Як Херсонщина стала кінозіркою. У «Мистецькому арсеналі» триває проєкт трьох фільмів
Простором стійкості, любові, втрат, бережливого ставлення до спогадів про український південь стала документально-містична виставка «Херсон. >>
Художники Джейк Чепмен, Тоні Оурслер та Дінос Чепмен. Фото з сайта pinchukartcentr.org.
Відкриття одночасно трьох нових виставок плюс реекспозиція постійної колекції PinchukArtCentre — звична практика для інституції Віктора Пінчука. Яка «змазує» навіть теоретичну можливість осмислити і проаналізувати експортний «виставковий продукт» і наш, вітчизняний. Як ви уявляєте собі побіжний аналіз кількох проектів англійських концептуалістів, побратимів Деміена Хьорста по групі «Молоді британські художники» Джейка та Діноса Чепменів, кількох проектів дивовижного гуру мультимедіамистецтва Тоні Оурслера, хрестоматійно відомих і нових, і свіжого проекту Олексія Салманова «У лісі дешевше»? Для глядача це чотири поверхи ребусів і кросвордів, які часто, на жаль, залишаються в пам’яті у вигляді атракціонів. На велелюдних світських вечірках відкриття, де тусуються creme de la creme української арт–сцени та публічні люди Києва, і страшні діорами з тисячами олов’яних потішних гестапівців і їхніх жертв («Усе зло світу»), і переведені в скульптуру жахіття Гойї («Секс І») братів Чепменів, і трансові «Замки» та огидно–прекрасні відеоскульптури «Карикатури» Оурслера здаються веселими і забавними. А от задокументований перформанс Олексія Салманова у Нью–Йорку видається концептуально серйозним від початку: київський художник ходив по Манхеттену з табличкою «Куплю Манхеттен за 25 юанів», таким чином намагаючись відновити історичну справедливість (колись європейці купили цей острів у індіанців за пригорщу намиста, що коштувало 24 долари) і повернути серце Нью–Йорка аборигенам. Фотографії і відео дають змогу і спостерігати за процесом, і порефлексувати на теми історичної справедливості й глобальної капіталізації.
Що за формальні придирки, скажуть співробітники PinchukArtCentre, це наш звичний формат, усі критики і журналісти підлаштувалися під нього. Насправді якраз колосальна наповненість смислами і багатошарові асоціативні ряди циклів Чепменів і Оурслера змушують жалкувати за неможливістю повноцінно пройтися лабіринтами мистецьких фантазій — давно не було таких сильних і щільних виставок! Чепмени, які в 2000 році вперше «збудували» з олов’яних гітлерівців своє «Пекло», ніби зліпили, переставили місцями і по–своєму розфарбували картини Босха, у 2008 р. відновили втрачену в пожежі інсталяцію під назвою «Трикляте пекло», для Києва в новій версії зліпили пекло Бабиного Яру. Їх славнозвісний чорний гумор у Росії, наприклад, викликав протести (почекаємо, поки наші ортодокси дійдуть до виставкової зали), а самоіронія подобається всім і завжди — інсталяцію зі зменшеними копіями своїх робіт із пап’є–маше брати назвали «Лайноспектива»..
Класик відео–арту Тоні Оурслер, який називає себе діджеєм ідей, крім іншого, пропонує переглянути в окремій кімнаті... власні музичні кліпи на композиції Sonic Youth, Beck, Кіма Гордона, Стівена Вітелло, Гленна Бранка і останню відеороботу на новий сингл Девіда Боуї Where Are We Now?.
...Замість висновку я потішуся з того, що вхід у ПінчукАртЦентр безкоштовний, бо для осягнення виставлених творів потрібно зробити «кілька підходів до снаряда».
Виставка триватиме до 21 квітня.
Простором стійкості, любові, втрат, бережливого ставлення до спогадів про український південь стала документально-містична виставка «Херсон. >>
Виставка «Мистецтво після 2000-го. Глосарій» у Києві відкриватиметься 18 липня і триватиме до 24 серпня. >>
Минулого тижня українські митці, дослідники і музейники активно стратегували у Римі. >>
У жовтні цього року виповнюється 200 років від дня смерті Дмитра Степановича Бортнянського (1751—1825). >>
У Національному художньому музеї України в Києві показують роботи Івана Падалки, Давида Бурлюка, Віктора Пальмова, Оксани Павленко та інших художників, чиї роботи опинилися у 1937—1939 роках у так званому Спецфонді — спеціально створеному засекреченому зібранні картин українських митців >>
Український композитор та опермейстер Ігор Поклад пішов з життя у віці 83 років. >>