У Греції — гаряче. У всіх відношеннях. По–перше, стовпчики термометрів уперто тримаються вище позначки «плюс 30». По–друге, щойно відбулися «чергові позачергові» парламентські вибори — більшість проголосувала за те, щоб лишитися в єврозоні; нарешті сформовано коаліцію та уряд, які мають на меті подолати боргову кризу. Водночас тривають пропагандистські «наїзди» на Грецію як дуже неспокійну, політично нестабільну країну. А в цій країні в розпалі туристичні «жнива». Адже близько 15% валового внутрішнього продукту Греції становить туризм, і досі в Елладу щороку приїздило понад 19 млн. туристів.
Як економічна криза позначилася на туристичній галузі Греції, які нові напрямки й послуги древня країна пропонує гостям–відпочивальникам — про це журналіст «УМ» дізнавався під час поїздки на північне узбережжя Егейського моря.
Дев’ять блакитних овалів та амбіції півночі
На новому логотипі Грецької національної туристичної організації — назва країни і дев’ять синіх овалів. Вони позначають дев’ять нових видів туризму, які слід розвивати, щоб збільшити турпотік і подолати «сезонність» туристичної галузі Греції. Тобто — не пляжами єдиними. Хоча пляжі тут — просто райські, із прозорим, чистим, дуже солоним морем. Але уряд намагається розвивати також релігійний, гастрономічний, виноробний, зимовий, лікувальний, зелений та інші види туризму.
Один із напрямів розвитку — розкрутка не надто популярних наразі туристичних регіонів. Зокрема, в останні два роки всіляко пропонує себе на туристичних ринках СНД та України Північна Греція. Ідеться про дві периферії (області) — Центральну Македонію та Східну Македонію—Фракію.
«Наша земля має історію тривалістю три тисячі років. Саме в нас знайшли рештки найдавнішої в Європі людини. Наша область — батьківщина Аристотеля й Александра Македонського. У нас — чи не найкращі в Середземномор’ї пляжі та видатна кухня», — хвалиться Іоанніс Гіоргос, віце–губернатор Центральної Македонії й голова ному Халкідіки.
Район Халкідіки — визначне місце на карті Греції. Це три «пальці»–півострови, що видаються далеко в море, — Кассандра, Сітонія й Афон, або ж Свята Гора — автономна чернеча республіка з 20 монастирями, знаменитий «православний Ватикан».
Пляжі Халкідіків визнані найкращими в континентальній Греції. З них 35 нагороджено «Блакитним прапором» — найвищою відзнакою за чистоту моря й узбережжя та рівень пляжного комфорту. «За кількістю «блакитних прапорів» Халкідіки утримують друге місце в Греції серед номів (перше місце — в ному Родос)», — каже в коментарі «УМ» Григоріс Тассіос, президент Асоціації готельєрів Халкідіків.
Турпотік і ціни
Ця організація об’єднує і просуває більше 200 готелів від однієї до п’яти зірок загальною кількістю 40 тисяч ліжко–місць, а також численних приватників, які здають в оренду кімнати й будинки (у них — ще плюс 30 тисяч ліжок).
За словами Григоріса Тассіоса, який у розмові з українськими журналістами залюбки погоджується називатися Грицьком, у 2010 році Халкідіки в курортний сезон, тобто з травня по жовтень, прийняли 9 тисяч туристів з України; минулоріч — 18 тисяч. У цьому році спостерігається зростання ще на 18—20%. «Але порівняйте з Росією — звідти до нас приїздить понад 110 тисяч туристів», — зазначає Григоріс.
За його словами, в останній рік активно укладаються угоди з українськими компаніями; до Салонік почали виконувати чартерні рейси не лише з Києва, а й з Донецька, Львова, Одеси, Харкова. Збільшувати туристичний потік допомагають нові віза–центри, які відкрилися в Маріуполі та Одесі.
Показово, що наші співвітчизники найбільш охоче обирають готелі середнього класу — тризіркові. Тассіос — сам власник такого готелю. Почім відпочинок? «Середня вартість готельного номера у тризірковому готелі на дві особи — 40—45 євро зі сніданком, якщо бронювати самотужки. І приблизно на 20% дешевше — якщо купувати через турфірму», — каже Григоріс. У пік сезону, з середини липня, ціни зростають.
