«1 вересня з 12.00 до 14.00 вимкни мобільний, пообідай спокійно!» — такий заклик, що миттєво розтиражувався нетрями всесвітньої мережі, кинули ініціатори акції «Мобільна революція». Однойменний сайт наводить дані, які підтверджують давно відому сентенцію — стільниковий зв'язок в Україні — один із найдорожчих у світі. Приміром, хвилина розмови в США коштує 2 центи, у Росії — до 7 центів, а в Україні — у декілька разів дорожче. Активісти «Мобільної революції» взяли для порівняння два найпоширеніші в Україні пакети мобільного зв'язку: так, хвилина розмови Sim-Sim (UMC) коштує до 41 цента, Ace («Київстар») — до 35 центів. Окрім того, ці оператори окремо знімають плату за з'єднання. Маленька хитрість існує і з відміненою минулоріч платою за вхідні дзвінки. Виявляється, безкоштовні вхідні не існують для абонентів, котрі мають прямі міські номери. Таким чином, рентабельність «Київстар» та UMC набагато перевищує показник операторів країн Східної Європи і становить 50-60%, констатує «Мобільна революція». За минулий рік «Київстар» отримав чистого прибутку 100 мільйонів доларів, а UMC — 80. За даними Держкомстату України, прибуток операторів стільникового зв'язку за перше півріччя поточного року становить понад 735 мільйонів доларів, що у 2,4 раза більше за аналогічний період 2003 року.
Подібною проблемою переймаються і в Італії, де стільниковий зв'язок визнано найдорожчим у Європі. Лише одна «есемеска» (коротке текстове повідомлення) обходиться італійцям удівічі дорожче, ніж на решті континенту. У зв'язку з цим на початку липня в Італії пройшла акція бойкотування мобільних операторів: телефони італійців замовкли на дві години, що, на думку організаторів акції, мало призвести до 500 мільйонів євро збитків компаній-операторiв. Та сама ідея закладена і в заанонсованій українській акції. Невідомі ініціатори сподіваються, що двогодинним мовчанням вони змусять вітчизняних операторів змінити цінову політику. А щоб акція була ефективнішою, закликають приєднатися до неї якомога більше українців, тому й оголосили про бойкот заздалегідь. Вони поки що не вирахували, скільки коштуватиме операторам мовчання телефонів, стверджуючи лише про втрату «значної суми грошей». Схоже, наміри мобільних революціонерів боротися з вiтчизняними операторами досить серйозні: в інтерактивному режимі вони збирають підписи (треба зазначити прізвище, ім'я, по батькові, місто і оператора зв'язку) всіх небайдужих, «задля отримання адекватної інформації для наступної передачі операторам мобільного зв'язку». Наведені імена не будуть вважатися достатнім аргументом для будь-якого судового процесу проти операторів чи вас, запевняють організатори акції.
На сьогодні в Україні налічують 8 мільйонів 400 тисяч абонентів мобільного зв'язку, який на вітчизняному ринку надають п'ять операторів: «Київстар», UMC, Golden Telecom, DCC, WellCOM. За словами експерта, до якого звернулась «УМ», цiни на мобiльний зв'язок в Українi регулюються як оператором, так i Держкомзв'язком. Останнiй встановлює граничний тариф, який оператори не можуть перевищити.
КОМЕНТАР З ПРИВОДУ
Чому в Україні саме такі ціни на мобільний зв'язок, «УМ» поцікавилася у Віктора Гоцуленка, менеджера зі зв'язків зі ЗМІ компанії «Київстар»:
— Ціна на мобільний зв'язок в Україні цілком виправдана і не є завищеною. Наші тарифи слід порівнювати не із західноєвропейськими, де стільникова мережа покриває 100 відсотків держави і зв'язком забезпечений майже кожен її житель. Наша мережа постійно зростає, як і кількість абонентів, тому доводиться вкладати багато коштів у технічний розвиток. Отже, ціни на зв'язок в Україні слід порівнювати з країнами, де йде активний розвиток стільникового покриття. До того ж завдяки безкоштовним вхідним в Україні мобільний зв'язок дешевший, ніж у багатьох країнах СНД. А щодо здешевлення зв'язку, то він увесь час дешевшає — це можна спостерігати за постійними акціями.
За словами Віктора Гоцуленка, заанонсований бойкот не становитиме великої загрози компанії. Набагато страшнішим для них є «ефект новорічної ночі» і пов'язане з ним перевантаження мережі.