Етнологія — це наука колективна. Про людей і для людей. Лише зусиллями багатьох — оповідачів, записувачів, організаторів наукових досліджень — можна скласти уявлення, яким є український народ у різних аспектах свого буття. Можливо, тому відома етнолог Марина Гримич свою монографію про звичаєве право українців присвятила всім відомим і безіменним збирачам фольклору. Вона — одна з небагатьох дослідників, що зібрала довкола себе однодумців, колег і учнів і реалізовує цікаві наукові й видавничі проекти.
«Люди хочуть знати, чим відрізняються від інших...»
— Пані Марино, банальне запитання: навіщо в Україні етнологічні дослідження?
— Вони тiсно пов’язані з ідеологією та ідентичністю. Завжди буде в суспільстві критична маса людей, які розумітимуть, що це потрібно досліджувати, популяризувати. Люди шукають свої корені і хочуть дізнатися, чим вони відрізняються від інших.
— Відомо, що Варшавський університет щороку випускає 120 етнологів–антропологів. В етнографічних музеях європейських столиць є відділи закордонної етнографії. Етнологічні установи посилають науковців в експедиції в різні куточки світу. В Україні цього немає...
— Думаю, що і в нас, і за кордоном, є свої позитиви й негативи. У нас досі сильна школа польових досліджень — важливо, що в наших університетах збереглася фольклористична і етнографічна практика. Інша річ, нас у радянські часи не допускали до зарубіжної етнології. Лише Москва могла посилати експедиції в різні кінці світу. Зараз на це в нашій державі немає коштів. Утім іншi держави також не мають можливостей посилати етнологів в експедиції за кордон, це робиться завдяки окремим фондам, які спеціально збирають гроші на дослідження. А в нас меценати, як правило, підтримують якісь «шароварні» проекти.
На Заході дуже цікава система меценатства науки. У Канаді, я бачила людей, які дають кошти на розвиток науки і освіти, вшановують як співучасників наукового процесу. Там чимало іменних стипендій для науковців. Науку підтримують люди, які все життя працювали, а на старість вирішили вкласти свої заощадження в якусь хорошу справу. До речі, в Україні з’явилися перші паростки такої практики. Спершу я, як видавець, працювала тільки із західними спонсорами, а тепер є і українські меценати. Що ж до негативів... Якось я пожартувала, що лише політологія може конкурувати з етнологією в тому, що всі навкруги вважають себе спеціалістами в цій галузі.
— Так, зараз майже всі «знають», як виглядала Україна 20 тисяч років тому і чим займалися тоді її мешканці...
— Утім треба змиритися, що завжди поряд із наукою будуть науковоподібні видання, надумані гіпотези, фантазії. І це часом робиться із суто патріотичних почуттів — мовляв, ми найкращі! Люди так конструюють свою ідентичність.
«Я бачу, який талановитий наш народ...»
— Але ж має бути баланс між справжніми дослідженнями і вигадками...
— Різне має бути, люди так хочуть. Однак уже в середовищі професіоналів має бути дуже ретельний відбір — з ким співпрацювати, кого друкувати. У суспільстві має бути критична маса професіоналів, до яких прийдуть як до експертів, коли буде потрібно. Професіонали ж мають виховувати свою школу.
— Як видавець ви зараз працюєте над незвичайним проектом: «Народна культура українців: життєвий цикл людини». Ви зібрали потужний колектив професіоналів, які в своїй темі найкраще орієнтуються. І подаєте матеріал не за календарем чи географічними зонами, як зазвичай робилося, а за віковими групами...
— Так, ми присвятили кожній віковій групі окремий том: «Дитинство», «Молодість», а «Зрілість» поділили за гендерним принципом: жіноча субкультура і чоловіча. Зараз четвертий том, — про чоловіків — готується до друку. Залишається ще «Старість», де ми хочемо висвітлити також культ предків — тобто, як триває «життя після життя». Більшу частину кожного тому складають сучасні наукові дослідження, що охоплюють і народну термінологію, і участь представників даної вікової групи в календарній і родинній обрядовості, заняття. Друга частина томів називається «З етнографічної класики», там подано дослідження визначних фольклористів та етнологів минулого, що видавалися колись малими накладами чи взагалі не були опубліковані. Це і Ніна Заглада, Катерина Грушевська, Агатангел Кримський...
— Особисто для вас були якісь відкриття в кожному віковому періоді?
