Місяць тому до керма державного монополіста поштового зв’язку замість публічного реформатора Оксани Плотнікової прийшов банкір Костянтин Кривенко. Призначення на топ–менеджерський пост людини не зi свого середовища може свідчити, що лінія на реформування відомства — коли основні прибутки «Укрпошта» отримуватиме за, здавалося би, зовсім невластиві їй функції — збережеться. І, цілком можливо, набуватиме нових обрисів. Скажімо, українські зв’язківці можуть піти шляхом «Почти Росії», яка планує отримати банківську ліцензію та активніше працювати у руслі грошових переказів і мікрокредитування. Але чи залишиться за таких умов місце для традиційних поштових послуг, для яких держпідприємство не має альтернативи, — питання не просте.
Діалог iз чиновником на пошті
— Костянтине Євгенійовичу, нині триває процес реорганізації «Укрпошти». Ідей, які планувалося втілити задля реформування державного монополіста, нових послуг для клієнтів підприємства називалося чимало. Чи можете ви підбити хоча би проміжні підсумки цього процесу?
— Так, дійсно, процес реорганізації «Укрпошти», який розпочато в 2012 році, триває. Серед наших нових продуктів — проект «Адміністративні послуги: спрощений доступ через пошту», реалізація якого відбувається в рамках програми економічних реформ Президента України. Проект є надзвичайно важливим і соціально значущим, його основна мета — надання громадянам спрощеного доступу до адміністративних послуг та підвищення рівня обслуговування населення у сфері адміністративних послуг. Завдяки проекту люди мають можливість просто у відділеннях поштового зв’язку швидко та якісно отримати допомогу в оформленні запитів та звернень для одержання субсидії, оформлення пенсії, реєстрації фізичної особи–підприємця чи встановлення пільгового статусу учасника або інваліда війни. Наразі проект уже впроваджено у 4600 поштових відділень у 27 регіонах України. До кінця року планується задіяти у проекті всі поштові відділення національного оператора, а їх в «Укрпошти» більше 13 тисяч.
Одним із пріоритетних напрямів розвитку підприємства є розвиток дистанційної торгівлі, включаючи посилки з післяплатою. У період активізації інтернет–торгівлі клієнтам дуже зручно розраховуватись за товар після його отримання, тож цей напрям є дуже перспективним. Основна задача цього напряму «Укрпошти» — збільшення нашої ринкової частки в сегменті середніх і малих міст (на 3% щорічно) та утримання ринкових позицій у великих містах та сільській місцевості (на рівні 58% на ринку дистанційної торгівлі).
Стратегічно важливими для «Укрпошти» залишаються фінансові послуги, що займають суттєву частку в доходах підприємства та є його пріоритетним напрямом розвитку. Сьогодні через відділення поштового зв’язку можна відправити або отримати переказ, оформити кредитний або депозитний договір, застрахувати власне майно, цивільну відповідальність власників транспортних засобів, застрахуватися від нещасного випадку, здійснити комунальні платежі, погасити кредит, поповнити рахунок мобільного телефону. Постійний контроль за якістю надання фінансових послуг спрямований на максимальне задоволення потреб клієнта, який звернувся до поштового відділення. Хотілося б також зазначити, що «Укрпошта» — єдина структура, що доставляє пенсії додому та ще й безкоштовно. Особливо це зручно для пенсіонерів, які проживають у сільській місцевості. Саме пенсіонери зі стажем прекрасно знають, що листоноша, який доставляє пенсію додому, не тільки гроші видасть, а й може прийняти оплату за комунальні послуги, принести хліба тощо. Та й живе спілкування для такої категорії людей має неабияке значення. Тож листоноша виконує й соціальні функції у даному випадку.
Власне обличчя на поштовій марці
— Серед незвичних сервісів «Укрпошти», до яких, утім, уже звикають користувачі, — «Власна Марка», електронний квиток тощо. Чи достатньо, на вашу думку, швидко втілюються ці проекти?
— Проект «Власна Марка» реалізується «Укрпоштою» з 2007 року. Суть його полягає в тому, що кожна людина на купонах до художніх марок, що розміщені в маркованому аркуші, може замовити нанесення власного зображення, портретів рідних і близьких, логотипу чи товарного знака фірми, організації тощо. Після запровадження цього проекту послуга одразу стала популярною серед споживачів. Спочатку було випущено чотири різновиди художніх марок, а нині підприємство подбало про різноманітність і різноплановість сюжетів, яких уже 15.
Наразі власну марку можна замовити не лише на Київському поштамті, а й у кожному обласному центрі поштового зв’язку та в центрах обслуговування споживачів — виробничих підрозділах дирекцій «Укрпошти». У цих об’єктах є каталоги (прайс–листи продукції), бланки замовлень тощо.
Власна марка — не просто звичайна марка, це історія, оригінальний сувенір, чудовий сюрприз і друзям, і знайомим, і колегам.
Оскільки випуск офіційних знаків поштової оплати не може охопити розмаїтість тем, а у персоніфікованих марок така можливість є, тож вони логічно заповнюють прогалини і спонукають нас до креативності. Принцип їх видання і розповсюдження може бути різноманітним.
