Для тих, хто був українським підлітком наприкінці 1990–х і хто виростав на новій музиці незалежної України, це ім’я стане приємним і несподіваним нагадуванням — про ті часи, ту музику, нас тодішніх. Перші пісні Юлії Лорд («Танець душ», «Шукаю світло», «У мене є щастя», «Брудна як ангел») і досі звучать актуально і якісно. Як їй це вдавалося? Як їй вдавалося час від часу повертатися на українську естраду, записувати нові пісні і знімати нові кліпи («Дух молоді», «Муза Медуза», «Бонні і Клайд»), а потім знову зникати і знову повертатися? Здається, Юлія Лорд ніколи не думала про правила музичного ринку, який не пробачає нашим музикантам навіть декретних відпусток... Поза тим співачка знову з нами. Вона встигла презентувати відео на дві нові пісні — «8 секунд» і «Тіло», а ще пояснити, що творча пауза — наслідок не лінощів, а хотіння збагнути, яким є її головне призначення. Тепер попереду — новий альбом і бажання лишитися в музиці назавжди.
«Вісімка — це символ нескінченності у коханні»
— Юлю, чим були заповнені паузи поміж твоїми окремими піснями і проектами: максі–сингл «Танець душ» у 1998–му, «Сніжність» із Юрієм Гнатковським у 2006–му, «Бонні і Клайд» у 2008–му, а тепер майже готовий новий альбом «8 секунд»?
— Можливо, комусь ці паузи можуть видатися нелогічними і неправильними... Але у кожної творчої людини своя дорога. В якийсь момент мені потрібно було дещо переосмислити. Розпочала я свій творчий шлях у непростий час — кінець 90–х — початок 2000–х. І тоді, і зараз мене не цікавить стати одним із музичних штампів. Я ніколи не дивилася на музику раціонально і прагматично, мені завжди подобалося нею займатися, бути в процесі творення. З самого дитинства. Так, у музичну школу я пішла сама, коли навчалася у четвертому класі загальноосвітньої школи. Батькам про це повідомила, коли мене вже зарахували. Зупинки були, але бажання займатися музикою не зникло, бо зупинки не були внутрішні. До того ж ці «творчі» паузи містили багато приємних речей. Я в різний час захоплювалася різними творчими експериментами, стилями.
Найулюбленіший експеримент — проект «Сніжність». Ініціатива належала моєму другу Юрію Гнатковському, який задумав зробити такий нетрадиційний музичний супровід для зимових свят, для цього він зібрав усі світові новорічні хіти і зробив дуже гарні текстові адаптації, спромігся записати це зі справжнім оркестром і запросити мене заспівати кілька пісень. Ми мали тоді дуже гарні концерти в Київській опері, у Львові. Був цікавий етноелектропроект
Balkan Groove System, ініційований моїми друзями–музикантами сербського походження. Вони запропонували використати балканську мелодику і ритміку, а я на це накладала якісь власні мелодії і тексти. З цією програмою ми виступали на фестивалі World Music Europe Center у 2005 році.
Ще в тих паузах було багато подорожей. Моя найбільша любов — Франція, Північ і Південь якої я вже майже вивчила. Мені подобається шукати цікаві краєвиди, Франція у цьому плані унікальна — з Півночі на Південь і зі Сходу на Захід ландшафти міняються інтенсивно. Найулюбленіше містечко на Півночі — Етрета, це Нормандія. Сюди свого часу втікали від індустріалізації французькі імпресіоністи, тож тамтешня набережна названа іменем Клода Моне. Один художник колись сказав, що якби у нього був друг, який ніколи не бачив моря, він би обов’язково привіз його сюди, бо саме таким має бути перше знайомство з морем.
— Чим ще в Етреті займалася Юлія Лорд? Писала нові пісні?
— Я шукала себе, спілкувалася з цікавими людьми — музикантами, фотографами, писала пісні, які частково ввійдуть до «8 секунд», чимало текстів ще є у шухлядах.
— Ти нині на всі заходи приходиш iз «вісімкою», оцим знаком нескінченності, — така попередня промоція нового альбому...
— Так, я пропоную слухачам певні асоціації, які допомагатимуть їм розуміти мою музику і пов’язуватимуть мої пісні зі мною як виконавцем і людиною. А взагалі, коли я писала пісню «8 секунд», я не розуміла, чому саме така ідея прийшла до мене. Згодом один мій друг надіслав мені посилання на статтю у британському виданні, яка стосувалася нових досліджень у царині емоцій і стосунків. Там я прочитала, що перший погляд, з якого люди закохуються, триває вісім секунд. Ось якщо за ці вісім секунд відбувся контакт, значить, кохання буде залізобетонне (сміється). Оскільки глобально кохання нескінченне, то я вісімку перевернула. 1 грудня у нас уже запланований концерт із нагоди виходу альбому в столичному арт–пабі «Бочка».