— Мене вразило, наскільки наші діти були винахідливі. В томі «Дитинство» ми вмістили дослідження Ніни Заглади, яка довгий час жила в селі Старосілля, спостерігаючи за дітьми. Вона детально фіксувала їхні заняття, ігри. Надзвичайно винахідливими були також чоловіки. Зараз, готуючи том про чоловіків, я бачу, який талановитий наш народ. І замислила новий видавничий проект — «Народні інженерні знання» або «Народне винахідництво». Тобто як люди в тих непростих умовах винаходили прилаштування, щоб зручніше було працювати. От, дівчинку у 6–7 років починали долучати до жнив. Але як дати дитині гострого серпа? І дорослі робили дівчинці на ліву ручку дерев’яну рукавичку, щоб вона не поранилася. Рукавичка була з довгим кінцем, і це давало змогу ще й захопити більший жмут колосся. У культурі маса винахідництва, яке навіть не вивчається. Адже описується переважно красиве — обряди, вишивки.
«Наше патріархальне суспільство відрізнялося від інших...»
— Можна сказати, що чоловіча субкультура українців, на противагу від жіночої, досі системно не досліджувалася?
— Так, вивчалися окремі аспекти, деякі професійні заняття — будівництво, чумацтво, ковальство. Але в контексті щоденного життя чоловіків не вивчали. Ми подаємо, зокрема, цікавий матеріал сільського респондента Агатангела Кримського — Івана Лисака, це опис життя села очима чоловіка.
— Побутує уявлення, що чоловіки в Україні ледь не всі — підкаблучники, що в нас «постійно був матріархат» і жінка всім заправляла. Дослідження це підтверджують?
— Я захищала докторську дисертацію зі звичаєвого права. У нас було патріархальне суспільство, це так. Усі юридичні права належали чоловікові. Він був годувальником, господарем, юридично тільки чоловік міг успадковувати. Нам інколи здається, що в сільській культурі ХІХ століття помітно певну гендерну нерівність. Утім вона по–своєму була потрібна для виживання в тих умовах. З іншого боку, наше патріархальне суспільство відрізнялося від інших патріархальних культур, скажімо росіян. Особливо тих регіонів, де були поширені великі «большацькі» родини, якими керував батько — «большак». У такій родині брати з сім’ями жили разом. У таких умовах жінці було важче домагатися дотримання якихось своїх прав. Інакше було в нас, коли жінка сама собі господиня. У нас відділення було звичаєм: батько намагався відділити сина й побудувати йому хату. Утім у кожній системі були свої плюси і мінуси. Так, у «большацькій» родині жінка ніколи не виконувала чоловічої роботи. Бо там було постійно багато братів, які один одного підміняли. А в малій українській сім’ї більш незалежній жінці у деяких обставинах доводилося ставати до чоловічої праці. Коли ми чуємо в пісні, як «оре вдова воликом чорненьким», то розуміємо, що їй просто ніхто не міг допомогти...
— Ви є членом Канадської асоціації етнологів. Які цікаві питання там зараз досліджують?
— То іммігрантська культура, вона зовсім інша. Якщо люди переселяються на нову землю, то обов’язково щось втрачають — те, що не є ефективним на новому ґрунті. Мене вразило, що в Канаді дуже швидко відмерли архаїчні, магічні ритуали. Бо там було прагматичне суспільство, де швидко розвивалася промисловість, а місцевих індіанців, які здійснювали в чомусь подібні з українцями обряди, усі вважали «дикими». Українці ж не хотіли виглядати «дикунами». Натомість з’явилося неймовірне явище — українське кантрі. Наші люди прилаштували троїсті музики до цього стилю. І ця музика живе досі. Люди, які вже не говорять українською, збираються на танці. А в Бразилії бачу іншу ситуацію. Бразилійці просто обожнюють усе містичне, малозрозуміле. Там, навпаки, культивувалася архаїка, вони дивилися на українців із захопленням. Єпископи українських церков — і православний, і греко–католицький — розповіли мені, що 50 відсотків шлюбів у них беруть власне бразилійці, бо їм подобається красивий український обряд. Я була там на весіллі — українка одружувалася з бразилійцем. І члени його родини, хоч нічого й не розуміли, першими бігли виконувати різні обряди, скажімо, розбирати коровай. Ми записували там такі обряди, про які читали тільки в книжках. Скажімо, у Бразилії веснянки і гаївки — природне явище, ними закликають весну.