Вартість бензину на автозаправних станціях знову почала стрибати. Ще наприкінці минулого тижня ціни на деяких АЗС почали відхилятися у неприємний для автовласників бік, а вчора переписувати цінники почали вже більше компаній. Так, у мережі «Шелл» та «Окко» бензин А–95 подорожчав на 10 копійок за літр. Таке ж підвищення цін зафіксоване на заправках, що працюють під брендами «Авіас» та «Укрнафта», а також «Альфа–нафта». Для тих, хто звик заправлятися на заправках «Вог», — ціни зросли на 20, а на «Лукойлі» — на цілих 25 копійок.
Мережа «ТНК» та станції, що належать «Укргазвидобуванню», наразі підвищувати вартість пального не поспішають: тут можна ще наповнити бак дев’яносто п’ятим за ціною 10,4—10,79 гривнi за літр. Скраплений газ, який зазвичай миттєво реагує на підвищення ціни бензину, поки що також залишається на попередніх позиціях. Принаймні до щотижневого аукціону, який відбувається щочетверга.
Варіантів розвитку подій на сьогодні існує щонайменше два. Перший: учорашні стрибки — початок нового етапу подорожчання пального. І другий: iдеться про невеликі коливання, які не матимуть значного поширення та які пояснюються ситуаціями на зовнішніх ринках. Першу позицію, як і можна було очікувати, обґрунтовують представники нафтотрейдерів. «На світовому ринку ціни на нафту в серпні зросли на 10%. Запаси дешевого палива вичерпуються, замість них відбуваються нові закупівлі. Тому впродовж вересня ціна може зрости ще на 15—20 копійок», — вважає директор консалтингової групи «А–95» Сергій Куюн. Аналітики додають до причин подорожчання і девальвацію національної валюти.
Інші експерти дотримуються не таких кардинальних точок зору. «Зростання цін, якщо й відбудеться, то буде зовсім не значним. Йдеться про копійки за тиждень. Масового подорожчання у країні нема, — парирує ці аргументи директор центру «Психея» Сергій Сапегін. — Так, упродовж останнього часу відбувалося незначне подорожчання нафти, але зараз її вартість знизилася. З іншого боку, проти подорожчання грає ще й психологічний фактор: оператори бояться піднімати ціну, тому що споживач нині дуже капризний — і саме ціна є найголовнішим критерієм під час ухвалення ним рішення щодо вибору АЗС».
Учасники ринку, втім, не лише аналізують стан справ на нафтових біржах та прогнозах цінових коливань нафтових ф’ючерсів. А також... чекають відмашки з владних кабінетів. Саме вчора, коли частина автозаправок піднімала ціни, а частина зайняла вичікувальну позицію, у Кабінеті Міністрів відбулася нарада за участю профільного міністра, на якій вивчали ситуацію. До моменту, коли цей номер здавали до друку, чиновники та бізнесмени свою нараду ще не завершили. Якщо ж не брати до уваги політичний, тобто передвиборчий момент, то експертно–аналітична група при Кабміні готова запалити зелене світло перед охочими ціни таки підняти. За розрахунками групи за спеціальною формулою, яку вона використовує, у першій декаді вересня вартість А–95 має становити 11,07 грн., дизельного пального — 10,05 грн. Таким чином, остання середня ціна — 10,82 грн. — навіть відстає від верхнього коридору вартості, рекомендованого владою.
Щоправда, розрахунки групи мають суто рекомендаційний характер. Тобто не раз бували випадки, коли трейдери виходили за межі цього коридору — і подібним чином вони можуть вчинити і цього разу. Ну і, звичайно ж, коридор можна й підняти — адже досягають його не тільки формулами, а й узгодженнями позицій сторін. Скажімо, цифри, які озвучив Куюн, свідчать — власники АЗС прагнуть масштабного підвищення. «Верхня межа вартості бензину А–95 у третій декаді вересня може становити 11,40 грн., а дизельного пального — 10,29», — стверджують у консалтинговій групі.