Що заважає польсько–українському примиренню?

05.06.2013
Що заважає польсько–українському примиренню?

У польському Сеймі 11 квітня цього року зареєстрували проект ухвали «у справі геноциду, здійсненого ОУН–УПА щодо польського населення Східних Кресів у 1939—1947 роках». З українського боку відразу залунали численні коментарі та заяви політиків, істориків та політологів, які дали свої оцінки цій законодавчій ініціативі депутата від проурядової Польської селянської партії Францішка–Єжи Стефанюка. МЗС України заявило, що прийняття Сеймом Польщі ухвали щодо ОУН та УПА не відповідатиме високому рівню стратегічного партнерства між двома країнами. На сесіях обласних та міських рад західних областей України депутати озвучили відповідні звернення. Якою ж є правова оцінка зазначеної ухвали, найперше, її пункту щодо «злочинності» Організації українських націоналістів та Української повстанської армії?

 

Світло з Гааги

Коли українців, які брали участь у національно–визвольних змаганнях, поляки чи росіяни в черговий раз називають злочинцями та розбійниками, в пам’яті зринає вірш Шевченка «Холодний Яр», де на звинувачення «Гайдамаки не воины — разбойники, воры», Кобзар відповідає: «За святую правду–волю/ Разбойник не стане, / Не розкує закований /У ваші кайдани / Народ темний»...

Депутати польського Сейму мали би усвідомлювати, що у разі визнання ОУН та УПА злочинними організаціями, вони тим самим потопчуть усталені правові європейські цінності, зокрема про розподіл влади на законодавчу, виконавчу та судову. Не може законодавчий орган підміняти собою судову гілку влади. Тільки суд може встановити, чи був у якихось діяннях склад злочину. Польські депутати мали б дати належну оцінку автору цього проекту з його низьким рівнем правової культури.

Дуже часто ОУН і УПА об’єднують в одній абревіатурі «ОУН–УПА», хоча це дві різні структури: ОУН була підпільною військово–політичною організацією, а УПА — збройною силою воюючої сторони. У Гаазькій конвенції 1907 року про закони і звичаї суходільної війни, норми якої вважаються загальними для міжнародного права і мають застосовуватися у відносинах між усіма державами, визначені критерії належності до статусу «воюючого»: «Військові закони, права та обов’язки застосовуються не тільки до армії, а й також до ополчення та добровольчих загонів, якщо вони відповідають всім нижче наведеним умовам: мають на чолі особу, відповідальну за своїх підлеглих; мають визначений і чітко видимий здалеку розпізнавальний знак; відкрито носять зброю і додержуються у своїх діях законів і звичаїв війни.

Збройна сила воюючої сторони

Чи є потреба доводити, що військові формування УПА відповідають усім цим чоти­рьом критеріям. Варто також звернути увагу і на статтю 2 Положення до цієї Конвенції, в якій зазначено: «Населення незайнятої території, яке при наближенні ворога візьметься за зброю з власної ініціативи для боротьби з військами, що нападають, і яке не мало часу сформуватися, відповідно до статті 1, буде визнаватися як воююче, якщо воно буде відкрито носити зброю і дотримуватися законів та звичаїв війни».

Щодо надання статусу комбатанта особам, які входили до складу збройних сил воюючих сторін, зараз прийнято застосовувати критерії, встановлені в Додатковому протоколі I від 8 червня 1977 року до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року. Тож вояки УПА підпадають під статус комбатантів, оскільки в Додатковому протоколі зазначено: «Збройні сили сторони, що перебуває в конфлікті, складаються з усіх організованих збройних сил, груп і підрозділів, що перебувають під командуванням особи, відповідальної перед цією стороною за поведінку своїх підлеглих, навіть якщо ця сторона представлена урядом чи властями, не визнаними супротивною стороною». А також: «Особи, які входять до складу збройних сил сторони, що перебуває в конфлікті, є комбатантами, тобто вони мають право брати безпосередню участь у воєнних діях».

