Наші будівничі «Енциклопедичного палацу»

23.05.2013
Наші будівничі «Енциклопедичного палацу»

Наші люди на бiєнале.

Цьогоріч Україна всьоме братиме участь у наймасштабнішому європейському мистецькому проекті — Венеційський бiєнале. Попередні роки честь українського мистецтва захищали художники, так чи інакше визнані на пострадянському просторі, митці, що вкорінились у художній свідомості країни на кілька десятиліть. 2013–й обіцяє змінити цю тенденцію на бiєнале, адже від нашої країни мовитиме молодь. Свої проекти представлятимуть киянка Жанна Кадирова, харків’яни Микола Рідний і Гамлет Зіньковський. Попри наявність деяких негативних відгуків щодо цьогорічної селекції, комісар українського проекту, директор Інституту проблем сучасного мистецтва Віктор Сидоренко у виборі митців не сумнівається. І навіть радіє ідеї «омолодити» український павільйон у Венеції. «Позитивно те, що нам вдалося просунути саме молоду команду, — розповів Сидоренко на нещодавній прес–конференції. — Наші художники мають усі шанси бути цьогоріч наймолодшими серед країн–учасниць».

Куратор проекту, заступник директора «Мистецького Арсеналу» Олександр Соловйов називає процедуру відбору на бiєнале річчю доволі специфічною: «Треба сказати, що в кожній окремій країні і в кожному окремому випадку вибір художників здійснюється по–різному: хтось проводить конкурси, а хтось і ні. Тут демократичні принципи не завжди підходять — це не той випадок, коли потрібно слухати більшість. Хоча у нас уже був прецедент демократичного відбору, що за підсумками не гарантував успіху». До того ж, вибір на користь Кадирової, Рідного і Зіньковського Олександр Соловйов обумовлює не лише метою представити молодіжну мистецьку складову України, а й концепцією цьогорічного бiєнале, який проходить під назвою «Енциклопедичний палац» і багато в чому збiгається з ідеями творчості цих художників: «Ми фокусувалися на тих проектах, що пов’язані з пам’яттю — культурною чи історичною, — які укладаються в загальний архів». За зізнанням організаторів, цього року не було шквалу заявок, натомість деякі висхідні ідеї стосовно кандидатур вони мали. Наприклад, Жанна Кадирова, оскільки «це людина, яку вже треба показувати світу».

Молода художниця Кадирова вибір на користь юних митців називає справжнім проривом, а невдоволення стосовно участі деяких художників — снобізмом, мовляв, як можна ділити шкуру невбитого ведмедя і судити про проект, який іще навіть не відбувся. «Занадто довго можна чекати, поки буде потрібний тобі склад, чи не так? Цього може і не статися», — продовжує її думку ще один член української делегації Гамлет Зіньковський. У Венеції Кадирова представить свій проект «Пам’ятник пам’ятнику», що містить у собі ідею монумента кому і чому завгодно, чистій  потенційності. Пам’ятник, відповідно до самої етимології цього слова, є концентрованим, матеріальним втіленням історичної та культурної пам’яті. Маніпуляції з історією, її перманентне «переписування» вбивають відчуття реальності, як того, що відбувалося колись, так і того, що стається сьогодні. Вперше свою роботу на тему пам’яті Кадирова представила в 2009 році в місті Шаргород Вінницької області.

Тему культурного архіву у своєму проекті продовжить Микола Рідний. Його відео «Монумент» фіксує процес демонтажу радянського монумента і встановлення нового в Харкові. «Сучасні наймані працівники виконують роботу з усунення символів робітників–героїв», — описує свій задум митець. Атмосфери відеоряду додасть серія гранітних абстрактних скульптур. Свою роботу Микола вже виставляв на Київському бiєнале сучасного мистецтва у 2012 році.

Гамлет Зіньковський представить інсталяцію із сотень мікроскопічних портретів у рамці сірникової коробки. Проект має назву «Книга людей» і стане не лише відображенням ідеї масштабу особистості, а й своєрідним пошуком мобільних форм мистецтва. За свою роботу у 2011 році Гамлет номінувався на мистецьку премію PinchukArtCentre.

За словами комісара українського павільйону, держава виділяє на презентацію українських художників на бiєнале 1 млн. грн.

Відкриття 55–го бiєнале сучасного мистецтва у Венеції відбудеться 29 травня — захід проходитиме в палаццо Лоредан iз 1 червня до 24 листопада 2013 року.

ДО РЕЧІ

Проект сучасного мистецтва, який відбувається щодва роки у Венеції, незмінно привертає увагу не лише творчим спрямуванням, а й скандальними наслідками арт–складових деяких країн–учасниць. Так і цього року, ще навіть не почавшись, Венеційський бiєнале зацікавив появою Ватиканського павільйону. І хоч тематика павільйону питання церкви не торкатимуться, однак свою увагу художники звертатимуть на теми, важливі з точки зору церкви: війна та екологічні катастрофи. Міністр культури Ватикану кардинал Джанфранко Равазі, що є куратором ватиканської виставки на бiєнале, висловив сподівання, що дана ініціатива допоможе покращити стосунки церкви із сучасним мистецтвом, на адресу якого від Ватикану вже не перший рік лунає лише критика та звинувачення в богохульстві.