Про шкоду надмірного вживання солодкого активно говорять дієтологи і стоматологи. Утiм усе, що створила природа (ну й трохи трансформувала людина), у невеликих дозах, скажімо, одна цукерочка з натуральних какао–порошку і слив, — тільки на користь. Бо небагато шоколаду сприяє гарному настрою і роботі мозку, а сливи багаті на калій, який необхідний для безперебійної роботи серця. Прихильники аюрведи взагалі вважають, що прозаїчна у сприйнятті багатьох слива, як і її різновид — чорнослив, здатні дати людині спокій, доброту і ніжність. Вірите ви традиційній науці чи екзотичним віруванням, лишається правильним висновок про те, що цукерки з чорносливом у помірних дозах — це, швидше, корисно, аніж навпаки. Але які з них вибрати? На полицях магазинів сьогодні їхніх різновидів — точно не один і не два. Найкращі — за смаком, ціною і складом — допоможе знайти дослідження Центру незалежних споживчих експертиз «Тест» семи зразків такої продукції.
Із неякісного чорносливу і шоколаду — «сиві» тверді ласощі
Найперше, чим можуть відрізнятися цукерки з чорносливом, — тим, у якому виглядi та якої якості плоди в них потрапляють. Найвишуканіше — виробництво ласощів із цілого чорносливу в шоколаді ручним способом. Коштують такі «витребеньки», зрозуміло, недешево. Навіть простіша, конвеєрно–виробнича продукція, — задоволення не для найтоншого гаманця, особливо якщо доповнена горіхами. Розфасовані в упакування по 250—300 г, у перерахунку вартості за кiлограм такі цукерки можуть коштувати і без копійок 220 гривень. Серед протестованих — це «Чернослив iз мигдалем у шоколаді» торгової марки Doma (Житомир). Така ціна пояснюється тим, що ці цукерки містять досить дороге горіхове наповнення (волоські дешевші), а також співвідношенням маси інгредієнтів у цукерках (за інформацією на упакуванні: чорнослив — 50,2 відсотка, шоколадна глазур — 40,2 відсотка, ядра мигдалю — 5,6 відсотка). Але повернемося до власне чорносливу. Інколи його — цілим, без кісточки — проварюють у цукровому сиропі й у такому вигляді «обгортають» у шоколадну чи просто солодку глазур. Або бланшують чорнослив, потім вибирають iз нього кiсточки, трохи підсушують, подрібнюють, а потім пресують iз маси джгути, які потім ріжуть на окремі «цукерочки».
Зрозуміло, щоб якісними були солодощі, потрібно мати якісний вихідний матеріал. По–перше, непересушені сливи. Інакше будуть вони у цукерках твердими та ще й гірчитимуть, якщо, бува, підгоріли. Утiм надлишок вологи — теж не найкращий варіант: чорнослив, звичайно, буде м’яким, але швидко почне псуватися (бродити або покриватися пліснявою). Ще одна неприємність, яка може підстерігати покупців цукерок iз неякісним чорносливом, — зацукрення. Більші чи менші кристали цукру утворюються при довготривалому зберіганні та за умови підвищеної вологості. До речі, коли купуєте цукерки з чорносливом, обов’язково звертайте увагу на термін зберігання. Бо в різних виробників вони різні: від трьох до п’яти місяців.
Дефектом шоколадного покриття чорносливу може бути його «сивина». Білуватий налiт не з’являється, якщо шоколадну масу попередньо правильно темперують: постійно перемішують при температурі 30 градусів протягом трьох годин. У результаті какао–масло, яке потім розливають і охолоджують, кристалізується у стійку стабільну форму. Хоча «сивина» може з’явитися і на за правилами протемперованому шоколаді: якщо йому влаштовують контрасну зміну температур, скажімо, у магазині, на складі чи вже вдома у споживача (зберігатимуть спочатку при високій температурі, а потім помістять у холодильник).
Цукерки — не докладають
Якщо прочитати інформацію на упакуванні чорносливу у шоколаді, то вона не вичерпна на всі 100. Скажімо, не всі виробники повідомляють, що емульгатор лецитин — це Е 322. Можливо, тому, що це натуральна рослинна харчова добавка. А взагалі, лецитин — це необхідна складова організму людини. У виробництві продуктів харчування використовують соняшниковий або соєвий лецитин. Останній може насторожувати споживачів iмовірністю того, що його виробляють iз генномодифікованої сировини.