І взагалі, Греція, як можна переконатися, — не дуже дешева для відпочинку країна. Та й «олл інклюзіву» (харчування за системою «все включено»), як у Єгипті й Туреччині, у грецьких готелях майже немає. Хоча, зазначає пан Тассіос, «за останній рік ціни в тутешніх готелях знизилися на 10–15%».
Менше Берліна — більше Софії й Тагіла
Як економічна криза вплинула на туристичний бізнес Греції? «Річ у тім, що конкуренти в інших країнах, зокрема в Західній Європі, ведуть активну контрпропаганду щодо Греції», — цю відповідь Григоріса Тассіоса фактично дослівно повторює представник іншого регіону — віце–губернатор з питань культури й туризму периферії Східна Македонія—Фракія Константинос Папакозмас. «Вони там розповідають і пишуть у газетах, ніби в нас у Греції повсюдно не вщухають маніфестації, а по вулицях бігають люди з автоматами. Але ж ви на власні очі бачите й переконуєтеся — це не відповідає дійсності», — каже пан Папакозмас.
«За сезон Халкідіки приймають від 800 тис. до 1 млн. туристів. В останній час спостерігається зниження цього показника на 10–15% за рахунок німецького ринку. Це й не дивно, адже саме уряд Німеччини найбільше протистоїть Греції, звідти лунає найбільше звинувачень у нестабільності тощо. Також самі греки стали відпочивати менше — знизилася платоспроможність, стало більше політичних хвилювань, — розповідає Григоріс Тассіос. — У чому ми бачимо вирішення цієї проблеми? Маємо поліпшувати сервіс, робити нові пропозиції, залучати туристів з інших країн, як–то України, інших держав СНД, із Туреччини тощо».
Наразі, як можна було побачити, у курортну грецьку Македонію найбільше їдуть сусіди по Балканському півострову — болгари, серби, румуни та ін. Багато хто з тутешніх продавців володіє болгарською мовою, нею ж часто дублюються вивіски, меню. І зовсім не через те, що в часи ІІ Світової війни болгари — союзники нацистів — окуповували північні райони Греції. Просто болгарам із Софії на власному авто ближче до грецьких курортів, ніж до Слинчевого бряга і Златних пясців. Та й якість відпочинку на Егейському морі помітно вища, ніж на Чорному.
Окрім сусідів–балканців, у Північній Греції кишить росіянами — тут тобі й Москва, і Пітер, і Тагіл із Череповцем.
Релігія, музеї, гастрономія й лижі
Перевагами туристичної Греції називають відпочинок не тільки в готелі й на пляжі, а й за межами готелів. Адже це країна з багатющою історією та безліччю пам’яток античних, візантійських, османських часів. «І головне — гарантована безпека й за межами готелів», — наголошує керівник ному Халкідіки Іоанніс Гіоргос, запрошуючи на пізнавальні екскурсії до музеїв, храмів, місць археологічних розкопок.
Щоправда, треба зазначити, що самі греки для таких поїздок найперше радять орендувати авто, а це означає суттєві додаткові витрати, особливо якщо врахувати високі ціни на бензин (близько 1,7 євро/літр). Самі музеї — дешеві, вхідні квитки — 1–2 євро, але ціни на автобусне обслуговування на екскурсіях кусаються.
«Ще одна наша перевага — масове паломництво на Святу Гору Афон та до берегів Афону. Ми бачимо, що релігійний туризм — це гаряча частина ринку, він приваблює дедалі більше людей з інших православних країн, зокрема і з України. Крім того, ми включаємо в туристичні маршрути грецькі монастирі поза Афоном», — каже Григоріс Тассіос.
Аби збільшити кількість привабливих «фішок» для гостей країни, в Елладі розвивають гастрономічний туризм, і в останні роки в готелях дедалі частіше пропонують так званий «грецький» сніданок (замість «континентального»). Ідеться про місцеві салати, сири, пиріжки, кисломолочні продукти, інші страви традиційної місцевої кухні.
А ще греки–македоняни розхвалюють свої кліматичні контрасти: от, кажуть, на горі Фалакро біля міста Драма є чудовий гірськолижний курорт, після якого, проїхавши 30 км на авто, можна пірнути в тепле море. Щоправда, це тільки навесні, бо влітку сніг тане.
Автор дякує за організацію поїздки Грецькій національній туристичній організації.