Звичка ввечері вмикати теленовини і ставитися до них не надто критично у більшості українців непереборна з різних причин. Дядько Іван у селі Миколаївка чи дід Грицько з бабою Ганною у Щасливому на чергові слова ведучої про «покращення» завдяки Віктору Федоровичу чи Миколі Яновичу, згадавши про 5 гривень надбавки до власної пенсії, у відповідь можуть синхронно похитати головами: «Хай балакають...» Втім щоденне «капання» про нібито здобутки нинішньої влади й поливання у політичній рекламі попередників у телеефірі перед виборами у багатьох людей, які не мають доступу до альтернативних джерел інформації, зокрема людей старшого віку, які є активними виборцями, укорінюють у багатьох iз них хибну думку: «Може, хай уже ці залишаються...»
Ті, хто про загальноукраїнські новини може дізнаватися тільки з ефірів кількох телеканалів, які мають найбільше покриття, останнім часом, наприклад, не чули про страйк залізничників і багатотисячний мітинг у Києві та менш чисельні акції протестів в інших містах України на підтримку свободи слова та опозиційного кабельного каналу ТВі. Нам якщо не про «досягнення» розказують, то про протести працівників німецької авіакомпанії та поповнення у сім’ях чотириногих мешканців закордонних зоопарків.
Наші посадовці говорять журналістам те, що, як кажуть, ні в тин, ні в ворота, і журналісти усе це ретранслюють без коментарів. Чого тільки варті пояснення головного банкіра пана Сергія Арбузова в ефірі ICTV про падіння курсу долара. Виявляється, на нестабільність американської валюти в Україні, слава Богу, що хоч зокрема, вплинув загальнонаціональний вихідний у США у понеділок: американці відзначали День праці і всі їхні банки були зачинені. А віце–прем’єр–міністр Сергій Тігіпко на «1+1» зазначив, що падіння гривні у нас — через страйк «Люфтганзи», яка... перевозить доларову готівку(!?)
Але перейдемо від емоцій до статистики. Про Партію регіонів на центральних телеканалах позитивної інформації у 75 разів більше, ніж про опозицію, — йдеться у звіті за 3—9 вересня «Вибори 2012. Медіа–моніторинг», який проводить Комітет «Рівність можливостей».
За кількістю матеріалів суспільно–політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) у вечірніх новинах, за результатами узагальненого моніторингу ГО «Телекритика», лідерами минулого місяця стали канали ICTV та «Україна», видавши по 34 таких матеріали (експерти аналізували тиждень з 13 по 18 серпня). У порівнянні з липнем кількість цензурованих матеріалів дещо зменшилася на державному Першому каналі (32 проти 51) та «Інтері» (24 проти 38). Продовжує стабільно зростати кількість замовних матеріалів на «Новому каналі» (у липні було 18, у серпні — 23). Наприклад, незважаючи на важливість мовного питання, майже ні в кого з телевізійників не виникло бажання ґрунтовно і розлого подавати інформацію про ухвалення облрадами південних і східних областей регіонального статусу російської мови. «5–й канал» зробив із цього приводу сюжет, але слово надали лише прихильникам регіональності російської — меру Одеси Олексію Костусєву і депутату облради Олексію Косьміну. Усі без винятку канали, ефіри яких моніторили: ICTV, «Україна», Перший, «1+1», «Інтер», «Новий», СТБ, «5–й канал», висвітлюючи перебіг суду з розгляду касаційної скарги Тимошенко щодо вироку в газовій справі, були поверховими, не озвучували суті аргументів касації.
У «хвості» серпневого моніторингу «Телекритики» — СТБ iз 22 матеріалами з ознаками замовності за тиждень та «5 канал» — 14 матерiалiв. У липні в обох було по 23.
...Вмикаючи телевізор, думайте, хочуть вас використати, озвучивши інформацію у новинах, чи допомогти розібратися у всіх нюансах? Кожен глядач може голосувати кнопкою пульта свого телевізора: вимкнiть канал, який вас хоче обдурити, у нього впадуть рейтинги і зменшаться прибутки. Це змушуватиме власників і телеменеджерів міняти ставлення до своїх глядачів.