Художниця Іванка Нижник–Винників, від дня народження якої минулої неділі виповнилося 100 років, навчалася поруч із Марком Шагалом і працювала пліч–о–пліч із Пабло Пікассо. Але найбільше її доля переплелася з долею визначного українського митця, політика й державного діяча Володимира Винниченка, хоча вони так і не встигли зустрітися.
Згадуючи своє перебування в Парижі, пані Йоанна розповідала авторові цих рядків, що їй неодноразово радили шукати письменника, котрий у той час так само мешкав на еміграції у Франції. Одного дня вона натрапила на некролог. Це було в 1952 році. Тоді художниця наважилася написати вдові Володимира Кириловича в «Закуток» — садибу Винниченків у містечку Мужен на півдні Франції, за кілька кілометрів від фестивального Канна. Іванка отримала запрошення від пані Розалії й побувала в цій мальовничій частині Провансу. Через п’ять років вона оселилася недалеко від Мужена, а в «Закуток» переїхала перед смертю Розалії Винниченко в 1959 році. Іванка виконала заповіт вдови і викупила цей маєток, борги за який Винниченки до кінця так і не сплатили. Останні два тижні життя Розалії Винниченко Іванка Нижник–Винників провела з нею, ставши хранителькою спадщини видатного українського діяча та його дружини.
Архів без знімків «голяса»
Саме Іванка Нижник–Винників стала першою упорядницею архівів Винниченка — письменника, драматурга, керівника українського уряду часів УНР, які пізніше відправила шістьома чи сімома великими скринями до Колумбійського університету США. Це унікальна база листів, статей, творів, фотографій.
Були серед тих фото й нудистські — адже Винниченки були не лише вегетаріанцями, а й сповідували натуризм, нудизм. Однак ці знімки до США не доїхали. Як розповіла художниця, на пораду професора Володимира Кубійовича ті фото «голяса» були спалені на подвір’ї «Закутка».
У 1961 році до «Закутка» переїхав ще один український художник — Юрій Кульчицький. Випускник Краківської академії мистецтв, родом з–під Дрогобича. Він прожив з Іванкою Нижник–Винників понад 30 років.
Килим на сюжет Антонича
Іванка Нижник–Винників народилася 8 липня 1912 року у Львові. У сімнадцятирічному віці вступила до малярської школи Олекси Новаківського, створеної зусиллями митрополита Андрея Шептицького, і була там, як згадує в спогадах, єдиною дівчиною. Іванна була одним з ініціаторів створення Товариства прихильників мистецтва, яке допомогло школі Новаківського не лише вижити, а й придбати для керівника школи «відпочинковий дім» у Карпатах — у теперішній частині Яремча, Дорі. Про це пані Йоанна розповіла мені в далекому 1992 році, коли в складі парламентської делегації ми з Володимиром Панченком уперше завітали у знаменитий «Закуток».
У 1930–х роках Іванка Нижник–Винників почала активно виставляти свої твори на різних виставках, у 1938–му стала членом Асоціації незалежних українських мистців (АНУМ). У міжвоєнний період, незважаючи на ворожість тодішньої польської влади до проявів українського національного життя, у Львові й багатьох містах та містечках Галичини українське культурне життя не зачахало. Як згадувала художниця, до них додому часто приходила мистецька молодь. Неодноразово бував і трохи старший від неї поет Богдан–Ігор Антонич. Пізніше деякі свої килими–гобелени вона творила за мотивами його поезії: килим «Кличу» — за мотивом вірша «Дві глави з літургії кохання», а в назві килима «Цей цар — це я» — перегук з рядками вірша «Підсвідомість»:
Цей цар — це я, палац — душа моя,
Бунт — сон, раби — мої померлі мрії.
У 1942 році Іванка Нижник–Винників, як потім виявилося, назавжди покинула Україну. Спочатку потрапила до табору переміщених осіб, а в 1946–му переїхала до однієї зі столиць світового мистецтва — Парижа.
Пізніше мисткиня довідається про трагічну долю своїх картин, залишених у Львові. Вони, як і твори інших художників, були спалені новою владою, яка свою московську «культуру» принесла на багнетах і впроваджувала кулею та репресіями.
Перші сльози й перший прапор на кораблі «Шота Руставелі»
Початок нашого з Володимиром Панченком знайомства з пані Іванкою та Юрієм Кульчицьким у «Закутку» був напрочуд вдалим. Незважаючи на те, що їм було вже по вісімдесят і їхнє здоров’я похитнулося, зустріли вони нас приязно, навіть із трепетом. Ми з Панченком мали рекомендацію професора Сорбонни, теж дрогобичанина Володимира Косика, лист голови Комітету Верховної Ради з питань культури Леся Танюка, а також подяку тодішнього Голови парламенту Івана Плюща на офіційному бланку.
