Багатьох телеглядачів, які разом з улюбленими, а інколи навіть цікавими фільмами чи програмами змушені дивитися рекламні блоки, здивує те, що у діючому Законі «Про рекламу» чітко написано: «Реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється на радіо та телебаченні з 6–ї до 23–ї години». Бо пити різні сорти пива уже зранку закликають, скажімо на «Плюсах», трохи не частіше, ніж пити каву спонсора «Сніданку».
Пийте, діти...
Уже тижнів два я цілеспрямовано дивлюся не проекти чи фільми, а рекламні блоки між ними. Бо стало цікаво, наскільки часто виробники алкоголю і вітчизняні телеканали цинічно–прагматично використовують інше речення iз закону: «Дозволяється спонсорування теле–, радіопередач, театрально–концертних, спортивних та інших заходів з використанням знаків для товарів та послуг, під якими випускаються алкогольні напої». Прикриваючись саме цим формулюванням і тим, що пиво в Україні не підпадає під визначення «алкогольні напої», «зомбоящик» цілодобово агітує пити, пити і ще раз пити усе, що має градуси: від різних виробників горілку, вино і пиво. На екрані практично у кожному рекламному блоці глядачі навіть без реклами пива мінімум по 2–3, а то й 5–6 разів бачать не лише знаки, під якими випускаються алкогольні напої, а повноцінні рекламні ролики. Наприклад, про знайомство Його і Її: «В’ячеслав. — Тетяна». Далі озвучуються уже фамільярні імена — Таня і Слава. «Теплішою» розмову робить, зрозуміло, пляшка. І звучить: «Будьмо друзями!» Чи не єдина суттєва відмінність цієї нiбито не–реклами від попередніх подібних рекламних роликів виробника горілки — це те, що пляшку показують не повністю, а обрізавши зверху і знизу. Такий пасаж, немає сумніву, адресований телеглядачам не старшого віку, а тим, хто частіше при зустрічах–знайомствах почувається скуто, — юним і не впевненим у собі.
Хто не запримітив: за останніх кілька місяців зникли «Вікна—Спорт» на СТБ, програма «Про–спорт» на «2+2», «Спорт у Подробицях» на «Інтері». Причина — від їх спонсорування відмовилися... виробники алкоголю. І в цьому виразно проглядається нинішня стратегія цих рекламодавців. Виробникам «градусної» продукції уже не цікава вузька чоловіча аудиторія, яка любить дивитися спорт по телевізору. Вони вирішили завойовувати сімейну і навіть підліткову аудиторію. Бо перепілка бігає на «Інтері», коли буднього дня показують (о пів на сьому вечора ) «Сватів» про підлітка Женю, якою продовжують опікуватися дідусі–бабусі, і стоп–кадри дискотеки там є з логотипом вермута. (І в серіалі старші родичі грають з юнкою «на пиво»). Після 20.00 у вихідний на «Плюсах» яскраво–фантастичну історію про Аватара перериває або екобренд з горілкою на мінеральній воді, або вітання з Великоднем, яке рекламує не лише борошно, а й горілку. Маячить екобренд і тоді, коли на ТЕТ після 16.00 показують «Ранеток» — серіал про і для підлітків. Пиво у кожному випадку, повторимося, просто виливається з екрана: з закордонним гусаком, 300–річною історією, збудованим мостом. Вермут і два види горілки «спонсорували» у неділю між частинами ерудит–шоу «Найрозумніший», у якому змагаються учні середньої школи, на телеканалі «Україна».
Чиї прибутки зменшаться?
Теоретично вплинути на вакханалію телереклами «під градусом» могла б Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. Але там кивають у бік Держінспекції у справах захисту прав споживачів. В останньої — замало повноважень, щоб боротися з недобросовісною телерекламою.
«Вважаю, рядок у Законі «Про рекламу» про спонсорування телепередач з використанням знаків для товарів та послуг, під якими випускаються алкогольні напої, не випадковість, — каже «УМ» голова Спілки рекламістів України Євген Ромат. — Ні для кого не таємниця, що в усіх країнах працюють лобісти інтересів виробників алкоголю. Й Україна — не виняток. Шпарину в законі можуть скасувати народні депутати на засіданні Верховної Ради. Але не думаю, що таке рішення приймуть швидко. Бо це зачіпає інтереси алкогольного бізнесу».
Узагалі, у Верховній Раді законопроект №0946, яким народні депутати Микола Томенко й Андрій Шевченко пропонували і продовжують пропонувати внести зміни в Закон «Про рекламу» і заборонити рекламу пива і сумнівне спонсорство, лежить iз вересня 2011 року. У висновку Головного науково–експертного управління ВР, датованому 2011–м, читаємо: «Очевидним є те, що реалізація передбачених законопроектом змін до Закону України «Про рекламу» призведе до скорочень реклами пива та напоїв, що виробляються на його основі, а отже, до зменшення надходжень у вигляді податків до Державного бюджету України. Натомість у пояснювальній записці до законопроекту немає пропозицій щодо видатків, які належить скоротити та/або пропозиції про джерела додаткових доходів для покриття збільшення видатків у поточному чи наступному бюджетних періодах, що не відповідає вимогам частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України». Тобто: треба рекламувати пиво й інший алкоголь, щоб наповнювати держбюджет. Формально вибір треба зробит між здоров’ям людей і нiбито їхнім же добробутом. Хоча насправді, у першу чергу, на кону прибутки виробників алкоголю і пива та їхніх покровителів.
Зараз законопроект №0946 готують до другого читання. У секретаріаті профільного парламентського Комітету з питань свободи слова та інформації саме зібрали усі зауваження і будуть найближчим часом відправляти на розгляд на засіданні Комітету (за прогнозами, буде це, напевно, не раніше, ніж після тривалих травневих свят).
Тим часом минулого понеділка рух «Твереза Україна», «Форум порятунку Києва», «Український інформаційний центр з проблем алкоголю та наркотиків», регіональний Центр громадянського представництва «Життя», громадська організація «Тверезий Київ» під стінами Верховної Ради провели небагатолюдну акцію і закликали прийняти у другому читанні законопроект №0946. У зверненні до депутатів громадські активісти констатують: «У спільному документі, підготовленому в 2011 році Світовим економічним форумом і Всесвітньою організацією охорони здоров’я, визначено основні стратегії, здатні зменшити шкоду, яку завдає споживання алкоголю, серед них — обмеження привабливості алкоголю шляхом заборони реклами алкогольних напоїв».