Нудний телевізор

28.09.2012

Із початком осені на українському телебаченні традиційно починається новий телевізійний сезон. І якщо винести за дужки виборчу кампанію й, відповідно, політичну складову щоденних ефірів, для перегляду нам пропонують не так уже багато нових видовищ. Тобто нові назви в рекламних анонсах ми чуємо. Але нічого нового побачити не зможемо. Здається, основні телеканали, збільшивши частку продуктів власного виробництва, все одно лишилися там, звідки почали нарощувати рейтингові м’язи. Попри, скажемо так, середні показники практично всіх шоу, де герої грають та щось виграють, вони повертаються з сезону в сезон.

Так, СТБ не розлучає знаменитого американського холостяка Максима Чмерковського з його фанатками, зробивши його ведучим третього сезону шоу «Куб». На гру приходять учасники, знайомі глядачам по інших шоу цього каналу. І виникає крамольна думка: якщо змагатися в інтелекті з Кубом приходить тренер шоу «Зважені та щасливі», то чи не буде красень Чмерковський найближчим часом задіяний у цьому проекті як запрошений гiсть?

Після випуску новин на цьому ж каналі пропонується ще одне ігрове шоу — другий сезон «Детектора брехні». А за пару днів, аби ви не розслаблялися, СТБ пропонує «Зважені та щасливі­2». У вас у пам’яті відклалося хоча б по одному яскравому епізоду обох згаданих телеігрищ? У мене — ні. Хоча, на відміну від більшості глядачів, дивитися телевізор регулярно входить до моїх службових обов’язків.

Є всі підстави вважати, що канал «1+1» конкурує останнім часом винятково з СТБ. Ще кілька років тому подібне припущення в професійних колах могло сприйнятися як анекдот. Однак виглядає так, що саме між цими каналами точиться боротьба за аудиторію. Яка вмикає телевізор лише для того, аби подивитися, як їдять, стають красивими, одружуються, співають, танцюють та худнуть. Так, коли по вівторках на СТБ фермер шукає дружину вже другий рік поспіль, на «плюсах» у той самий час четверо холостяків кажуть: «Мамо, я одружуюсь?». Коли ж по середах «1+1» замість «Пекельної кухні» займаються практично тим самим у кулінарному шоу «На ножах», на СТБ теж змагаються кухарі — тільки в другому сезоні шоу «Мастер­шеф».

Правда, чого не пропонує СТБ, так це гумористичної програми. Тоді як «плюси» показують другий сезон шоу «Добрий вечір», яке ще на своєму старті змусило говорити про себе як про збірник несмішних, а то й відверто брутальних жартів. Звісно, гумор «Вечірнього Києва» на «Інтері» значно тонший, професійніший і, навіть можна сказати, смішніший та інтелігентніший. Проте від власного гумор­шоу «1+1» все одно не відмовляється, навіть якщо жарти вирубані сокирою. Зате «плюси» нічим не можуть і навіть не намагаються перекрити екстрасенсів, яких СТБ незмінно показує недільними вечорами. Повернення харизматичного Андрія Доманського разом із другим сезоном телегри «Мій зможе» не рятує ситуації. Чаклуни, як і танцюристи, вже стали своєрідними трендами СТБ. Тож під кінець тижня українці­фанати дивляться на них, ігноруючи все інше.

Що робити тим, кого не цікавлять одруження, схуднення, надприродні людські здібності та кулінарія? Зосередитися на проектах інших каналів­лідерів перегляду, які теж, як може здаватися, змагаються між собою. Мова про «Інтер» та «Україну». Тут ставки — на ток­шоу. По буднях — «Про життя» з Андрієм Пальчевським на «Інтері» та «Говорить Україна» з Олексієм Сухановим на «Україні», програми, де говорять про соціальні біди подібних до глядача людей.

Але лишається одна глобальна проблема, яка на виході рівняє кінцевий результат як від реаліті, так і від соціальних ток­шоу — нових і старих. Основна мета кожного такого проекту — вичавити з людини емоцію. У телевізорі не вистачає професійних практичних порад, як ту чи іншу проблему, передусім — соціальну, можна вирішити. Думки й висновки експертів, якщо такі є, губляться в надмірному емоційному гармидері, котрий здіймають учасники не без підказки керівників проектів. Але навіть найгаласливіше соціальне телешоу не здатне дати поштовх для вирішення проблем. Бо від початку телевізійники роблять просто розважальний контент. І від цих розваг iз телеекранів — як наслідок, більшості глядачів нудно. Уже не перший сезон.

Андрiй КОКОТЮХА,
письменник
  • Сашко Лірник: Казку пропускаю через себе...

    Хто не знає Сашка Лірника? Виявляється, є такі. Та з кожним новим днем незнайків стає все менше: то книга з Лірниковими казками до рук потрапить, то диск хтось перепише й дасть послухати, то на телебаченні Лірникову вечірню казочку тато з мамою увімкнуть. Казкар постійно спілкується з читачами, слухачами й глядачами, їздить з волонтерською місією на Донбас, а також за кордон, до українців діаспори. >>

  • Розкадровані мандри

    Професійна мандрівниця Ольга Котлицька цього тижня у Києві збирає друзів, щоб нагадати: телепроекту про подорожі, автором і ведучою якого вона є, уже 20. Спочатку був «На перший погляд», потім він трансформувався у «Не перший погляд». >>

  • Сміятися з леді-боса

    Навіть якщо комедії не ваш улюблений кіножанр, варто подивитися на неперевершений талант однієї з найсмішніших сучасних коміків — американської акторки Меліси Маккарті у новій стрічці «Леді бос», що цього тижня виходить у прокат в Україні. >>

  • «За мною там Непал, Гімалаї сумують»

    Телеведучий Дмитро Комаров на каналі «1+1» показав Камбоджу, Індію, Кубу, Болівію та інші країни такими, як ніхто не здогадувався. Він «вивертає» світ і показує його з вражаючих сторін. У кабінеті Дмитра в офісі «Плюсів», де ми ведемо розмову, ніби зібрані шматочки екзотичних країн, у деталях. >>

  • У новинах немає змоги «погратися»

    Упродовж останніх років вибагливі телеглядачі, які цінують свій час, усе частіше відмовляються від перегляду ефірів так званих великих каналів, де навіть у новиннєвих блоках орієнтуються на «інформацію розваг» — інфотеймент. >>

  • Провокатори з мікрофонами

    У Донецьк прибула група з 20 представників російських ЗМІ, перед якими поставлено завдання «фіксації обстрілів мирного населення українськими військовими», а також «консультацій» з організації провокацій, — повідомили в групі «Інформаційний спротив». >>