Євро пішло, а разом iз ним iз Києва схлинули тисячі гостей, якi нечасто відвідують у такій кількості нашу столицю. Інтернет заповнений спогадами про контакти (причому найрiзноманiтнiшого ступеня близькості) українців зi шведами, англійцями та іншими гостями, багато з яких не лише рвалися на матчі, а й просто хотіли побачити ще до ладу не відому країну, розташовану під боком у європейців.
І якщо здебільшого враження у них, як з’ясувалося, залишилися найрайдужнiшi, то пару задирок в організації українського життя все–таки виявили.
«Як же нам подорожувати Україною, якщо у вас так погано літають літаки? Жодних природних катастроф у вас я не помітила, але з розкладом вiдбувається щось схоже на Ісландію дворічної давності з її виверженням вулкана», — дивується голландка Марія, з якою я розговорився у столичній фан–зоні. Спочатку вона зіткнулася з плутаниною iз внутрішніми рейсами. А пізніше її налякали розмовами про те, що спокійно повернутися додому вона зможе, коли основна частина вболівальників якимсь чином залишить межі України — мовляв, «корки» в повітрі й розсмокчуться.
Виявилося, в середовищі іноземних уболівальників ненадійність «Аеросвiту» була однією з найбiльш обговорюваних тем — європейці дивувалися, що ж це відбувається в країні, де переліт з одного міста в друге може коштувати стільки ж, скільки в інший кінець континенту. Мої пояснення про те, що цей приватний бізнес держава донедавна вважала за краще не чіпати, залишилися для Марії дуже туманними.
«Чому ж ви самі за це платите? Та ще й iз таким жахливим сервісом», — дивувалася вона. Дійсно, ми якось звикли до того, що наш великий бізнес крутить нами, як йому надумається. У зв’язку з розпитуваннями Марії я пригадав, як торік мої родичі в Запоріжжі постраждали від свавілля того ж власника «Привату», за чиїм бажанням наш повітряний простір виглядає як повне неподобство. Минулого літа Запорізький завод феросплавів, що входить в орбіту Ігоря Коломойського, почав звільняти працівників, пояснюючи це тим, що завод різко втрачає рентабельність. Мовляв, імпорт зростає, ціни на електроенергію теж, так що йдіть, товариші, на біржу праці. «Приват» писав якісь листи уряду, звинувачував демпінгові ціни іноземних постачальників (хоча чому ввезені з–за кордону феросплави можуть коштувати дешевше за українськi?) — в цiлому намагався зберегти міну при поганій грі. Адже наші металургійні заводи насилу погоджувалися купувати продукцію «приватiвських» феросплавникiв не через якiсь дурнi примхи, а просто через надзвичайно високу вартiсть. Та й серед працівників феросплавних підприємств ні для кого не секрет, що експортні ціни на продукцію їхнiх заводів чомусь набагато нижчi (!) за ціни для вітчизняних металургів.
Загалом, дехто навіть і не намагається приховати бажання монополізувати галузь. Навіть якщо воно призвело до того, що працівники заводів вимушені як наслідок іти на вулицю. І долі їхнi здебiльшого незавидні, діватися трудягам нікуди. Смішно, але їхнi зарплати, поки такі взагалі були, не дозволяли купити квиток на літак того ж «Аеросвiту». Днями «Приват» знову нагадав про свою манеру вести бізнес — коли однойменний банк вирішив видавати у своїх банкоматах не більше ста гривень у руки за чужими, не «приватiвськими», картками. Адже кожне зняття грошей — це прибуток для банку. А коли з червня система Visa знизила комісію з усіх своїх карток iз рівня 1%+3 грн. до 0,5%+2 грн., то «Приватбанк» вирішив компенсувати втрату своїх доходів за рахунок населення. Цікаво, що думали євровболівальники, коли намагалися отримати від найпоширеніших у країні яскраво–зелених банкоматів суму, більшу ніж 12 доларів, а їм пропонували знову і знову проводити додаткові операції? Думаю, лексикон вони використовували міцніший за наш — ми ж бо люди, до подiбних пiдходiв «Привату» вже звиклі. На жаль.
Петро ГУМЕНЮК