Народний депутат від ВО «Свобода» Юрій Сиротюк звернувся із запитом до Генпрокурора Віктора Пшонки та новопризначеного голови СБУ Олександра Якименка «щодо порушення законодавства України посадовими особами групи компаній «Газ Україна 2009», що завдає непоправних збитків державному бюджету на суму більше 3 млрд. грн. лише за 9 місяців 2012 року».
«От ви чули про цю групу компаній, до того як її власник, 27–річний Сергій Курченко придбав «Металіст» — один iз найпотужніших футбольних клубів України? І я раніше про «Газ Україна 2009» нічого не чув, — зазначає у коментарі «УМ» Юрій Сиротюк. — Тому мені цікаво, скільки ця «фірма» сплатила податків, якщо може дозволити собі такі придбання. Бо коли ми маємо дефіцит державного бюджету, міжнародні борги, було б дивно, якби держава дозволяла окремим конторам уникати сплати податків тощо».
Пан Сиротюк зазначає, що про групу компаній «Газ Україна 2009» та її діяльність дізнався від кількох журналістів провідних ЗМІ, які займаються економічними розслідуваннями: «Це був крик душі з їхнього боку. Бо за одну об’єктивну публікацію про цю «фірму» звільнили керівника ЗМІ, новину на одному з iнтернет–ресурсів зняли через годину тощо. Виявилося, що ця тема під негласним табу. Тож журналісти надали мені ґрунтовні матеріали. Після мого запиту до правоохоронних органів, на офіційну відповідь яких зараз очікую, до мене звернулися підприємці, які займаються газом та імпортом нафти, які усно підтвердили чимало з того, що я виклав у запиті».
Народний обранець пояснює, що хоче з’ясувати, чи відповідає дійсності надана йому інформація. За даними пана Сиротюка, вказана група компаній може практикувати контрабанду бензинів та їх фіктивний експорт через низку своїх ТОВ.
«Цю схему легко відстежити, порівнявши дані митниці та залізниці щодо проходження бензинів — вони суттєво відрізняються, — вказує у своєму запиті депутат. — Адже за 9 місяців 2012 р. Держмитслужба розмитнила на 397,2 тис. тонн бензинів менше, ніж було поставлено на український ринок через «Укрзалізницю». На те, що майже весь зазначений обсяг ввезено групою «Газ Україна 2009», вказує той факт, що 323,3 тис. тонн контрабандного бензину надійшло на ринок через три залізничні станції — «Світловодськ», «Миронівна» та «Чорноморська». Ці станції віддано «на відкуп» групі «Газ Україна 2009», на їхній території розташовані митні склади групи».
За розрахунками «свободівця», втрати держави від несплати акцизу та ПДВ при ввезенні групою бензинів лише залізничним транспортом за 9 місяців орієнтовно становлять 1,4 млрд. грн.! Він стверджує, що у жовтні 2012 р. цю схему «вдосконалили», додавши фіктивний експорт. Тоді лише протягом місяця було «експортовано» до Белізу 117 тис. тонн бензину.
«Навіть iз технічної точки зору це неможливо: наприклад, Кременчуцький НПЗ у найкращі свої часи відвантажував через автоналив близько 120 тис. тонн пального, але не на місяць, а на рік, — йдеться у запиті пана Сиротюка. — На думку гравців ринку, метою цієї схеми може бути відшкодування ПДВ з фіктивного експорту». Адже лише за жовтень група «Газ Україна 2009» отримає близько 200—300 млн. грн. відшкодування ПДВ з експорту, якого не було».
Групі закидають ще й монополізацію ринку бензинів та дизпалива. Адже кілька місяців тому Держмитслужба почала затримувати оформлення імпортного бензину (проблеми виникли в усіх основних імпортерів). У запиті депутата–«свободівця» вказується ймовірна причина — з метою перешкоджання ввезенню пального будь–якими гравцями, окрім групи «Газ Україна», щоб остання могла стати ексклюзивним імпортером бензину та дизпалива.
Подібні дії відбуваються і щодо ринку скрапленого газу, який також монополізується. Митники ще два роки тому почали затримувати оформлення імпортованого скрапленого газу на місяць–два. «Як результат, на сьогодні «Газ Україна 2009» володіє ексклюзивним правом на безпроблемний імпорт пального в Україну та контролює близько 75% імпорту скрапленого газу в Україну, — зазначає у запиті Юрій Сиротюк. — Група також домовилась зі структурами Ігоря Коломойського про викуп усього скрапленого газу, що виробляється Кременчуцьким НПЗ. Таким чином, «Газ Україна 2009» закріпила своє монопольне становище на ринку».
Додамо до цього і той факт, що протягом 2011—2012 рр. компанії, що входять до групи «Газ Україна», стали переможцями тендерів на суму більше 4,5 млрд. грн. Не дивно, що зараз група намагається легалізувати кошти, отримані в різні способи й за різними схемами: для цього вже придбано банк та страхову компанію у Харкові.
«Куратором групи від реальних власників є син Генпрокурора Віктора Пшонки — Артем Пшонка. За наявною інформацією, він разом iз нинішніми та колишніми співробітниками Генпрокуратури (такими як Степан Моліцький) здійснює «кришування» діяльності групи «Газ Україна 2009» та захищає її від переслідувань iз боку державних органів контролю», — вказує у запиті на ім’я голови СБУ і того ж таки Генпрокурора нардеп Юрій Сиротюк.
У коментарі «УМ» «свободiвець» додає, що правоохоронці мають принаймні організувати перевірку фактів грубого порушення законодавства України. На думку Сиротюка, можливо, не всі факти відповідають дійсності (зокрема, щодо сина Генпрокурора). До офіційної відповіді на свій запит, депутат не береться оцінювати шанси об’єктивного розслідування вказаних фактів.