— У твоєму житті були такі вісім секунд?
— Не було тоді поруч секундоміра, на жаль (сміється). У цей момент ти по–особливому відчуваєш час і навколишні речі. У мене це був такий транс в мегарапіді, я відчувала конкретно, як народжувалося це почуття...
«Якщо мені є що сказати, не варто відмовлятися»
— Як тобі вдавалося наприкінці 90–х робити таку якісну музику? Я говорю про звучання пісень, твою українську, твої кліпи — в усьому відчувався тоді упевнений високий рівень...
— Багато хто думає, що я маю якусь газову свердловину і всі мої паузи пов’язані з тим, що час від часу мені треба «відмити» трохи грошенят. Ні, свердловин у мене немає. Хочу сказати, що навіть наприкінці 90–х робити якісну музику не коштувало аж таких великих грошей, важливо було правильно ними розпорядитись. І сьогодні можна обійтися досить скромним фінансуванням. Багато в чому мені допомагають друзі. Наприклад, нове відео «Тіло» я отримала в подарунок від молодого талановитого режисера Генрі Ліпатова, який представляє Iguana studios. Інвестиції — безперечно, важлива складова, але на неї не купиш прихильності. Яскравий приклад тому Камалія, яка сама говорить, що людям не потрібні ні її пісні, ні голос, а інвестицій їй не бракує. Тому все залежить не від грошей, а від цілей, які стоять перед тобою.
— Яку ціль ти нині ставиш перед собою?
— Моя мета — донести до слухача оформлений в окремий альбом новий музичний матеріал, нову концертну програму і виступати із групою. Альбом «8 секунд» — дуже важлива подія для мене. Так вийшло, що я йшла до неї досить довго — звідтоді, як ми видали «Танець душ». Записувала його з одним із найкращих київських саунд–продюсерів Олегом Яшніком на студії Stasrecords у Москві. Цей запис — подарунок від нашого друга Святослава Пономарьова, власника студії. Мастеринг альбому робив американський саунд–продюсер Scott Llamas на своїй студії в Каліфорнії. Зі мною нині працює дуже класний колектив музикантів: гітарист Віталій Лякін, бас–гітарист Олександр Таряник та барабанщик Ігор Усенко з гурту «Армада». Сьогодні непросто знайти хороших музикантів, свого гітариста я шукала три роки.
— Немає страху, що тебе на українській сцені можуть нині не прийняти?
— Я розумію, чому мене приймали раніше, — тому що моя музика чесна. Коли я на якийсь час брала ті паузи, я дуже багато думала, чи справді музика — це моє. Врешті зробила висновок: якщо мені є що сказати — не варто від цього відмовлятися. До того ж, коли поруч людина, яка тобі дарує затишок і впевненість, ти перестаєш вагатися. Сьогодні у мене є чітке розуміння того, що я робитиму завтра. Моя музика і надалі чесна.
«Час від часу потребую усамітнення»
— Порівняй, будь ласка, музичну ситуацію в Україні кінця 90–х і зараз. Чиїм успіхам ти радієш, кого тобі на цій сцені бракує?
— Наприкінці 90–х на нашій сцені все було дуже романтизовано, не існувало раціональної складової, бізнесу. Тепер же він на чільному місці. Тож зараз дуже важливо лишитися не лише успішним, а й справжнім. Ті музиканти, до кого я раніше ставилася з особливим трепетом і любов’ю, всі лишилися. Назву лише кілька груп: «Тартак», «Друга ріка», «Океан Ельзи»...
— Завжди цікаво було дізнатися, звідки в Юлії Лорд любов до чорного, підведених очей, готичних аксесуарів?
— Я завжди любила такі аксесуари. Це певним чином внутрішньо мене захищає — допомагає приборкувати мою вразливість. Можливо, так я кидаю виклик своїй вразливості. І саме через неї час від часу я потребую усамітнення.
— А ти не плануєш писати пісні іншими мовами?
— Я можу вільно себе виражати англійською, російською, французькою, але найгармонійніше почуваюся в українській.
— Чи могла би ти створювати соціальну, протестну музику?
— У мене вже був такий досвід у 2000 році — моя адаптація пісні гурту Nirvana Smells Like Teen Spirit є досить соціальною. Довелося частину тексту навіть відредагувати на той час, коли ми грали цю пісню в турі на підтримку однієї політичної події. Текст там був такий: «Ця вистава політична вже дістала всіх фактично». Мене тоді попросили цей рядок викинути, але в прямому ефірі на одному з телеканалів ми цю пісню «завалили» в повному обсязі. Проте сьогодні я втомилася від протестів. Я зрозуміла, що зміни потрібно робити у власній свідомості. Я була 2004 року на Майдані, я все це пережила і ні про що нині не шкодую, бо розумію, чому все так склалося. Але тепер я хочу не протестувати, хочу сама ставати кращою.