Отже, військові формування УПА відповідають усім критеріям щодо визнання їх воюючими або збройними силами воюючої сторони, а вояки УПА відповідають усім вимогам щодо надання їм статусу комбатанта.

Суд і Закон

Прийняття ухвали про «визнання ОУН та УПА злочинними організаціями» виявить неповагу польської сторони до чинного українського законодавства, насамперед до Указу Президента України від 28 січня 2010 року №75 «Про вшанування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті». Згідно з ним люди, які боролись за незалежність, зокрема у складі ОУН та УПА, офіційно визнані борцями за волю України. Усі (перша, апеляційна та касаційна) судові інстанції підтвердили законність цього указу. До речі, польську сторону представляли в цьому тривалому судовому процесі Щепан Секерко та Яцек Вільчур, які є членами польського «Товариства вшанування пам’яті жертв злочинів українських націоналістів». У польської сторони були необмежені можливості довести в судовому порядку свою «правоту», але суд визнав бездоказовими їхні твердження. У мотивувальній частині судового рішення є висновок: «Жодним судовим рішенням, у тому числі вироком Нюрнберзького трибуналу, діяльність перерахованих в указі формувань засуджена як фашистська не була».

Якщо ж польські депутати таки наважаться прийняти цю одіозну ухвалу, то згодом місцеві ради західного регіону України, в яких більшість складають депутати від ВО «Свобода», можуть визнати злочинними такі польські формування, як Армія кра­йова, Кресова самооборона, Батальйони хлопські тощо. І це призведе до ще більшого українсько–польського протистояння.

Молитва без примирення?

У своєму інтерв’ю Українській редакції радіо «Свобода» автор скандальної ухвали Францішек–Єжи Стефанюк заявив, що прийняття цього документа не матиме жодних правових наслідків і українсько–польські стосунки від цього не погіршаться. Невже цей польський депутат справді нічого не розуміє, коли заявляє, що до жодних правових наслідків не призведуть такі слова в запропонованій ним ухвалі: «Сейм РП засуджує геноцид стосовно польського населення, скоєний Українською повстанською армією й іншими формуваннями українських націоналістів у 1939—1947 роках»?

За словами пана Стефанюка, головною метою прийняття цієї ухвали є вшанування жертв трагічних подій на Волині. Автор скандального документа декілька разів наголосив у своєму інтерв’ю на потребі помолитися: «Наші родини просто хочуть помолитися за ці жертви... Невже не можна навіть помолитися? Чи вшанувати пам’ять тих, чиї рідні навіть не знають, де їхні могили?». Виникає запитання: хіба українці заважають полякам молитися чи забороняють вшановувати пам’ять загиблих?

Незрозуміло тільки, як можна молитися і водночас перебувати у гніві, ненависті. Сподіваємось, що більшість у польському парламенті складають мудрі депутати, які постійно пам’ятають про третю сторону, що завжди виграє від польсько–української ворожнечі.

Олекса ЧОРНОТА,
правозахисник

 

ВАРТО ЗНАТИ

«Пробачаємо і просимо вибачити» — це гасло повоєнного польсько–німецького примирення. Поштовхом до зближення народів–сусідів стало звернення у 1965 році 34 польських католицьких єпископів із закликом до німецьких єпископів про примирення двох народів. У відповідь на польське звернення надійшов лист, який підписав 41 німецький єпископ — iз ФРН та НДР. Згодом листування польських і німецьких єпископів почали вважати однією з найважливіших подій у процесі повоєнного порозуміння поляків і німців.

У січні цього року польські ЗМІ з посиланням на патріарха УГКЦ Святослава повідомляли, що українські греко– і римо–католики готують спільне послання до 70–річчя Волинської трагедії — «лікувати рани минулого, щоб воно не отруювало нам майбутнє». Пізніше голова Римо–католицької церкви в Україні Мечислав Мокшицький повідомив, що не вдалося виробити спільної позиції через те, що «запропонована греко–католиками формула «пробачаємо і просимо пробачення» є нонсенсом», а вибачатися треба тільки українцям».

