Якщо ви зібралися на власному авто до Вінниці — будьте готові, що головною вулицею проїхати не вдасться: перекопана, обгороджена, нині вона незручна навіть для пішоходів. А винні в усьому трамваї, бо на півкілометровій ділянці, в самісінькому центрі міста, розгорнувся перший етап робіт із заміни старої, «допотопної» колії на сучасну безшумну, яка відповідає новітнім вимогам до міського електротранспорту.
Варто нагадати, що загалом у другій половині минулого століття спостерігалося протиборство двох тенденцій у ставленні до трамвая. Одні міста від нього категорично відмовлялися, замінюючи іншими видами транспорту. Яскравий приклад — Копенгаген, де в 1972 році зняли останні вагони, а в 1978-му за містом відкрили спеціальний музей, куди їх звезли. Інші — вважали трамвай економічно найвигіднішим міським транспортом. Час розставив усе на місця — нині в світі намітився трамвайний ренесанс, і цей вид транспорту починають відновлювати такі мегаполіси, як Лондон, де свого часу його навіть символічно спалювали.
Міська влада Вінниці в даному випадку проявила далекоглядність: трамвайну мережу тут продовжували розбудовувати, і сьогодні вона оптимально зв'язує стратегічні об'єкти міста і відбирає на себе значну частину пасажирських потоків. Настала черга модернізації: традиційні рейки зі шпалами знімаються остаточно і безповоротно. На їх місце лягає багатошаровий «пиріг», увінчаний бетонним «кремом» з рейками, одягнутими в гуму завтовшки два сантиметри.
Як розповів «УМ» начальник міського трамвайно-тролейбусного управління Олександр Музика, нова технологія торік була апробована при реконструкції центрального мосту через Південний Буг. На пілотній ділянці рівень шумів та вібрації від трамваїв виявився нижчим, ніж від легкових автомобілів. Нова колія має й інші переваги: не викликає блукаючих струмів, які посилюють корозійні процеси у підземних комунікаціях.
Першу безшумну ділянку у Вінниці планують здати до кінця літа. Вартість її складає чотири з половиною мільйони гривень. А повна модернізація колії уздовж усієї вулиці Соборної обійдеться у п'ятнадцять мільйонів і триватиме ще три роки.