Спочатку можуть радіти від щастя ті, хто переймається вмістом калорій у солодощах, коли візьме до рук коробку «Чорносливу смачного з горіхами» виробника «ВітаМін» ( м. Вишгород Київської обл.). Бо, за інформацією на упакуванні, енергетична цінність 100 г цих цукерок — лише 234 кілокалорії. Насправді, як підрахували спеціалісти «Тесту», за заявленою харчовою цінністю, маємо аж близько 523 кілокалорій. В інших учасників «Тесту» цей показник — 400 ккал iз трохи більшим чи меншим «хвостиком». Також на упакуванні продукції «ВiтаМiн» не розписано, з чого зготована глазур цукерок. На етикетці польської «Сливи у шоколаді» торгової марки Wawel написано у блоці «Склад» — шоколад, а далі деталізується вміст його інгредієнтів, серед яких і «какао–масло», і «рослинний жир». Хоча шоколад не повинен містити у собі рослинних жирів, крім какао–масла.
Завжди цікаво, чи дійсно стільки цукерок у коробках, як пишуть виробники. Захисники прав споживачів перевірили масу нетто у лабораторних умовах iз точністю до сотих грама. Щоправда, треба пам’ятати, що для виробників існують допустимі норми похибки: в упаковки масою 200—300 г можна недокладати 9 г цукерок, а для упаковок масою 300—500 г відхилення може становити 3 відсотки. Із протестованих не вклалися у ці параметри цукерки «Чорнослив крем–молоко у шоколаді» торгової марки «Шоудьє» Харківської кондитерської фабрики «Солодкий світ»: замість півкіло солодощів в упакуванні виявилося лише 478,56 г. Натомість трохи більше від заявленого було у коробках «Чорнослива з горіхом» київської торгової марки «Росичі» (256,8 г замість 250 г), «Чорносливу смачного з горіхами» виробника «ВітаМін» (361,45 г замість 350 г) та у польської «Сливи у шоколаді» (309,03 г замість 300 г). Дрібниці, звичайно, але приємно.
І все ж найголовніше у цукерках — смак. «У кожного зразка були свої смакові нюанси, але загалом усі цукерки сподобалися — негативних оцінок за органолептику не було», — резюмує керівник Центру незалежних споживчих експертиз Валентин Безрукий. Отже, вибирайте, орієнтуючись на відчуття насолоди і... ціну.
Узагальнені оцінки протестованих зразків
«Чорнослив у шоколаді» торгової марки «Любимов» (Дніпропетровськ), 300 г (вартість у перерахунку за 1 кг — 127,67 грн.): помірно м’який, має виражені смак і запах чорносливу, помірно солодкий.
«Чорнослив iз горіхом» «Росичі» (Київ), 250 г (155,40 грн. за кг): доволі твердий, має виражений запах копченого чорносливу, на смак відчуваються чорнослив і горіх, кисло–солодкий.
«Чорнослив iз мигдалем у шоколаді» Doma (Житомир), 240 г (219,29 грн. за кг): помірно м’який, має характерний солодкий запах, виражений горіховий смак, помірно солодкий.
«Слива у шоколаді» Wawel (Польща), 300 г (142,30 грн. за кг): помірно м’яка, запах — характерний, солодкий, має виражено горіховий смак, помірно солодка.
«Чорнослив iз волоським горіхом у шоколаді» «Риконд» (Рiвненська кондитерська фабрика), 200 г (100, 60 грн. за кг): помірно м’який, має слабо виражений запах, смак — солодкий, характерний (чорносливу і горіха).
«Чорнослив смачний iз горіхами» «ВітаМін» (м. Вишгород Київської обл.), 350 г (148, 49 грн. за кг): помірно м’який, має слабо виражений запах, на смак надто солодкий.
«Чорнослив крем–молоко у шоколаді» «Шоудьє» (Харківська кондитерська фабрика «Солодкий світ»), 500 г (77, 98 грн. за кг): м’який, в’язкий, має солодкий шоколадний запах, смак — надто солодкий, чорнослив не виражений.