 

ДОВІДКА «УМ»

Волинська трагедія — обопільні вбивства українського і польського населення, здійснені УПА (Українська повстанська армія) та польською АК (Армія крайова) за участю польських батальйонів нацистської поліції — шуцманшафту — та радянських партизанів у 1943 році під час Другої світової війни на Волині. Тоді загинули десятки тисяч поляків та українців.

Офіційно процес примирення розпочали у 2003 році президенти Кучма і Кваснєвський, у 2006–му його продовжили Ющенко і Качинський, відкривши у селі Павлокома на Волині пам’ятники замордованим українцям і полякам.

У червні 2011 року повідомлялося про заплановане прийняття Верховною Радою України і Сеймом Польщі спільної заяви щодо подій українсько–польського протистояння часів Другої світової війни, а також планувалося, що президенти Янукович і Коморовський спільно візьмуть участь у відкритті меморіальних комплексів у Волинській області (убитим полякам) та Люблінському воєводстві (убитим українцям). Цього не відбулося.

У березні 2013 року звернення «з приводу 70–х роковин Волинської трагедії» виголосив Синод єпископів УГКЦ за підписом Верховного архієпископа Святослава, згодом своє звернення «з нагоди 70–х роковин масових убивств на Волині» виголосив патріарх УПЦ КП Філарет. На початку квітня 2013 року у Києві створено громадський комітет «Примирення між народами», до складу якого ввійшли перший Президент України Леонід Кравчук, патріарх УПЦ КП Філарет, митрополит Вінницький і Барський УПЦ МП Симеон, кардинал УГКЦ Любомир Гузар, Ігор Юхновський, Борис Олійник, Марія Матіос, Володимир В’ятрович, Ада Роговцева, Мирослав Маринович та інші.

Нещодавно в Любліні польські історики обговорювали Волинську трагедію без участі українців. Керівник Інституту національної пам’яті Польщі в односторонньому порядку покладає провину за українсько–польський міжетнічний конфлікт 1940–х на українців, називаючи трагедію «різаниною» і «геноцидом».

  • «Якби на Майдан відразу 100 тисяч вийшло, стріляти злякалися б»

    З Олексієм Колісником, відомим на Волині дослідником проблем державотворення, кандидатом психологічних наук, професором Східноєвропейського університету імені Лесі Українки, розмовляли за кілька місяців до початку другого українського Майдану, в серпні 2014-го. >>

  • Навіть Азаров намагався...

    Після Революції гідності мовна ситуація в Україні погіршилася, і  це відбувається тому, що уряд не представляє українську ідентичність, підтримка української мови сприймається як зазіхання на людські права російськомовних. >>

  • Яценюк — політик № 1 в Україні?

    Щонайменше дивними виглядають заяви так званих «одноразових» політологів чи експертів про те, що невелика пауза пішла на користь Арсенію Яценюку, і що вже невдовзі він зможе запалати «новою зіркою» на політичному небосхилі… >>

  • «Зараз іде загострення складної суспільної хвороби»

    У біографії заслуженого лікаря України Володимира Карпука є період, коли він, як кажуть, ходив у політику: був народним депутатом України від блоку «Наша Україна» у Верховній Раді 5-го і 6-го скликань, деякий час працював заступником голови Волинської облдержадміністрації з гуманітарних питань. Тобто спробував владу на смак у різних її іпостасях. >>

  • «Щоб ми перемогли»

    Цьогорічне вшанування Героїв Крут чи не вперше винесло на загальнодержавний рівень аналітичне, а не емоційне, як досі, бачення подій відомого бою. Упродовж майже 100 років українська поезія оспівує трагізм загибелі «300 студентів» і шпетить тодішнє керівництво УНР за «зраду» — мовляв, відмовилися від війська, самі сиділи в Києві, а хлопчики гинули. >>

  • Ангели над Майданом

    До кінця тижня у виставкових залах Центрального будинку художника Національної спілки художників України (вулиця Січових стрільців, 1-5 у столиці) триватиме сьома Всеукраїнська бієнале історичного жанру «Україна від Трипілля до сьогодення в образах сучасних художників». >>