У середу в «Мистецькому арсеналі» відкрився один з обов’язкових щорічних проектів — Art Kiyv Contemporary, цього разу не в статусі арт–ярмарку, як усі попередні шість разів, а як арт–форум. «Очевидно, що ми не можемо конкурувати з такими арт–ярмарками, як FIAC у Парижі, Арт–Базель чи лондонський Frieze. До того ж українське законодавство не сприяє ввезенню з–за кордону предметів мистецтва для продажу, з цим у іноземних галерей великі проблеми, плюс у розпалі економічна криза, — пояснює новий формат директорка «Мистецького арсеналу» Наталя Заболотна. — Після першої української бієнале Arsenale –2012 усім стало зрозуміло, що Київ, «Мистецький арсенал» — це чудовий експозиційний майданчик, який із часом може стати врівень із найвідомішими світовими галереями чи музеями». Новий формат диктує нові правила — організатори попросили галеристів, які беруть участь у Art Kiyv Contemporary, представляти не окремі картини, скульптури, фотографії, а цілісні проекти. Після зміни правил галерей на Art Kiyv Contemporary значно поменшало — усього 20: дев’ять київських, включно з «Колекцією», Mironova Gallery, «Триптих Арт», Brucie Collection Gallery, Fine Art Gallery, одеська «ХудПромо», по одній галереї з Москви, Парижа, Відня, Берліна і 7 італійських галерей, об’єднаних в італійську платформу.
Важко за вечір–відкриття, де на кожному кроці зустрічаєш знайомих, де панує атмосфера веселої корпоративної тусовки, де п’єш вино і не дотримуєшся системності огляду, зробити глобальні висновки про рівень арт–форуму. Перші враження такі: 1) сучасне українське мистецтво закріпилося в рамках 30—40 імен; 2) усі ці художники впізнавані і рідко виходять за межі свого почерку; 3) українські галереї орієнтуються на ці імена, відтак мало чим відрізняються одна від одної. Ці ж імена плюс 3—5 кураторських «спеціалітетів» фігурують і в проекті Олександра Соловйова «Винятково живопис. Новий український фігуратив», що складається як зі свіжих полотен визнаних вітчизняних художників, так і з робіт 5—7–річної давнини. Українському contemporary art(у) постійно дорікають «старомодним» захопленням живописом на тлі світових тенденцій до медіарту, перформансу, інсталяції тощо. Наші художники понуро погоджуються, не маючи сил зрадити природі своєї творчості, школі і ментальним традиціям, відтак Олександр Соловйов, зібравши докупи мавп Чічкана, типових асоціальних персонажів Гамлета Зіньківського, цаголовських комах і балерин, драматичних савадівських учасників оргій, оголених Волокітіна, містично–історичних мутантів Ройтбурда, монументальних «маленьких людей» Лесі Хоменко та інші фігуративні історії вітчизняних мистців, підкреслив інший тип висловлювання через живопис. «Тут бал править живопис, — каже Соловйов, — але це не живопис у класичному розумінні, це живопис постмедійної епохи. Це вже нове явище, за яким цікаво спостерігати з точки зору його суперництва з новими медіа».
Знакові й впливові російські художники Олександр Виноградов та Володимир Дубосарський, які в тандемі на початку 1990–х чи не найоперативніше почали продукувати нові смисли пострадянського життя на межі традицій старої російської школи, мови соцреалізму і нового часу, у «Мистецькому арсеналі» представлені величезною виставкою «Х.Десять». Московська галерея «Тріумф», яка опікується проектом, зробила своєрідну ретроспективу: тут зібрані роботи Виноградова і Дубосарського із проектів Danger!Museum, «На районі», «За відвагу», а «Х.Десять» — це, за словами художників, виробничий брак, недописані роботи, колись закинуті «на потім». «Зазвичай художники роблять ретроспективу з найкращих робіт, а ми вирішили дати друге життя полотнам, які в різний час опинилися на «задвірках»,— кажуть художники.
Ще один великий спеціальний проект — виставка батька оп–арту, класика ХХ століття, французького художника угорського походження Віктора Вазареллі, яку представив куратор виставки і друг Вазареллі Тібор Чіпеї. Вазареллі казав: «Ми робимо ставку не на серце, а на сітківку ока», і невтомно, безупинно експериментував з кольорами, формами, чергуванням відтінків і оптичними ефектами, які вони давали. Тібор Чіпеї представив 140 робіт Вазареллі — 120 шовкографій, 20 об’єктів, автопортрет Вазареллі та єдиний арт–об’єкт, який побував у космосі, — колаж «Космос» (Вир) 1981 року.
Можливо, найсвіжіший спецпроект Art Kiyv Contemporary 2012 — «Симпозіум сучасного мистецтва «Бірючий 012». Проект зайняв той самий простір, що й експозиція китайського художника Сонг Донга «Мудрість бідних» на Арсенале, і теж вийшов живим, пульсуючим, що об’єднав енергії і емоції різних художників: тут і «інтерактивні» пальми–розфарбовки Олега Тістола, на яких можна писати все, що в голову спаде, і нові геральдичні символи Миколи Маценка, і бетонні скульптури Жанни Кадирової у вигляді банок із консервами, і асортимент «Бірюк–бару», де харчувались художники, — серія робіт Олега Тістола, і картина Ройтбурда, який ніби й не провів тиждень на Азовському морі, і роботи Віктора Покиданця, Володимира Гуліча, Андрія Сігунцова, Марії Пасічник, Насті Лойко та інших. Розслаблений виступ групи Madjah’s, пісок на стінах, художники, що звично спілкуються в своєму колі, — куратор проекту Марія Хрущак намагалася в першу чергу передати атмосферу виїзної комуни художників поруч із морем. Каталог «Бірючий 012», виданий за підсумками симпозіуму, крім фото і вербальних свідчень про спільні п’янки і розмови про мистецтво, містить і те, що озвучив учасник «Бірючого» Сергій Братков: «Плюс компонента змагальності, і це добре. Є драйв. Можна приїхати і зробити щось на очах у всіх. Приїхав — витягни зайця з рукава. Мистецтво часто пов’язано з дивом, це як фокус на арені цирку».
Спеціальним гостем арт–форуму буде відомий російський художник, який зараз живе у Нью–Йорку, Ерік Булатов. Зустріч із спраглими мистецтва, панельна дискусія з Олександром Івашиною і фільм про художника «Весна у Флоренції» — три основні інструменти знайомства з творчістю Булатова. Не рахуючи Google.
Виставка працюватиме до 18 листопада.