Фарбники для гіперактивності малюків

15.11.2012
Фарбники для гіперактивності малюків

У багатьох солодощах є небезпечні для дітей фарбники. Фото з сайту minibanda.ru.

Навіть на інтуїтивному рівні майже кожна мама розуміє, що її дитині не варто давати їсти яскравого кольору цукерки, печиво і пити солодкі напої, яких так багато на полицях крамниць. Бо у більшості випадків яскраво–ядучий колір — це ознака того, що в продукті багато синтетичних барвників. Про особливу небезпеку окремих фарбників для дітей свідчать і результати наукових досліджень. Більше того, існують рішення європейських інституцій про те, що виробники зобов’язані попереджати споживачів про можливу небезпеку для малюків. А в наших магазинах є безліч товарів вітчизняного і російського виробництва, які батьки преспокійно купують своїм дітям, не підозрюючи, що наслідки від цього можуть бути плачевними.

Ще кілька років тому вчені Великобританії встановили, що частина хлопчиків і дівчаток, в організм яких із продуктів і напоїв потрапляли шість фарбників (Е–102, Е–104, Е–110, Е–122, Е–124 та Е–129), ставали гіперактивними. (Дитячою гіперактивністю медики називають стан дитини, коли вона, зокрема, не може сконцентруватися, хоче встигнути зробити все і зразу, але практично нічого не доводить до кінця. Від природної невгамовності захворювання відрізняється тим, що у хворої дитини уражено ділянки мозку, відповідальні за плановість дій та контроль за поведінкою). Тоді виконавчий директор Європейської організації споживачів BEUC Монік Жуйен заявив: «Це неприпустимо — залишити на ринку речовини, які можуть спричиняти гіперактивність у дітей. Цінні вони лише тим, що фарбують продукти. Понад інші інтереси, здоров’я найуразливіших споживачів ЄС має бути на першому місці!». Тож уже більше двох років, з літа 2010–го, у країнах Європейського Союзу на упаковках продуктів, які містять небезпечні для дітей фарбники, виробники обов’язково пишуть попередження: «Фарбник такий–то (назва чи позначка Е) може спричиняти негативну дію на активність й увагу дітей».

«Ще влітку до Міністерства охорони здоров’я ми надіслали листа, в якому запропонували приєднатися до тих європейських країн, які написами на продуктах попередження споживачам про можливу небезпеку для дітей фарбників Е–102, Е–104, Е–110, Е–122, Е–124 та Е–129, — розповідає Валентин Безрукий, керівник Центру незалежних споживчих експертиз «Тест». — Відповіді до цього часу не отримали. Напевно, будемо звертатися повторно, вже рекомендованим листом. Утім не сумніваюся в тому, що Мінохорони здоров’я відповість щось на зразок: «У нас немає офіційних даних про небезпеку цих фарбників». Далі: у нас немає грошей на проведення дослідження. Чужі результати наші чиновники не вважають за потрібне визнавати. Бо таким чином грошей не заробиш».

Отже, оберігати своїх дітей від можливих небезпечних впливів найближчим часом батькам доведеться самотужки. Підступні фарбники на упаковках зефіру, драже, екстрактів для желе, тортів, льодяників, кольорових солодких напоїв варто шукати не лише за написом Е з відповідними цифрами. Виробникам дозволено називати фарбники і словами–відповідниками. Тож, щоб не відлякувати споживачів, вони замість Е–102 часто пишуть українською чи російською «тартразин» або навіть англійською tartrazine. Цей фарбник — жовтий. Тож його варто шукати на упаковці, зокрема желейних «лимонних скибочок», екстрактів для приготування желе зі смаком ананасу чи лимону. Е–104 — це «жовтий хіноліновий» (quinoline yellow). Е–110 — жовтий «сонячний захід» (sunset yellow). Е–122 — «азорубін», «кармуазін» (carmoisine). Е–124 — пурпуровий «понсо 4Р» або «кошеніловий червоний» (ponceau 4R). Е–129 — «червоний чарівний АС» (allura red).

На сайті Центру незалежних споживчих експертиз test.org.ua можна знайти детальний список продукції переважно вітчизняного і російського виробництва, в якій — за інформацією на упаковках — є один, а то й усі шість небезпечних для дітей фарбників. Повний комплект міститься у розрекламованих драже M&Ms maxi компанії «Марс» і таких самих дитячих драже з арахісом, вироблених у Росії. М’ятні цукерки Orbit Professional (лісові ягоди ) та дитяча жувальна гумка Hubba bubba (полуниця) фірми Wrigley, вироблені в Росії, «присмачені» фарбником Е–129. Він є і в шоколадних батончиках MilkyWay (компанія «Марс»), вироблених у Росії. Напевно, не тільки в інтернет–магазині і мережі магазинів «Бонбон бутік» продають желейні кольорові цукерки «Змійка» з трьома фарбниками: E–129, Е–102, Е–110 та «Крокодилів» з E–110, Е–122. Фарбники, продукцію з якими не рекомендують вживати дітям у країнах ЄС, є в екстрактах желе торгової марки «Премія», зефірі Харківської кондитерської фабрики, круасанах із вишневою начинкою марки «Дольче Віта», міні–тортиках BisKonti торгової марки Konti, сластиках желейних «Желешка» зі смаком апельсина та вишні і печиві «Фруктберрі зі смаком вишні» торгової марки АВК. По два небезпечних для дітей фарбники — у драже «Морскі камінці» та «Апельсинових і лимонних скибочках» торгової марки «Повна чаша».

  • Не варто їсти пуд солі

    Раніше до солі більшість господинь ставилася взагалі за залишковим принципом: яка потрапить під руку, таку і клали у споживчий кошик. Уже не один рік, як стали придивлятися, йодований мінерал в упаковці чи ні. Інше питання: що криється за написом «йодована», чи насправді сіль є такою? У цьому спробували розібратися експерти Центру незалежних споживчих експертиз «Тест». >>

  • Перекус без сюрпризів

    У назвах можна заплутатися. Є українське слово «накладанець» — зрозуміло: накладені на переважно хлібну основу шматок сала, ковбаси, сиру чи іншої смакоти. Бутерброд — у перекладі з німецької «хліб із маслом». Найпопулярніші в американців бургери-гамбургери — різновиди сендвічів. >>

  • Дати перцю, а не трухи

    Приправляючи борщ чи печеню чорним меленим перцем, ми рідко згадуємо (або не завжди знаємо), з якої рослини ця приправа. Piper nigrum — така загальновідома у світі назва — це напівздерев’яніла вічнозелена ліана завдовжки аж до 15 метрів. Має велике, довгасте, м’ясисте, зверху темно-зелене, знизу зеленувато-сизе листя. >>

  • Повір очам своїм

    У період економічної кризи — це саме зараз, коли зарплати й пенсії застрягли на місці, а ціни на все підскочили у два-три рази, — зрозуміло, більшість людей намагається економити. Просто змушені купувати дешевші продукти. >>

  • І хай розпуститься брунька чайного дерева

    Інколи хочеться уявити себе на урочистій чайній церемонії: японській чи китайській — із правильним заварюванням, спеціальним чашечками і приємною музикою. Домашнє смакування чаєм дуже часто, особливо вранці, відбувається поспіхом. >>

  • Пальма в шоколаді

    Напередодні свят захотілося мені привітати одну хорошу жінку. Подарунок мав бути символічним і бюджетним — якнайкраще в ці рамки вписувалася коробка цукерок. Звичайно, хороших. Похід у найближчий супермаркет і ретельне вивчення етикеток дещо приголомшили. >>