і від численних респондентів в інтернеті, у «Фейсбуці» тощо.

— Як часто правоохоронні органи реагують на ті матеріали, які оприлюднюєте?

— Останнім часом узагалі не реагують, — каже Дзиндзя. — Правоохоронні органи займаються тільки заробітками. А якщо й звертають увагу, що з того? Он після того, як побили керівника нашого донецького «ДК», нам дзвонили з адміністрації Президента й казали, що всіх винних знайдуть і покарають. Ну це ж смішно! У справі Шапошникова нікого не знайшли. Хоча є інформація, що це конкретно донецька банда, яка приїхала вбивати Ростислава. Таке враження, що саме ці люди і познущалися над нашими активістами. Й абсолютно все — за підтримки керівництва міліції...»

Ми прощаємося, й активіст, прямуючи до учасників Врадіївської ходи, вмикає свою камеру.

ПУЛЬС ПОДІЙ

Підбірка останніх новин сайта «Дорожній контроль»

За версією МВС, побитий на штрафмайданчику журналіст «ДК» сам бився головою об двері... У ході вивчення документів з’ясувалося, що, за версією РВВС Святошинського району Києва, представники «Дорожнього контролю» в присутності міліції ножем катували охоронців стоянки.

* * *

Прокуратура м. Києва не побачила якихось корупційних чи кримінальних правопорушень у діях столичних працівників ДАІ, які 28 червня 2013 року, в День Конституції, відпустили п’яного автомобіліста за 1000 гривень. Таке повідомлення прийшло днями з прокуратури у відповідь на заяву «Дорожнього контролю» про скоєння кримінального злочину.

* * *

МВС передає до суду кримінальну справу за обвинуваченням журналістів «Дорожнього контролю». Таке воно — виконання програми міністра внутрішніх справ Віталія Захарченка про співпрацю з «ДК»...

* * *

Суддя Летичівського районного суду у Хмельницькому Курнос С. О., розглянувши адміністративний протокол за ч. 1 ст. 172–2 КУпАП (одержання хабара) відносно начальника ДАІ Летичівського РВ, прийняв рішення визнати Біланя В. М. невинним. Нагадаємо, що активіст «ДК» записав на відеокамеру, як начальник ДАІ Білань бере хабар у розмірі 100 гривень.

* * *

У Донецьку побили двох журналістів «Дорожнього контролю». Постраждалі кажуть, їм уже давно погрожують через роботу в проекті «ДК», завдяки якому українці дізналися багато історій про зловживання правоохоронців...