Реалізація проекту «Електронний квиток» для громадян — це економія часу та коштів, для підприємства — новий канал доходів. За 4 роки роботи було продано понад 300 тис. квитків та отримано майже 3 млн. грн. додаткових доходів. Тільки у першому півріччі 2013 року обсяги продажу електронних квитків зросли більш ніж удвічі в порiвняннi з аналогічним періодом минулого року. На сьогодні середній показник продажу по підприємству становить понад тисячу квитків у день.
Надалі ми плануємо активізувати роботу в цьому напрямi — і сподіваємося на хороші результати. Адже у комплексі з планом Мінінфраструктури щодо забезпечення у найближчий час стовідсоткового переходу з паперової технології продажу квитків на електронну цей напрям гарантує проекту хороші перспективи.
Домовляйся про газету з видавництвом
— «Укрпошта» довго визначалася зі стратегією роботи щодо нерентабельних відділень у невеликих населених пунктах: планувалося то укрупнення, то відкриття пересувних відділень. Яка позиція керівництва відомства сьогодні? Яка наразі кількість поштових відділень функціонує у селах, а яка в містах?
— Доступність до послуг поштового зв’язку забезпечена у 29 784 населених пунктах України для 45,5 млн. населення. Послуги поштового зв’язку насамперед надають 40 тис. листонош на 43 тис. доставних дільницях на всій території України. Водночас присутність в усіх населених пунктах координується через 13 352 відділення поштового зв’язку, в т.ч. міських — 3 549 од., сільських — 9 308 од., сезонних — 8 од., пересувних — 487 одиниць.
Протягом 2012 року мережа стаціонарних сільських відділень поштового зв’язку змінилася на 363 одиницi, але за рахунок впровадження пересувних відділень поштового зв’язку, при цьому присутність у всіх населених пунктах збережена.
Важливо, що динаміка розрахунку кількості чоловік, яку обслуговує одне відділення поштового зв’язку, зберігається і становить 3,4 тис. чоловік. Упродовж нинішнього року планується продовжити роботу щодо введення нових 30 пересувних відділень поштового зв’язку.
— Чи існують, на вашу думку, сьогодні проблеми щодо якості доставки передплатникам газет та журналів? Саме на це, як відомо, скаржаться передплатники друкованої преси.
— Основним і головним питанням, яке впливає на якість доставки періодичних друкованих видань загальнодержавної сфери розповсюдження, є значна віддаленість друкарень та експедиційних установ від доставних об’єктів поштового зв’язку та передплатників. Друкування преси на сьогодні максимально сконцентровано в м. Києві, що ускладнює забезпечення її доставки до останнього сільського населеного пункту областей України у день виходу з друку.
Водночас ми намагаємося доставляти пресу читачам вчасно. Так, у день виходу з друку свіжу газету читає 38,0% передплатників, наступного дня — близько 41,2%, понад два дні від часу друку — до 20,8% читачів.
Ми, звичайно, розуміємо всю важливість справи, яку робимо, — намагаємося вдосконалити свою роботу, оптимізуємо внутрішні технологічні процеси тощо. Але все ж таки одним із найефективнiших варіантів реалізації питання доставки друкованих видань у термін «день–в день» є впровадження філіалів видавництв у регіонах.
Стратегічний сценарій розвитку «Укрпошти» на ринку послуг передплати преси полягає у зміні бізнес–моделі з переходом до 2017 року 100% передплатників на прямі контакти з видавництвами та адресну доставку періодичних видань. Таким чином послуга перестане бути збитковою для національного оператора й дозволить вийти на рентабельність.
Дорожче — за кордон і за доставку періодики
— Чи підтверджуєте ви розмови про планові підвищення тарифів на ваші послуги?
— Підвищення тарифів планувалося на міжнародні відправлення, але це пов’язано з тим, що «Укрпошта» розраховується з іншими поштовими адміністраціями, тобто оплачує витрати на доставку відправлень у країні призначення. І в нас тариф на міжнародні відправлення у будь–яку країну прив’язаний до цих розрахунків.
Ось у цій частині ми із НКРЗІ (Національною комісією, що здійснює держрегулювання у сфері зв’язку та інформатизації. — Ред.) вели переговори, тому, можливо, тарифи на цю послугу зростуть, але незначно.
Ми планували також підняти ціни на доставку періодики, оскільки ця послуга збиткова. Провели низку нарад iз видавництвами, вони нас у цьому питанні підтримують. Річ у тому, що діючий тариф із доставки періодичних видань сформований за витратами п’ятирічної давності, а за цей час і ціни на той–таки бензин зросли, і мінімальна зарплата, передбачена законодавством, також. Але, природно, підвищення тарифів має бути погоджене з Мінінфраструктури, Мінекономрозвитку. Наша пропозиція — щоб ціни піднялися хоча би на рівень інфляції, інакше наші витрати на надання послуги будуть вищими, ніж доходи від неї. Але в кожному разі питання підвищення тарифів, враховуючи його соціальний аспект, повинно бути узгоджене з урядом. Якщо уряд ухвалить таке рішення — підвищення тарифів буде. А всі ціни залишаться незмінними.
Юрій ПАТИКІВСЬКИЙ,
Дарина АНДРЕЄВА