«Держава не повинна надавати перевагу жодній церкві, оскільки церква та держава в нас відділені одна від одної», — суворо і ласкаво навчав різноконфесійну молодь професор, керівник відділення релігієзнавства Інституту філософії ім. Григорія Сковороди НАН України Анатолій Колодний під час Міжнародної літньої школи релігійної толерантності. Міжнародна школа, що тривала тиждень наприкінці червня, уже вчетверте зібрала під своїм крилом у Києві молодих християн, мусульман і навіть кришнаїтів з вищих духовних і світських навчальних закладів України, Польщі, США, Росії. Темами цьогорічної зустрічі стали релігійний і секулярний світ, проблеми толерантності у громадянському суспільстві.
Оскільки в розпорядженні молоді було лише 7 днів (хлопці й дівчата були ніби богами, що зібралися творити новий світ), то розклад кожного дня виглядав так: вранці — по дві лекції, вдень — семінар і зустріч з представником того чи іншого віросповідання, увечері — перегляд фільмів або бесіда.
Першого дня усі зібралися на зустріч з єпископом Римо-католицької церкви Станіславом Широкорадюком. Особисто мені після цього відкрилися очі на те, що римо-католиків у світі налічується близько 1051,06 мільйона, в той час як православ'я сповідує 151,5 мільйона осіб! На день другий випала зустріч iз Патріархом Української православної церкви Філаретом. «Головне завдання різних церков — це не пошук «єдиної і непохитної» церкви, а відродження моралі й духовності європейського суспільства, — наголошував Патріарх. — Проте про жодну реформу церкви навіть мови бути не може! Церква отримала від Бога все, що потрібно, і ви не можете реформувати божественну істину».
Середа ознаменувалася відвідинами мечеті і спілкуванням з главою Духовного управління мусульман України муфтієм України Ахмедом Тамімом.
На четвертий день, коли Бог творив сонце, місяць та зірки, до стін Інституту філософії ім. Григорія Сковороди завітали кришнаїти. Мабуть, кожен із вас бодай раз у житті бачив людей у білому або помаранчевому простирадлі з чупринкою на поголеній голові. Це — послідовники Товариства свідомості Крішни в Україні. Колір простирадел символічний: помаранч — ознака сімейного стану, білий означає стриманість та самообмеження. Чупринка на кшталт козацької — уособлення мудрості: чим вона довша, тим старша людина і тим більше вона перебуває з Крішною, Рамою та Харі (тримурті, або трійця по-нашому). Кришнаїти вірять, що людина — це душа, одягнута в тіло, а тіло — машина, деталі якої поступово зношуються.
У п'ятницю організатори повели нас до Київської православної духовної семінарії, розташованої на території «старого міста Ярослава» — теперішнього Михайлівського золотоверхого собору. Родзинкою стали відвідини 35-метрової оглядової вежі. Ми стояли під величезними дзвонами, відлитими з бронзи (найбільший з них важить 8 тонн, а найменші — «всього» по 200 кг кожний), коли раптом несамовитий звук перервав голос провідника. Спочатку всі заціпеніли, аж потім зрозуміли, що то найменші «дзвоники» відбивають «Ще не вмерла Україна...». Я поклала руку на серце і переповнилася гордістю за свою країну — нехай не ідеальну, але рідну.
Олена ШУЛЯК.