Екіпаж єдиного у складі Військово–Морських сил України підводного човна «Запоріжжя» ніяк не вирветься з павутиння проблем. Завершивши багаторічну «ремонтну епопею» (найбільше клопотів було із заміною акумуляторів), наша субмарина пройшла ходові випробовування й довгоочікуване занурення у відкритому морі на перископну глибину і змогла долучитися до спільних російсько–українських навчань «Фарватер миру», а також до святкування Дня ВМФ України.
Святкували разом із моряками Російської Федерації, відтак «Запоріжжя» запливало і в «територіальні води» Севастополя. А після свята, скільки не просить Міноборони України виділити причал у Севастополі для базування підводного човна «Запоріжжя», але російська сторона ніби не чує. Вкотре цю проблему керівник нашого оборонного відомства Павло Лебедєв озвучив на зустрічі у Криму зі своїм російським колегою Сергієм Шойгу, повідомило «РІА–Новини».
Правова колізія виникла тому, що під час розподілу Чорноморського флоту СРСР були визначені й причали для плавзасобів обох країн. Україна погодилася базувати свій флот у Балаклаві, яку невдовзі оголосили демілітаризованою зоною. Перебувати у ній підводний човен «Запоріжжя» може доти, доки його не введуть до складу сил постійної готовності Військово–Морських сил України. Наразі триває планова підготовка екіпажу, інформує прес–служба вітчизняного Міноборони.
«Екіпаж торік виконав усі поставлені перед ним завдання, — заявив командир субмарини Роберт Шагєєв під час святкування Дня моряка–підводника. — На рік поточний ми ставимо ще амбітнішу мету — ввести човен до складу сил постійної готовності». Пан Шагєєв нагадав, що в 2012 році були успішно завершені заводські випробування «Запоріжжя»: підводний човен уперше за багато років вийшов у відкрите море, де було здійснено випробування у надводному положенні, а також занурення. Поточного ж року, за інформацією командира, човен проходитиме доковий ремонт, екіпаж здаватиме курсові завдання, а також долучиться до різноманітних навчань і заходів з нагоди Дня флоту України.
Очільник Міноборони України сподівається на розуміння ситуації російською стороною. «Однак проблема з причалом для нашого підводного човна «зависла» — як i низка інших не розв’язаних питань», — нагадав Павло Лебєдєв. Тут доречно згадати і так звані «харківські домовленості» щодо продовження перебування ВМФ Росії у Криму. Тоді команда Президента Віктора Януковича здала сусіду своє на таких умовах, що єдина субмарина українського флоту, як бачимо, може стати «безхатченком»...
ДОВІДКА «УМ»
Підводний човен проекту Б–641 було збудовано на Новоадміралтейському заводі (ще у Ленінграді, 20 січня 1971 року) і включено до складу Північного флоту (ВМФ СРСР). Екіпаж субмарини неодноразово ніс службу в Атлантичному океані, Середземному і Баренцевому морях, долучався до різноманітних навчань, відвідував з дружнім візитом Кубу, Марокко, Сирію. У 1997 році, після розподілу Чорноморського флоту і передачі човна ВМС ЗС України, субмарину назвали «Запоріжжя».
1 серпня 1997 року, коли у Севастополі вперше відзначали День національних ВМС, на Графському причалі командир єдиного нашого підводного човна капітан 3–го рангу Іван Джемелі з рук міністра оборони прийняв військово–морський прапор, освячений у Володимирському соборі в Києві.