Позавчорашня прес-конференція першого віце-прем'єра, міністра фінансів Миколи Азарова мала заспокоїти недовірливих громадян і засвідчити, що з виконанням бюджету все о'кей. За офіційними даними, до загального фонду державного бюджету за січень-червень цього року надійшли 21 мільярд 857 мільйонів 800 тисяч гривень. Виконання доходної частини загального фонду становить 102 відсотки плану на цей період. Завдяки приватизації державного майна бюджет за підсумками першого півріччя поповнився 5 мільярдами 261 мільйоном 700 тисячами гривень, або 518, 6 відсотка запланованого. Таке видатне досягнення Фонду держмайна, мабуть, було простимульовано нагородою, яку на початку року вручив главі цього відомства Президент Леонід Кучма. Ще одна не менш показова, навіть фантастична цифра, яку назвав пан Азаров, — 38 мільярдів гривень — стосується вже наступного року, а тому відноситься до сфери припущень. Такий обсяг фінансування, за словами першого віце-прем'єра, визначив Кабінет Міністрів для реалізації державних цільових та комплексних програм на 2005 рік (ідеться про розвиток села, військову реформу тощо).
Проте фахівці з парламентського бюджетного комітету вбачають за справною циферією Мінфіну купу недоробок і навіть порушень. «Результати виконання зведеного бюджету України за перше півріччя 2004 року засвідчили тенденцію до поступової тінізації власних коштів, отриманих бюджетними установами», —вважає народний депутат Євген Жовтяк. За його спостереженнями, вперше після запровадження в українському бюджеті практики розподілу бюджету на загальний та спеціальний фонди спостерігається істотне скорочення власних коштів бюджетних установ, які обліковуються в спеціальному фонді бюджету. Розпорядники місцевих коштів не можуть вже безконтрольно розпоряджатися своїми ресурсами. Відповідно, виникла спокуса «приховати» частину коштів від «пильного ока» казначея, свідченням чого є 400 мільйонів гривень, що належать місцевим бюджетам і досі знаходяться поза казначейським рахунком, наголосив народний депутат.
Має стривожити й створення чергового спеціального фонду, до якого планується перераховувати кошти від дивідендів, начебто винятково на державні інвестиції у перспективні інноваційні проекти, а також на придбання державної частки додаткової емісії акцій у перспективних товариствах. На переконання народного депутата України, заступника голови Бюджетного комітету Верховної Ради Валерія Асадчева, це неправильне рішення, тому що існування спеціальних фондів сприяє неефективному та нецільовому використанню бюджетних коштів. В усьому світі такі кошти стікаються до бюджету, як до великого соціального фонду, яким легко керувати, в якому легко визначити пріоритетні напрями фінансування, відповідно до пріоритетів державної політики,... а от в Україні — навпаки.