Пані Йоанна тоді вже дуже погано бачила. Торкнувшись пальцями зображення тризуба на цупкому бланку державної подяки, вона запитала: «Що тут?» — «Тут символ», — відповів їй із наголосом на останньому складі Кульчицький.
У розмові жінка не стримувала емоцій, казала, що ще рік тому вони й не сподівалися на постання незалежної України, і наш приїзд для них — велике свято. «П’ятдесят літ я не плакала. Душа моя плакала, очі — ні. А я плачу тепер, я плачу перед вами і не встидаюсь того. Ви колосальну радість мені справили сьогодні», — цитує Володимир Панченко Іванку Нижник–Винників у книжці «Володимир Винниченко: парадокси долі і творчості».
Саме тоді Україні було подаровано робочий кабінет Винниченка: книжкову шафу, два письмові столи, крісло, друкарську машинку «Мерседес», годинник, а також мішечок із дрібкою української землі, яку він возив із собою. За допомогою українських дипломатів Олександра Сліпченка й Олександра Дем’янюка ми спакували ці безцінні меморіальні речі, завантажили на мікроавтобус і відвезли до Марселя. Корабель «Шота Руставелі», який за кілька годин відпливав до Одеси, в особі капітана Юрія Михневича прийняв першу культурну спадщину, яка поверталася в Україну з часу проголошення незалежності. З цієї нагоди на кораблі напередодні вперше підняли державний прапор України.
Винниченкову експозицію було відкрито 1 грудня 1992 року в Кіровоградському краєзнавчому музеї. В моєму архіві зберігся акт прийому меморіальних речей письменника і державного діяча — загалом 20 одиниць.
Даремний заповіт
Під час нашої першої зустрічі і довгих розмов виявилося, що Іванка та Юрій не проти віддати в дар Україні і свої твори та приватні бібліотеки. Крім цього, вони хотіли передати в Україну колекцію графічних робіт відомої у Франції української художниці Софії Левицької, яка померла в Парижі 1937 року.
Драматичною є подальша історія. Наше друге відрядження випало на католицьке Різдво 1992 року. В «Закутку» ми застали тільки Юрія Кульчицького, який повільно згасав. А Іванка Нижник–Винників лежала в каннській лікарні після складної операції.
Незважаючи на свій стан, вони почергово підписали заповіт (а ми возили його між Муженом і Каннами). В заповіті, зокрема, було сказано: «Бажаємо у згоді одне з одним, будучи при здоровому розумі, подарувати Українській державі всі наші твори, які ми маємо (графічні, малярські, емалеві, керамічні, килими, коляжі, ляльки в українських строях)». Під заповітом стоїть дата — 26 грудня 1992 року. Бажання передати свої твори і графіку Левицької митці підтвердили і в листі на ім’я голови парламентського Комітету Танюка. На прохання пана Кульчицького ми посортували всі твори перед можливим перевезенням їх в Україну. Та, як виявилося, то була марна робота.
З огляду на Різдво жодна нотаріальна контора не працювала, а ми ж змушені були повертатися в Україну. Іванка Нижник–Винників померла 9 січня 1993 року, а Юрій Кульчицький відійшов у засвіти 25 січня. Чиновники новоствореної Комісії з питань повернення культурних цінностей в Україну і тодішній апарат Кабінету Міністрів намагалися завадити нашому новому відрядженню. Розпорядження на поїздку тодішній Прем’єр–міністр Леонід Кучма підписав 25 січня, у день смерті останнього з двох муженських «могіканів», але й це не допомогло одержати фінансування. Тож заповіт, складений не у відповідності із французьким законодавством (треба було, щоб кожен написав окремий заповіт, а не один із двома підписами), мав тільки моральну силу. Творчий спадок пані Йоанни та пана Кульчицького згодом перевезли в Україну, але частково і в розпорошеному вигляді.
Повернення праху
Пані Іванка мріяла знайти останній притулок в Україні. Перевезти свій прах на Батьківщину вона заповіла другові й сусіду, французу Люсьєну Борня. Цей благородний лісоруб–провансалець беріг пам’ять про українців, з якими його звела доля, до останніх днів життя. А помер через день після свого 90–річчя 8 лютого ц. р.
Прах Іванки Нижник–Винників випало привезти в Україну мені. Це було в 1993 році. Я передав прах представникам Національного музею у Львові. Таким чином львів’янка повернулася на свою рідну землю і похована на Янівському цвинтарі.