Показовою була вечеря у ресторані «Запорозька Січ» у центрі Бішкека. Українські експонати від бабусі власника, копія картини Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», розмір якої щонайменше п’ять на три метри, та переважно відвідувачікиргизи, яким дуже подобається українська кухня і горілка, — таким ми побачили заклад, переступивши поріг. «Коли десять років тому я відкривав цей ресторан, мені казали, що «нікому твоє сало не буде потрібне, прогориш», але я вирішив таки створити саме запорізьку корчму, оскільки мої далекі корені із Запоріжжя, — каже власник «Запорозької Січі» Валерій Босенко. — Нині моїми клієнтами є переважно киргизи середнього віку, що вже досягли успіху. Хоча напочатку ресторан навіть підпалили, але ж вижив!».
Тепер пан Босенко мріє створити цілий комплекс «Січ» — із куренями, готелем, рестораном та огорожею, подібний до того, що він побачив на Хортиці. Справа за «малим» — бізнесмен прорахував, що на реалізацію проекту йому потрібно 1,5 млн. доларів, яких у нього поки що немає. Всюдисущі й грошовиті росіяни вже нібито пропонували Валерію профінансувати проект, але за однієї умови — він називатиметься «Слов’янський центр», а не «Січ».
Дається взнаки і русифікація. «У нас є 16річна дівчинка, яка у паспорті хотіла українкою записатися, але не можна, бо батьки для зручності росіянами вказали себе раніше, — розповідає доктор педагогічних наук Тетяна Панкова. — Ми їм документи, подивіться ж, усі її бабусі й дідусі були українцями, але відповідь одна: не можна нічого змінити і все».
Дізнавшись, що ми з України, кілька киргизів підходили по черзі до нашого столика і висловлювали свою повагу. Подібне траплялося і на вулиці. У когось з них дідуся вислали в часи Сталіна на Херсонщину, хтось в Україні служив, а хтось навчався в університеті чи захищав кандидатську. Зауважу, що серед багатьох киргизів, особливо молоді, модно носити національний головний убір — білий «калпак», який до того ж користується попитом у туристів.
Та, незважаючи на міцну дружбу, українців потроху майже витіснили з органів влади. Тож вони лишаються хіба що на середніх ланках, наприклад, в центральному апараті уряду. Такою є державна політика, хоча вголос щось про те, що «Киргизія для киргизів» ніхто не говорить. Нещодавно втратив посаду віцемера Бішкека останній українець у столичній владі — В’ячеслав Красієнко.
Це ж саме відбувається і в силових структурах. Борис Мельник, який свого часу обіймав високу посаду у МВС і створював перший міліцейський спецназ незалежного Киргизстану говорить: «Зараз жодного українця в силових структурах немає! Тоді як раніше їх було багато. Хіба що мій син, полковник, лишився, але він обіймає посаду в слідчому управлінні міста, а не очолює його».
«Я побачив живу, дієву діаспору і приємно здивований. Хоча процес вимирання, асиміляції є об’єктивним. Але я впевнений, що українці тут залишаться, підсумував перший візит УВКР до Киргизстану Михайло Ратушний. — Відчувається і тепло простих киргизів. Є інтерес до вивчення української. Чого вартий підручник iз вивчення української для киргизів, створений дівчиноюкиргизкою після навчання у Ніжинському педінституті».
ЛІТОПИС МІГРАЦІЇ
Перші групи українців з’явились на території Киргизстану в другій половині XIX ст. унаслідок російської колонізації Середньої Азії. Цей час збiгся із ліквідацією кріпосного права у 1861 р., коли величезні маси селянської бідноти в центральній Росії та в Україні стали безземельними. Особливо гостро земельний голод позначився на центральних, східних і північних губерніях України (Полтавській, Чернігівській, Київській, Подільській і Харківській). Це спонукало масові переселення українських селян. Царат запропонував селити слов’янських переселенців у безперервній лінії слобод на кшталт козацьких станиць. Одним iз перших українських селищ стала КараБалта. Ще масовіше переселення українських селян до Киргизстану починається наприкінці XIX ст.
Революція 1905 р. не вирішила земельне питання, але Столипінська реформа заохочувала переселення, що спричинило справжній міграційний бум. У цей період багато переселенців прибувають до Киргизстану з Київщини та Запоріжжя, а також iз Воронежчини, заселеної у той період переважно українцями. Під час першої світової війни до таборів і шахт Киргизстану потрапляють перші українцівійськовополонені австроугорської армії (так звані русини).
У часи СРСР перший перепис населення 1926 р. засвідчив, що в Киргизії проживало понад 63 тис. українців. Згодом багато українців переселилося сюди в період розкуркулення, Голодомору та внаслідок репресій. Під час ІІ світової війни чимало українських підприємств iз Харкова, Одеси і Бердянська й навіть колективи театрів було евакуйовано сюди.
Всесоюзні переписи 1939 і 1959 рр. зафіксували фактично однакову чисельність українців: у межах 137 тисяч осіб. Далі чисельність української діаспори Киргизії потроху зменшується (науковці пояснюють це поступовим зросійщенням переселенців). Так під час перепису 1970 р. українцями назвали себе лише 120 тис. опитаних. У 70—80х рр. відбувається переселення української молоді за комсомольськими путівками в Киргизстан, обмін студентами тощо. У цей період тисячі українців стали у Киргизстані керівниками підприємств і колгоспів, а також працювали будівельниками, інженерами, лікарями, педагогами, вченими, артистами та ін.
Останній Всесоюзний перепис 1989 р. засвідчив, що в Киргизії проживає 108 тисяч українців. Після розпаду СРСР слов’янське населення масово мігрує з незалежного Киргизстану. Міграційний пік для українців припав на 1993 р. — тоді республіку залишило майже 12 тисяч наших співвітчизників! Серед основних причин — міжетнічні конфлікти та внутрішні безпорядки. Через складну економічну ситуацію і відсутність перспектив масово виїжджає молодь, тож українці сьогодні є «найстарішим етносом» у Киргизстані. Відтак у 2004 р. в Киргизстані лишилося втричі менше українців, ніж було у 1989 р., — близько 35 тис., у 2008 р., за даними Наркомстату КР, тут лишалося тільки 25 тис. українців, а нині українське товариство «Берегиня» дає інформацію про 14 тис. українців. Багато хто повернувся в Україну або поїхав у пошуках кращої долі до сусідньої Росії. За даними соціологів, багато українців, які частково лишилися в районі озера ІссикКуль, але переважно проживають у Чуйській долині та в столиці (в одному Бішкеку мешкає до 10 тис. українців), не можуть повернутися на Батьківщину через брак коштів на проїзд і облаштування.